اتریوم با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است و بعد از بیتکوین، با ارزش‌ترین رمزارز بازار به حساب می‌آید. خیلی از کاربرانی که در این عرصه فعالیت دارند، از این ارز دیجیتال استفاده کرده و البته بازار  NFT نیز، عموما با اتریوم کار می‌کند.

در چنین بازاری، داشتن یک کیف پول امن برای نگهداری از اتریوم از اهمیت بالایی برخوردار است و این 6 گزینه، در حال حاضر بهترین‌ها و امن‌ترین‌ها به حساب می‌آیند:

Myetherwallet

برخلاف تصویر عده زیادی، مای‌اتروالت، یک کیف پول تحت وب نیست و هیچ‌گاه کلید خصوصی شما را روی سرورهای اینترنتی ذخیره نمی‌کند. این سایت در واقع این امکان را فراهم می‌کند که کیف پول خود را ایجاد کرده و دوباره در خود این وب‌سایت یا در هر نرم‌افزار دیگری از آن استفاده کنید.

مای‌اتروالت همچنین وب‌سایتی بی‌نظیر برای کار با بلاک چین اتریوم است که باعث می‌شود به‌جز سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان اتریوم هم با این پلتفرم کار کنند.

علاوه بر امکان ساخت و مدیریت کیف پول در وب‌سایت مای‌اتروالت، این پلتفرم دارای یک نرم‌افزار موبایل هست که کاربران اندروید و iOS می‌توانند برای راحتی و امنیت بیشتر از آن استفاده کنند.

Metamask

اگر بخواهید با پروژه‌های مبتی بر اتریوم (مانند صرافی‌های غیرمتمرکز یا بازی‌های بلاک چینی) کار کنید، به احتمال زیاد به متامسک نیاز خواهید داشت.

متامسک یکی از کیف پول‌های رسمی و معتبر اتریوم است که به‌صورت افزونه روی مرورگرهای اینترنت (گوگل کروم و فایرفاکس) نصب می‌شود. علاوه بر ذخیره اتریوم و توکن‌های مبتنی بر آن، با متامسک امکان تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp‌ها) و قراردادهای هوشمند هم وجود دارد و بنابراین این نرم‌افزار را می‌توان بیش از یک کیف پول اتریوم دانست. متامسک قبلاً فقط روی کامپیوترهای شخصی قابل‌نصب بود، اما اکنون برای تلفن‌های همراه هوشمند هم در دسترس است.

Trust wallet

«تراست» یک کیف پول چندارزی مطرح متعلق به صرافی بزرگ بایننس است و از بهترین کیف پول‌های اتریوم برای اندروید و iOS محسوب می‌شود. شاید مهم‌ترین مزیت تراست، سادگی و کاربرپسندبودن آن باشد. به‌جز اتریوم، تقریباً تمام ارزهای دیجیتال معتبر بازار تحت پوشش کیف پول تراست والت هستند.

در مورد معایب، به‌جز اینکه کدهای تراست والت کاملاً متن‌باز نیست، اصلی‌ترین عیب این کیف پول این است که در حال حاضر فقط برای تلفن‌های همراه عرضه شده است و برای کامپیوترهای شخصی یا وب در دسترس نیست. اینکه بایننس مالک تراست والت است این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا خطر تحریم برای کاربران ایرانی وجود دارد یا نه. در پاسخ باید گفت تراست یک کیف پول غیرامانی است، به این معنی که کلیدهای خصوصی کیف پول در هیچ سروری ذخیره نمی‌شود. در تراست والت این کلیدها فقط در موبایل کاربر ذخیره می‌شوند و هیچ شخص دیگری به آن دسترسی ندارد.

Ledger

شرکت لجر (Ledger) که دفتر مرکزی آن در فرانسه قرار دارد، بزرگترین تولیدکننده کیف پول‌های سخت‌افزاری است. کیف پول سخت‌افزاری به‌بیان ساده ابزاری است که کلید خصوصی دارایی‌های دیجیتال کاربر را در یک فضای فیزیکی با قابلیت‌های امنیتی ویژه ذخیره می‌کند و این یعنی احتمال هک‌شدن کیف پول یا سرقت دارایی‌ها تقریباً به صفر می‌رسد.

در میان تولیدکنندگان کیف پول سخت‌افزاری، در حال حاضر لجر یک سر و گردن از بقیه بالاتر است. دو مدل لجر نانو اس (Ledger nano S) و لجر نانو ایکس (Ledger nano X)، بهترین مدل‌های تولیدی این شرکت هستند که تقریباً از تمام ارزهای دیجیتال معتبر به‌علاوه هزاران توکن (توکن‌های مبتنی بر اتریوم، ایاس و …) پشتیبانی می‌کنند. از این رو، یک کیف پول برای نگهداری اتریوم، توکن‌های مبتنی بر آن و تقریباً تمام ارزهای دیجیتال معتبر دیگر کافی است. این کیف پول در ایران در وب‌سایت‌های زیادی به فروش می‌رسد.

Trezor

یکی دیگر از امن‌ترین گزینه‌ها برای ذخیره اتریوم، رقیب لجر، ترزور، است که قیمت کمتری نسبت به لجر دارد. شرکت ترزور که دفتر مرکزی آن در کشور چک قرار دارد، اولین سازنده کیف پول‌های سخت افزاری بیت کوین برای عموم محسوب می‌شود، اما از نظر فروش، سه سالی می‌شود که لجر گوی رقابت را از این شرکت ربوده است. با این حال، کیف پول‌های ترزور هم بسیار امن هستند و همچنان می‌توان با اطمینان از آنها استفاده کرد.

پس از کیف پول ترزور وان (Trezor One) که بسیار موفق بود، ترزور محصول جدیدتری را به‌نام ترزور مدل تی (Trezor Model T) را به بازار عرضه کرده است. این دو محصول از نظر امنیت تفاوت چندانی با هم ندارند، اما مدل تی از زیبایی و امکانات جانبی بیشتری برخوردار است. همچنین مدل وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند، اما مدل تی این ارزها را هم پوشش می‌دهد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *