گوشی‌های هوشمند قابلیت‌های بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و تقریبا زندگی بدون آن‌ها را نمی‌توان متصور بود. اما اولین کاری که هر گوشی باید بتواند انجام دهد، تماس است. برای این کار تمامی گوشی‌ها یک برنامه‌ی تماس دارند که از آن استفاده می‌کنند و با توجه به این که بخش زیادی از گوشی‌های بازار از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند، به طور کلی برنامه‌های آن‌ها شبیه به هم است. در نوشته‌ی امروز ما می‌خواهیم تفاوت‌هایی که بین برنامه‌ی تماس دو شرکت محبوب یعنی سامسونگ و گوگل وجود دارد را با هم مرور کنیم.

البته نباید فراموش کنید که همه طرفدار برنامه‌های پیش فرض این دو گوشی نیستند و خوبی اندروید این است که به کاربر اجازه می‌دهد تا جزییات آن را تغییر دهد یا این که کلا به واسطه نصب لانچر یا برنامه‌ای دیگر، کل آن را تغییر دهد.

رابط کاربری

هر دو گوشی‌ از یک رابط کاربری معمولی استفاده می‌کنند که در بسیاری از موارد شبیه هستند. در زیر برنامه شما سه برگه مشاهده می‌کنید. در گوشی‌های سامسونگ این سه برگه به ترتیب Keypad (شماره گیری)، Recents (آخرین تماس‌ها) و Contacts (مخاطبین) هستند در صورتی که برگه‌های گوشی‌های گوگل Favorites (علاقه‌مندی‌ها)، Recents (آخرین تماس‌ها) و Contacts (مخاطبین) برگه‌های آن هستند و یک کلید شناور برای شماره گیری وجود دارد.

برای جستجو نیز در بالای تصویر گوگل از نوار جستجو استفاده کرده در صورتی که سامسونگ یک آیکون برای این کار در نظر گرفته است. در کل شما با دیدن رابط کاربری گوگل مشاهده می‌کنید که برای تمامی آیکون‌ها، نوشته‌ای نیز در نظر گرفته شده است، اما برای سامسونگ این طور نیست.

علاقه‌مندی‌های و تماس سریع

در گوشی‌های گوگل شما می‌توانید شماره‌ها را به لیست علاقه‌مندی‌های خود اضافه کنید که در بخش مخصوصی قرار می‌گیرند که از برگه‌ی زیر برنامه قابل دسترس است. وقتی به این برگه بروید، زیر لیست مخاطبینی که به علاقه‌مندی‌های خود اضافه کرده‌اید، لیست مخاطبینی که بیشترین تماس‌ها را به آن‌ها دارید نیز به نمایش در می‌آید. البته متاسفانه در گوشی‌های گوگل، امکان درست کردن تماس سریع ندارید.

در گوشی‌های سامسونگ شما هر دو گزینه را دارید. با این حال لیست علاقه‌مندی‌های شما بخش مجزایی ندارد و می‌تواند آن را زیر بخش مخاطبین خود پیدا کنید. البته این مسیر خیلی طولانی به نظر می‌آید، به همین دلیل تماس سریع بهترین گزینه برای تماس با مخاطبینی است که بیشترین تماس را با آن‌ها دارید. برای این کار باید برای هر مخاطبی که مد نظر دارید یک شماره در نظر بگیرید و سپس وقتی شماره گیری را بالا می‌آورید، شماره‌ی مورد نظر را نگه دارید. سپس شماره‌ی مخاطبینی که در نظر دارید گرفته می‌شود.

جسچرها برای تماس

جسچرها کار کردن با گوشی را بسیار ساده کرده‌اند. خوشبختانه برنامه‌ی تماس سامسونگ از جسچرها پشتیبانی می‌کند. برای مثال وقتی در آخرین تماس‌های هستید، روی نام مخاطب به سمت راست بکشید با او تماس گرفته می‌شود و اگر به سمت چپ بکشید، می‌توانید به او پیغام دهید. متاسفانه گوشی‌های گوگل در حال حاضر از این قابلیت پشیتبانی نمی‌کند.

تماشای پیغام‌ها در تاریخچه‌ی تماس‌ها

اگر از آن دسته کسانی هستید که دوست دارید تمامی ارتباطات خود را تحت نظر داشته باشید، احتمالا بیشتر از گوشی‌های سامسونگ خوشتان خواهد آمد. در برنامه‌ی تماس گوشی‌های این شرکت شما می‌توانید در کنار تماس‌ها، پیغام‌ها را نیز مشاهده کنید. البته امکان غیر فعال کردن این گزینه نیز برایتان وجود دارد.

تاریخچه تماس‌ها

در برگه Recents شما می‌توانید آخرین تماس‌ها را مرور کنید، اما برای جستجو در میان تماس‌ها، گوشی‌های سامسونگ فیلترهای متنوع‌تری دارند.این فیلترها می‌توانند تماس‌ها را بر اساس تماس‌های از دست رفته، پاسخ داده نشده، تماس‌های خروجی و ورودی لیست کنند. این گزینه برای بسیاری از اهمیت بالایی برخوردار است، در صورتی که گوگل تنها به شما امکان لیست کردن تماس‌های از دست رفته را می‌دهد.

ضبط تماس‌ها

شاید خیلی مسئله مهمی نباشد، اما این نکته را هم باید در نظر بگیرید که سامسونگ یک گزینه‌ی دیگر در برنامه‌ی تماس خود دارد که گوگل از آن بی‌بهره است و آن هم امکان ضبط تماس‌هاست.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *