در دنیای امروز بیشتر افراد از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند. بنابراین احتمال دارد که شما هم جزو افرادی باشید که سیستم عامل تلفن همراهتان اندروید باشد. به همین منظور شاید بخواهید درباره تاریخچه سیستم عامل اندروید در مقاله قبلی و نسخه‌های اصلی آن در متن زیر بیشتر بخوانید.

فرویو اندروید ۲.۲ Android 2.2 Froyo

اندروید ۲.۲ فرویو Android 2.2 Froyo مخفف عبارت ماست منجمد به طور رسمی در می ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. تلفن‌های هوشمند با این نسخه از اندروید دارای ویژگی‌های جدید از جمله عملکرد Wi-Fi hotspot تلفن همراه، اعلان‌هایی از طریق سرویس Android Cloud to Device Messaging (C2DM)  بهره بردند.

نان زنجفیلی اندروید ۲.۳ Android 2.3 Gingerbread

اندروید نان زنجفیلی Android 2.3 Gingerbread در سپتامبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. اولین تلفنی که دارای سخت افزار Gingerbread و NFC بود Nexus S بود که توسط گوگل و سامسونگ ساخته شد. Gingerbread همچنین با اضافه کردن پشتیبانی از چندین دوربین و پشتیبانی از چت ویدیویی در Google Talk، پایه‌ای برای سلفی گذاشت.

لانه زنبوری اندروید ۳ Honeycomb 3.0

این نسخه از سیستم‌عامل شاید عجیب و غریب باشد که در ۲۰۱۱ معرفی شد و شامل ویژگی‌هایی مانند رابط کاربری بازطراحی شده برای صفحه نمایش‌های بزرگ و نوار اعلان در پایین صفحه نمایش تبلت بود. اما در نهایت، Honeycomb  نسخه‌ای از اندروید به حساب می‌آید که استقبال گسترده‌ای نداشت. گوگل تصمیم گرفت بیشتر ویژگی‌های خود را در نسخه اصلی بعدی خود یعنی Ice Cream Sandwich ادغام کند.

ساندویچ بستنی اندروید ۴ Android 4.0 Ice Cream Sandwich

نسخه Ice Cream Sandwich اندروید که در اکتبر 2011 منتشر شد، چندین ویژگی جدید را به همراه داشت. بسیاری از گزینه‌های نسخه لانه زنبوری فقط تبلتی را با نان زنجفیلی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند ترکیب کرد. سایر تغییرات قابل توجه با ICS شامل پشتیبانی از همه دکمه‌های روی صفحه، ژست‌های سوایپ برای نادیده گرفتن اعلان‌ها و برگه‌های مرورگر و امکان نظارت بر مصرف داده شما از طریق تلفن همراه و Wi-Fi بود.

آبنبات ژله‌ای لوبیا اندروید ۴.۱ – ۴.۳ Android 4.1-4.3 Jelly Bean

عصر Jelly Bean در تاریخ اندروید در ژوئن 2012 با انتشار اندروید ۴.۱ آغاز شد. گوگل به سرعت نسخه های ۴.۲ و ۴.۳ را تحت عنوان Jelly Bean  به ترتیب در اکتبر 2012 و ژوئیه 2013 منتشر کرد. برخی از افزوده‌های جدید در این به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری شامل ویژگی‌های نوتیفیکیشن جدیدی بود که محتوا یا دکمه‌های عمل بیشتری را نمایش می‌داد، همراه با پشتیبانی کامل از نسخه اندروید مرورگر وب کروم گوگل، که در اندروید ۴.۲ گنجانده شد.

کیت کت اندروید ۴.۴ Android 4.4 kitkat

نسخه اندروید ۴.۴ اولین نسخه سیستم عاملی است که از یک نام تجاری دیگر استفاده کرد. جان لاگرلینگ، مدیر مشارکت‌های جهانی اندروید گوگل با نستله، سازندگان کیت کت تماس گرفت و از آنها پرسید که آیا می‌توانند از این نام برای اندروید ۴.۴ استفاده کنند و آنها هم موافقت کردند. گوشی هوشمند Nexus 5 گوگل اولین گوشی با این نسخه از اندروید بود.

آب نبات چوبی اندروید ۵ Android 5.0 Lollipop

اندروید ۵ آب نبات چوبی برای اولین بار در پاییز 2014 راه‌اندازی شد و یک تغییر اساسی در ظاهر کلی سیستم عامل بود. این اولین نسخه از سیستم عامل بود که از زبان جدید Google Material Design استفاده می‌کرد و از جلوه‌های نور و سایه برای شبیه‌سازی ظاهری کاغذ مانند برای رابط کاربری اندروید استفاده آزادانه داشت. این رابط کاربری همچنین دارای برخی ارتقاءهای دیگر از جمله نوار ناوبری اصلاح شده و اعلان‌های غنی برای صفحه قفل بود. آپدیت بعدی اندروید ۵.۱ چند تغییر دیگر در زیر ساخت ایجاد کرد که شامل پشتیبانی رسمی از دو سیم‌کارت، تماس‌های صوتی  HD و محافظت از دستگاه می‌شد تا دزدان را حتی پس از بازنشانی به تنظیمات کارخانه، از تلفن شما استفاده نکنند. گوشی هوشمند Nexus 6 و تبلت Nexus 9 گوگل اولین دستگاه‌هایی بودند که از Lollipop  بهره برد.

مارشمالو اندروید ۶ Android 6.0 Macadamia Nut Cookie

اندروید ۶ مارشمالو که در پاییز ۲۰۱۵ منتشر شد، از خوراکی شیرین مورد علاقه افراد کمپینگ به عنوان نماد اصلی خود استفاده کرد. در داخل، گوگل از «Macadamia Nut Cookie» برای اندروید ۶ استفاده شد. قبل از اینکه نام رسمی Marshmallow جایگاه خود را در تاریخ اندروید مشخص کند. این شامل ویژگی‌هایی مانند کشوی برنامه‌های اسکرول عمودی جدید، همراه با  Google Now on Tap، پشتیبانی بومی برای باز کردن قفل بیومتریک اثر انگشت و پشتیبانی از  USB-C بود. اولین دستگاه‌هایی که با مارشمالو از پیش نصب شده عرضه شدند، تلفن های هوشمند Nexus 6P و Nexus 5X گوگل بودند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *