با توجه به شکل استفاده از اینترنت در دنیای الان، هیچ سیستم عاملی را نمی‌توان بدون یک برنامه مدیریت دانلود یا همان دانلود منیجرها فرض کرد و اوبونتو یا دیگر سیستم‌های مبتنی بر لینوکس نیز از این قائده مستثنی نیستند. از این برنامه‌ها برای توقف موقت دانلود فایل‌های بزرگ، دانلود پر سرعت‌تر، دانلود چند فایل به صورت همزمان، برنامه‌ریزی دانلود و خیلی‌ کارهای دیگر استفاده می‌شود و بر اساس پارامترهای مختلف، برنامه‌هایی که در زیر به شما معرفی می‌کنیم برای اوبونتو بهترین هستند.

Wget و Gwget

Wget
Wget

Wget در واقع یک ابزار شبکه است که به واسطه آن می‌توانید از آدرس‌های  http، https و ftp به دریافت فایل بپردازید، پروتوکل‌هایی که عموما فایل‌های دانلودی برای آن‌ها ارائه می‌شود. این برنامه با استفاده از فرمان کار می‌کند، در پس زمینه اجرا می‌شود و به سبک‌ترین حالت ممکن به دانلود فایل‌ها می‌پردازد. Wget برنامه‌ی مدیریت دانلود پیش فرض اوبونتو به حساب می‌آید و بر روی خطوط کند یا با قطع و وصلی زیاد نیز به خوبی کار می‌کند و می‌تواند بعد از قطعی برای اتصال مجدد اقدام کرده و از ادامه‌ی فایل دانلود کند یا حتی منبع را با فایل دانلود شده مقایسه کرده و نسخه جدید را دانلود کند.

Gwget
Gwget

در مجموع عملکرد Wget فوق‌العاده‌است و Gwget در واقع همان برنامه بوده که یک رابط کاربری بوده که به وسیله GNOME برایش تهیه شده است و به این ترتیب کار با آن بسیار ساده‌تر خواهد بود. برای دانلود و نصب Gwget می‌توانید از فرمان زیر استفاده کنید:

sudo aptitude install gwget

Axel

Axel
Axel

Axel یکی دیگر از برنامه‌های مدیریت دانلود فرمان محور برای سیستم عامل لینوکس است که عملکردی شبیه به Wget دارد. این برنامه با توجه به اتصال چند گانه سرعت دانلود شما را تا حد بسیار خوبی بیشتر می‌کند و از پروتکل‌های مختلف نیز پشتیبانی می‌کند. نکته درخشان در مورد Axel این است که تا جای ممکن سعی کرده تا سبک‌ترین حالت ممکن باشد و حجم برنامه تنها ۲۵ تا ۳۰ کیلوبایت است! اما در مجموع با توجه به این که تفاوت چندانی با  Wget ندارد، استفاده از آن به سلیقه کاربر بر می‌گردد. برای دانلود و نصب آن از فرمان زیر استفاده کنید:

sudo aptitude install axel

Wxdownloadfast

Wxdownloadfast
Wxdownloadfast

این برنامه بر روی پلت‌فرم‌های مختلفی ارائه شده و نرم‌افزاری نسبتا با سابقه طولانی به حساب می‌آید. شما می‌توانید این برنامه‌ی کد باز را به صورت کاملا رایگان برای لینوکس دانلود کنید و از امکانات مختلف آن بهره ببرید. امکانات Wxdownloadfast جامع بوده و همه در محیطی ساده به کاربر ارائه می‌شود. اما دو امکان خیلی مهم در Wxdownloadfast وجود دارد که اولی امکان برنامه‌ریزی برای دانلود فایل‌هاست و دومی چند تکه کردن فایل در هنگام دانلود و دانلود همزمان بخش‌های مختلف است که در برنامه‌های مهمی همچون “اینترنت دانلود منیجر” نیز انجام می‌شود و سرعت دانلود را بسیار بهتر می‌کند. یک گراف هم برای سرعت دانلود شده نمایش داده می‌شود تا بتوانید سرعت دانلود در مدتی که فایل دانلود می‌شود را نیز مرور کنید. برای دانلود این برنامه فرامین زیر را اجرا کنید:

Download .deb package Install .deb package using the following command sudo dpkg -i packagename

Multiget

Multiget
Multiget

Multiget برنامه‌ای کاربردی و بسیار خوب است که ظاهری مدرن دارد و کار کردن با آن برای تمامی کاربران راحت خواهد بود. لبته این برنامه رایگان برای دیگر پلت‌فرم‌ها نیز عرضه شده و از C++ برای توسعه آن استفاده شده است. Multiget از انواع پروتکل‌ها استفاده کرده، امکان دانلود از چند منبع مختلف را دارد و همچنین قابلیت‌هایی همچون توقف دانلود، ادامه‌ی دانلود، برنامه‌ریزی برای دانلود، استفاده از انواع پروکسی‌ها و … را نیز در خود دارد. Multiget می‌تواند جایگزینی خوب برای کاربرانی باشد که عادت به برنامه‌های پیچیده‌ی دانلود فایل در سیستم عامل ویندوز دارند. برای دانلود و نصب Multiget از فرامین زیر استفاده کنید:

Download multiget .deb package Install .deb package using the following command sudo dpkg -i packagename

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *