پاک کردن هارد دیسک به این معنی‌ست که تمام اطلاعات آن را به کلی حذف کنید. Delete کردن هیچ‌چیزی را پاک نمی‌کند و فرمت کردن همیشه به معنی حذف اطلاعات برای همیشه نیست. شما باید گام دیگری برای پاک کردن کامل اطلاعات بردارید. معمولا وقتی یک هارد دیسک را فرمت یا بخشی از آن حذف می‌کنید در واقع فقط فایل سیستمی را حذف کرده‌اید. داده‌ها نامرئی می‌شوند و یا به صورت تکی نشان داده نمی‌شوند، اما از بین نمی‌روند. و با یک برنامه‌ی بازیابی اطلاعاتی می‌توان تمام اطلاعات آن را بازیابی کرد. بنابراین اگر می‌خواهید خاطر جمع باشید که اطلاعات شخصی شما برای همیشه از بین می‌روند باید از نرم‌افزاری ویژه استفاده کنید.

چگونه هارد درایو کامپیوتر را پاک کنیم؟

زمان پاک کردن آن بسته به اینکه درایو چقدر بزرگ است و یا چه نرم‌افزار و روشی را انتخاب می‌کنید، بین چند دقیقه تا چند ساعت متغیر است.

۱- از هر چیزی که قصد دارید نگه دارید یک فایل پشتیبان تهیه کنید. زیرا هنگامی که هارد دیسک به طور کامل پاک شد دیگر به هیچ وجه راهی برای بازگرداندن اطلاعات وجود ندارد.
گاهی اوقات چند درایو بر روی یک هارد وجود دارد. شما می‌توانید حجم درایوهایی که روی هارد دیسک وجود دارند را از از ابزار مدیریت دیسک در ویندوز ببینید.

۲- برنامه‌ی رایگان Disk Wipe را از این آدرس دانلود کنید تا برای پاک کردن اطلاعات برای همیشه مورد استفاده قرار گیرد.

Disk Wipe

نکته: در حقیقت چندین برنامه برای پاک کردن یک هارد دیسک وجود دارد اما با استفاده از نرم‌افزار Disk Wipe که ساده‌ترین آن‌هاست، هم می‌توانید از انجام کار مطمئن شوید هم اینکه هارد شما آسیب نمی‌بیند. این برنامه حتی نیاز به نصب هم ندارد و به کافی است بعد از دانلود آن را اجرا کنید.

۳- با توجه به دستورالعمل‌های برنامه، هارد دیسک را پاک کنید. زیرا اکثر برنامه پاک‌کننده داده‌ها از چندین روش مختلف برای پاک کردن هارد دیسک استفاده می کنند. در Disk Wipe کافیست درایو خود را انتخاب کنید و بعد اجرای دستور پاک کردن با یک کلیک، دستور را با کلیک بر روی گزینه Yes تایید کنید.

۴- پس از پاک کردن هارد دیسک می‌توانید مطمئن باشید که تمام اطلاعات شما به طور کامل حذف شده است. اکنون می‌توانید ویندوز را بر روی درایو نصب کنید، یک پارتیشن جدید ایجاد کنید، هارد دیسک را بفروشید یا رها کنید، دور بریزید یا هر کاری که می‌خواهید انجام دهید.

نکات و اطلاعات بیشتر در پاک کردن هارد درایو

پاک کردن هارد دیسک یک عملیات سیستمی مستقل است. این بدان معنی است که اگر شما ویندوز ۱۰، ویندوز ۸، ویندوز ۷، ویندوز ویستا، ویندوز ایکس پی، لینوکس یا هر سیستم عامل دیگری روی کامپیوتر دارید، می‌توانید از این فرآیند عمومی برای پاک کردن هارد دیسک استفاده کنید. اگر پاک کردن هارد به صورت معمولی برای شما کافی است در نظر بگیرید که هارد شما بعد از یک فرمت ساده در ویندوز ۱۰ پاک می‌شود وگرنه برای داشتن یک روش امن باید از دستورالعمل‌های بالا استفاده کنید. همچنین در نظر داشته باشید که این تنها پاک کردن پارتیشنی است که فرمت می‌کنید. بنابراین اگر بیش از یک پارتیشن روی هارد فیزیکی داشته باشید، باید آن‌ها را نیز فرمت کنید تا تمام دیسک فیزیکی به طور کامل پاک شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *