اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئوی سایت را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید.

پروفایل خود را عمومی کنید!

طبق آمار رسمی اینستاگرام به آدرس business.instagram.com بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال در یک ماه دارد و ۵۰۰ میلیون اکانت فعال روزانه که اینستاگرام شان را چک می‌کنند که از این مقدار نزدیک به ۴۰۰ میلیون آن استوری‌ها را هم بررسی می‌کنند. تقریبا ۳ سال پیش در سال ۲۰۱۶ اینستاگرام از اکانت Business خود رونمایی کرد و کمک شایانی در بهبود بازاریابی در درون این اپلیکیشن ایجاد کرد. با استفاده از این اکانت شما می‌توانید آمار دقیق تعداد بازدیدهای هر پست، تعداد کسانی که پست شما را در اینستاگرام Save کرده‌اند و یک سری از داده‌های باارزش که هر کدام در نوع خود می‌تواند اثربخشی مناسبی در ادامه مسیر صفحه ما باشد.  با داشتن اطلاعات دقیق و جامع می‌توانید یک استراتژی خوب برای این شبکه اجتماعی یعنی اینستاگرام ایجاد کنید، مثلا چه تعداد کاربران زن یا مرد هستند و یا چه نوع پست‌هایی بیشترین فالوور را برای من داشته است؟ از کدام شهرها بیشترین بازدید و لایک را دارید؟ و همه این موارد کمک می‌کند تا بتوانید پست و محتوای مناسب در زمان مناسب درج کنید.  تمام این قابلیت‌ها در اکانت بیزینس Business اینستاگرام موجود است و در اکانت پرسونال و یا شخصی، چنین آمارهایی را نمی‌توان مشاهده کرد. پروفایل های اینستاگرام به طور پیش فرض در حالت عمومی تنظیم می شوند، به این معنی که هر کسی می تواند به پروفایل شما و تمام محتوای شما دسترسی پیدا کند. به عنوان یک بازاریاب، این همان چیزی است که می خواهید. با این حال، ایده خوبی است که دوبار بررسی و اطمینان حاصل کنید که تنظیمات حریم خصوصی شما تغییر نکرده باشد.  برای انجام این کار، به پروفایل خود بروید و بر روی آیکون منو کلیک کنید: بعد به «Settings» بروید و پس از آن به «Account Privacy» بروید و مطمئن شوید که «Private Account» در حالت «off» تنظیم شده باشد.

حتما بر روی دکمه جستجو اینستاگرام زده‌اید، به آن صفحه Explore گویند، پست‌های این قسمت اصولا براساس لایک و کامنت‌های واقعی و همینطور براساس رفتار فالوورهای شما چیدمان می‌شود. به عبارتی اینستاگرام سعی می‌کند به شکل هوشمند علاقه شما را بفهمد و براساس آن پست‌هایی که احتمال دارد به آن‌ها علاقه داشته باشید را نشان دهد. و این کار اینستاگرام چه معنایی دارد؟ معنای بهبود تجربه کاربری، درواقع بعید است در هر قدم این شرکت‌های بزرگ بهبود تجربه کاربری را مشاهده نکنید. برویم سر اصل مطلب.  اعتبار صفحه مهم تر از علاقه کاربر است، به عبارتی قبل از مهم بودن علاقه شما، معتبر بودن آن صفحه هم نقش مهمی دارد. همان طور که گوگل در SERP چنین رفتاری را در برابر سایت‌ها دارد. و زمانی که شما در نتایج گوگل جستجو انجام می‌دهید، نتایج کم کم به سمت شخصی سازی شده پیش می‌رود، یعنی کلماتی که قبلا جستجو کرده‌اید را می‌توانید مشاهده کنید و یا سایت‌هایی که قبلا مشاهده کردید را به احتمال زیاد در نتایج شما رتبه بهتری خواهند گرفت.  جذب کاربر جدید و هدفمند یکی از مهم ترین ویژگی‌های نتایج گوگل می‌باشد و اگر پست شما در صفحه Explore اینستاگرام باشد همین موضوع اتفاق می‌افتد و شانس دریافت فالوور بیشتر که به موضوعات شما علاقه‌مند است، دوچندان می‌شود. و این فرصت ویژه‌ای است که اینستاگرام به شما می‌دهد، همان طور که گوگل در نتایج به سایت شما ممکن است چنین فرصتی را به لطف SEO بدهد.

یک آزمایش انجام دهید! در دو اکانت مختلف یک عبارت یکسان را در سرچ اینستاگرام جستجو کنید، به احتمال زیاد نصف نتایج فرق خواهند داشت، همین موضوع در نتایج گوگل هم وجود دارد و براساس تاریخچه جستجوی شما و ای‌پی IP نتایج فرق خواهد داشت. در اینستاگرام قابلیت پاک کردن تاریخچه جستجو در تنظیمات این نرم افزار وجود دارد و کافی است به قسمت  Clear Search History بروید.  هر چند تفاوت های بسیاری در جستجوی اینستاگرام و گوگل وجود دارد، به عنوان مثال شما اگر جمله‌ای را در اینستاگرام جستجو کنید به احتمال زیاد نتیجه‌ای را پیدا نخواهید یافت. چرا که ماهیت این شبکه اجتماعی تصویر محور است و در پست‌ها عکس و یا ویدیو مشاهده می‌کنید و اگر متنی در پست وجود نداشته باشد به احتمال زیاد آن پست امکان نمایش در نتایج را ندارد، مگر لوکیشن عکس مشخص شده باشد.

پست در اینستاگرام بدون متن و هشتگ Hashtag شانس کمتری دارد تا دیده شود. به نظر من اینستاگرام قابلیت تشخیص موضوع عکس درون پست را بدون متن و هشتگ ندارد، بنابراین متن و هشتگ همانند متن و کلمات کلیدی در وبسایت اهمیت بالایی دارند. ولی زمانی که می‌گوییم اهمیت بالایی دارند به معنای آن نیست که باید زیاد استفاده شود. مثل این می‌ماند که بگوییم قرص x برای شمای y مفید است ولی اگر همان قرص را کم بخورید و یا زیاده ‌روی کنید اثرات منفی برای شما خواهد داشت. بدانید که گذشتن برچسب نامرتبط اثرات بدی بر روی صفحه و پست‌های شما خواهد داشت. حتما دقت کرده‌اید که برخی‌ها برای جذب و دیده شدن (البته به خیال خودشان) از برچسب های پرطرفدار #ایران و یا #دختر #زیبا و … استفاده می‌کنند درحالی که پست آنها ارتباطی با برچسب ندارد و همه این موارد را اینستاگرام بررسی می‌کند و اینستاگرام اگر بداند که کاربران بعد از جستجو زمان کمی در پست شما سپری می‌کنند و سریع وارد پست دیگر در یک پیج دیگر می‌شوند در آن پست بیشتر می‌مانند و این رفتار را سایرین هم تکرار می‌کنند، اینستاگرام پست شما را به همانند رفتار گوگل به قسمت متروکه خودش انتقال می‌دهد.اگر درباره موضوع سئو محتوایی در صفحه اینستاگرام درج می‌کنید از برچسب #seo استفاده نکیند چرا که محتوای شما فارسی است و از طرفی رقابت بر روی این برچسب بالا هست و شما از هر جنبه ای به این موضوع نگاه کنید متوجه می‌شوید این نوع برچسب گذاری که در پیج های فارسی رواج دارد، کاری کاملا اشتباه هست که در برچسب گذاری‌های یک وبسایت مشاهده می‌کنید. در مقاله بعدی به بررسی این بحث می‌پردازیم!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *