وقتی صحبت از یک هدست واقعیت مجازی 1499 دلاری می‌کنید که کمپانی متا یا همان فیسبوک سابق ارائه کرده و عملا قرار است، پرچم‌دار ورود به دنیای متاورس باشد، انتظارات شما بسیار بالا خواهد بود اما شاید بهتر باشد، خیلی متا کوئست پرو (Meta Quest Pro) دل نبندید، چون این هدست، هنوز مشکلات حل نشده بسیاری دارد که باید به آن‌ها رسیدگی کند!

گذر نه چندان مناسب از نسل قبل

مارک زاکربرگ آینده شرکت خود را بر روی متاورس گذاشته است و تنها در این سال، 10 میلیارد دلار در Reality Labs و بخش‌های زیر مجموعه مربوط به واقعیت مجازی خود هزینه کرده است. با این که فشار زیادی بر شرکت است که به جای این‌ هزینه‌ی سنگین، بخش بیشتری از سرمایه خود را به سمت اصلی‌ترین منبع درآمدشان، یعنی تبلیغات پیش ببرد، اما این شرکت هنوز متاورس را در بسیاری مواقع، در اولویت قرار می‌دهد.

هدست واقعیت مجازی کوئست پرو بازخوردهای متوسطی داشت و تقریبا در زمینه‌هایی که متا می‌خواست، عملکردی متوسط داشت. برگزاری جلسات مجازی در محیط شبه سازی شده، جایگزین کردن به جای مانیتور و خیلی ایده‌های بلند پروازانه در مورد کوئست پرو وجود داشت که هنوز برای رسیدن به آن‌ها زمان لازم است. کنسول بازی واقعیت مجازی کوئست 2 هم در همین راستا ارائه شده بود اما کوئست پرو با قیمت بسیار بالایش، باید متفاوت از نسل‌های پیشین خود می‌بود.

این محصول طراحی شده تا بتواند برنامه‌های مایکروسافت را اجرا کند اما مشکل این جاست که عملکرد آن به هیچ وجه به اندازه‌ی چیزی که تعریف شده نیست و به نظر می‌رسد، ارائه آن بدون هدف و برنامه بوده است. هر چقدر هم که هدست قوی باشد، محتوای درخوری برای آن ارائه نشده و نرم‌افزارهایی که به صورت اختصاصی برایش طراحی شده‌اند، اصلا خوب نیستند. شاید در آینده، متا برنامه‌ای بزرگ‌تر برای این هدست داشته باشد، اما در حال حاضر، وجود این محصول در بازار، سوالات زیادی را به وجود می‌آورد.

نکات مثبت

  • کنترل‌های بسیار خوب و بهبوبد یافته
  • قابلیت‌های جدید و کارآمد مثل ردیابی صورت

نکات منفی

  • بسیار گران
  • سنگین
  • نبود محتوای مناسب و محدود بودن استفاده از قابلیت‌های جدید

کوئست پرو یک جایگزین حرفه‌ای برای کوئست 2 است که البته این محصول ارزان‌تر، هنوز هم تولید و به فروش می‌رسد و کاربران می‌توانند به سراغ آن بروند. کوئست 2 یک هدست با پردازنده داخلی بوده که می‌تواند به تنهایی بازی‌ها و ویدیوها را اجرا کند یا این که به یک کامپیوتر متصل شود. البته همان طور که گفتیم، کوئست پرو، قابلیت‌های جدید و جذابی دارد و به نظر می‌رسد با قابلیت‌ها واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، حتی می‌توان یک جلسه غیر حضوری با حضور کاربران مختلف از جاهای مختلف دنیا در آن را متصور بود. متا بارها کوئست 2 را یک کنسول نینتندو سوییچ برای واقعیت مجازی مثال زده که با این اوصاف، می‌توان کوئست پرو را نسخه‌ی گران‌تر  چنین کنسولی به حساب آورد.

یکی از معضلاتی که بعد از استفاده از کوئست پرو به آن خواهید رسید، سنگینی این هدست است که 722 گرم وزن داشته در صورتی که کوئست 2، 503 گرم وزن دارد. البته این وزن در بخش‌های مختلف هدست پخش شده و خیلی آزاردهنده نیست اما در کل، وزن زیادی دارد.

از نظر طراحی ظاهری این محصول شیک و آینده‌نگرانه ساخته شده و روی صورت نیز بهتر می‌نشیند. در واقع به هیچ وجه شل نیست و به سختی ممکن است، به صورت اتفاقی از روی صورتتان جدا شود. کوئست 2 چند محصول جانبی دارد که برای راحتی استفاده از هدست، می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید که در حال حاضر برای کوئست پرو در دستر نیستند.

باتری کوئست 2 با توجه به سخت افزار قوی که در آن گذاشته شده، به اندازه کوئست 2 دوام نمی‌آورد و 1 تا 2 ساعت برایتان کار می‌کند که در مقایسه با 2 تا 3 ساعت کوئست پرو، کم است. با این حال، بر حسب استفاده‌ای که از این محصولات می‌کنید، این عدد می‌تواند متغیر باشد.

یکی از بخش‌های بسیار خوب و جذاب درباره هدست کوئست پرو، کنترل‌های آن است که هر کدام دوربین ردیابی خود را داشته و به صورت مستقل از هدست کار می‌کنند. طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که به خوبی در دست می‌نشیند و به هیچ وجه بزرگ و سنگین نیست که در بازی یا حتی تماشای فیلم، با آن به مشکل بخورید. البته متا، باتری‌های AA در چند مدل قبل‌تر را با باتری‌های داخلی جایگزین کرده است که این موضوع هم خوب است هم بد، در هر صورت امکان شارژ دسته‌ها با کابل USB-C را خواهید داشت.

در آخر باید به این اشاره کرد که از نظر سخت‌افزاری، مسلما کوئست پرو به مراتب بهتر است. این هدست از پردازنده Qualcomm Snapdragon XR2 Plus استفاده کرده و 12 گیگ رم دارد و تنها در یک مدل 256 گیگی ارائه شده است. اما مشکل این است که هنوز خیلی از توسعه دهندگان، محتوایی مناسب کوئست 2 ارائه می‌کنند و به همین دلیل، شما نمی‌توانید از این قدرت سخت‌افزاری -حداقل الان- بهره ببرید! و یک نکته منفی دیگر این است که با تمام این مشخصه‌های فنی و قدرتمندتر شدن هدست، از نظر نمایشگر، فرق چندانی بین کوئست 2 و کوئست پرو وجود ندارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *