ویندوز 10 سیستم عامل بسیار خوبی برای انجام بازی‌های کامپیوتری است. عناوین زیادی در طول سال به صورت اختصاصی برای ویندوز ارائه می‌شود، می‌توانید بازی‌های قدیمی را روی آن انجام دهید و گزینه‌های زیادی دارید که امکان بازی کردن آن‌ها روی این ویندوز برای شما وجود دارد.

با توجه به این که تمام دستگاه‌های خانگی، کامپیوترهایی خیلی قوی نیستند، بد نیست با ایجاد کمی تغییرات، عملکرد ویندوز 10 را برای اجرای بازی‌ها بهتر کنید.

  1. استفاده از مود گیمینگ

قبل از هر چیز بهتر است از مودی که خود ویندوز برای شما فراهم کرده استفاده کنید. برای این کار کلیدهای ویندوز + I را فشرده و game mode را جستجو کنید. در نتایج روی Game Mode settings یا Turn on Game Mode کلیک کنید. در صفحه‌ی مربوطه روی Game Mode و سپس آن سوییچ آن را روشن کنید.

اگر دستگاه شما از حالت Game Mode پشتیبانی کند، منابع دستگاه برای اجرای بهتر بازی و فریم ریت بیشتر بهینه می‌شود. همچنین ویندوز به صورت خودکار در این حالت، به روز رسانی‌های سیستم عامل را متوقف می‌کند. البته مود گیمینگ عملکرد خوبی دارد، اما کامل نیست و بهتر است روش‌هایی که در ادامه می‌گوییم را نیز امتحان کنید.

  1. غیر فعال کردن الگوریتم Nagle

الگوریتم Nagle با شیوه‌ی خاصی که در بسته‌بندی دیتا به کار می‌برد، تجربه‌ی بهتری از اتصال اینترنت برای کاربر به همراه خواهد داشت. این الگوریتم در کاربری معمول می‌تواند مفید باشد اما در بازی‌های آنلاین، می‌تواند تاخیر ایجاد کند و شما را در بازی دچار مشکل کند. به همین دلیل بهتر است تا این الگوریتم را برای انجام بازی‌های آنلاین غیر فعال کنید. برای این کار کلیدهای ویندوز + X را بزنید. Windows PowerShell را انتخاب کنید و سپس ipconfig را تایپ و اینتر بزنید. دنبال IPv4 address بگردید تا آیپی دستگاه خود را پیدا کنید.

روی کلید استارت کلیک کرده و regedit را تایپ کنید. Registry Editor را انتخاب نمایید و در نوار آدرس، مسیر زیر را کپی و اینتر بزنید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces

روی پوشه کلیک راست کنید و New سپس  DWORD (32-bit) Value را انتخاب نمایید. اسم گزینه‌ی جدید را TcpAckFrequency گذاشته و اوکی کنید. روی همه‌ی گزینه‌ها دبل کلیک کنید و پارامتر آن‌ها را روی ۱ بگذارید.

  1. بهینه سازی بازی‌های آنلاین با استفاده از DNS سریع‌تر

اگر بازی‌های آنلاین رقابتی را تجربه می‌کنید، استفاده از DNS‌های سری‌تر می‌تواند مشکل ترافیک در بعضی از مسیرها را برایتان حل کند. البته مسلما این کار باعث نمی‌شود اینترنت‌های کند سریع‌تر کار کنند، اما بعضی مشکلات با استفاده از DNS سریع‌، بهتر می‌شود. برای انجام این کار کلید ویندوز + I را بزنید و Settings را باز کنید. Network and Internet و سپس Change Adapter Settings را انتخاب نمایید. روی کانکشن وایرلس یا شبکه خود کلیک راست کنیدو سپس روی Properties بزنید. زیر بخش Internet Protocol Version 4 آی پی‌های 1.1.1.1 و 1.0.0.1 را قرار بدهید. در نهایت OK و سپس Close را انتخاب کنید.

  1. غیر فعال کردن به روزرسانی خودکار ویندوز

ویندوز 10 به صورت دوره‌ای با به روزرسانی‌های مختلف، قابلیت‌های جدیدی به سیستم عامل اضافه می‌کند یا این که ایرادهای امنیتی را مرتفع می‌کند. اگر این به روزرسانی به صورت خودکار عمل کند، ممکن است موقع بازی‌های آنلاین شروع به دانلود کند و در نهایت به کند شدن اینترنت و بد شدن اجرای بازی منجر شود.  برای این که به روز رسانی خودکار را غیر فعال کنید، کلیدهای ویندوز + I را زده و Update and Security سپس Windows Update را انتخاب نمایید. از Advanced options روی Update Options کلیک کنید و Restart this device as soon as possible when a restart is required to install an update را غیر فعال نمایید. با روشن کردن Show a notification می‌توانید از آپدیت‌های مختلف اطلاعا پیدا کنید. همچنین Pause updates را نیز روی ۳۵ روز بگذارید.

  1. غیر فعال کردن نوتیفیکیشن‌ها در ویندوز 10

با استفاده از ابزار Focus Assist شما می‌توانید از شر نوتیفیکیشن‌های مزاحم در هنگام بازی راحت شوید. برای این کار البته بهتر است آن راپیکر بندی و فعال کنید. برای انجام آن کلیدهای ویندوز + I را زده و به Settings بروید. سپس از System  و Focus Assist گزینه‌ی Alarms Only را انتخاب کنید تا تمامی نوتیفیکیشن‌ها برایتان بسته شود. بعد از اتمام بازی می‌توانید این گزینه را به حالت قبل برگردانید.

  1. جلوگیری از به روزرسانی خودکار بازی‌ها در استیم

البته این گزینه را برای استیم یادآوری می‌کنیم، اما در اپیک گیمز یا دیگر سرویس‌های بازی نیز این اتفاق می‌افتد و بازی‌ها به صورت خودکار به روزرسانی می‌شوند و با توجه به حجم بالای دانلود، اگر هنگام انجام بازی‌های آنلاین این اتفاق رخ دهد، برای شما مشکل ساز خواهد شد. برای غیر فعال کردن این گزینه در استیم به مسیر Steam > Settings > Downloads رفته و تیک Allow downloads during gameplay را بردارید. همچین مسیرهایی در دیگر سرویس‌های بازی نیز وجود دارد که بهتر است به روزرسانی خودکار را در آن‌ها نیز غیر فعال نمایید.

  1. تغییر در تنظیمات افکت‌های تصویری ویندوز 10

اگر چه چهره‌ی زیبای ویندوز 10 استفاده از آن را لذت بخش می‌کند، اما این زیبایی بصری، در واقع باعث استفاده از رم و پردازنده گرافیکی شما نیز می‌شود و اگر از دستگاه ضعیفی برخوردار باشید، تغییر در آن، ممکن است به بهتر شدن اجرای بازی‌ها برایتان منجر شود. برای انجام تغییرات باز هم کلیدهای ویندوز + I را بزنید و performance را تایپ کنید. در نتایج به دستآمده Adjust the appearance and performance of Windowsرا انتخاب کنید. در بخش تنظیمات روی  Adjust for best performance کلیک کنید و Apply را بزنید. به برگه Advance رفته و مطمئن شوید Adjust the best performance of بر روی Programs تنظیم شده است. در نهایت Apply و سپس OK را بزنید.

  1. انتخاب حداکثر توان در ویندوز 10

بسیاری از مواقع، ممکن است در بازی با لپتاپ خود مشکل کندی بازی، فریم ریت پایین یا حتی اجرا نشدن بعضی عناوین را داشته باشید. اگر دقت کنید، اینجور مواقع شارژر دستگاه شما وصل نیست و لپتاپ به حالت استفاده بهینه از باتری رفته است. برای این که در لپتاپ یا حتی PC به این مشکل نخورید، بهتر است حتما تنظیمات حداکثر توان را انتخاب کنید. برای این کار به Settings رفته و power را تایپ کنید. روی Power & sleep settings و سپس Additional power settings کلیک کرده و بالاترین حالت ممکن را انتخاب نمایید.

  1. درایورهای خود را به روز نگه دارید

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید بدانید این است که درایورهای به روز مخصوصا در زمینه‌ی کارت گرافیک، تاثیر بسزایی در عملکرد بهتر بازی‌های خواهد داشت. پس حتما درایورهای خود را به روز نگه دارید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *