وقتی حرکات رقبای خود را یاد می‌گیرید، راه‌هایی برای تقویت نقاط قوت برند خود، بهبود کاستی‌ها و استفاده از فرصت‌ها پیدا می‌کنید. در این راهنما، معنای تحلیل رقبای رسانه‌های اجتماعی، مزایای آن، مراحل انجام این تجزیه و تحلیل و فهرستی از ابزارهای مورد نیاز را خواهیم گفت.

تحلیل رقبای رسانه‌های اجتماعی چیست؟

تجزیه و تحلیل رقبای رسانه‌های اجتماعی فرآیند ارزیابی رقبای شما در رسانه‌های اجتماعی برای یافتن فرصت‌ها و ایجاد استراتژی‌هایی برای رشد برند است. انجام این تجزیه و تحلیل به شما امکان می‌دهد تا نقاط قوت و ضعف رقبای خود را شناسایی و یک استراتژی بازاریابی اجتماعی کارآمد ایجاد کنید. همچنین اطلاعات مرتبط در مورد مخاطبان هدف شما، چرایی علاقه آنها به برندهای رقیب و اینکه چگونه این برندها در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی بهتر عمل می‌کنند را نشان می‌دهد.

چرا تحلیل رقبای رسانه‌های اجتماعی مهم است؟

تجزیه و تحلیل رقابتی رسانه‌های اجتماعی خارج از استراتژی که برای بررسی رقبای سئوی خود استفاده می‌کنید، مزایای خاص خود را دارد. به شما اجازه می دهد تا:

۱.مشتریان ایده آل خود را بهتر درک کنید

انجام تجزیه و تحلیل رقابتی رسانه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که بینش عمیق‌تری در مورد مشتریان ایده‌آل خود به دست آورید. دانستن شخصیت‌های مشتری به شما کمک می‌کند که نتایج بازاریابی بیشتری کسب کنید چون که می‌دانید مشتریان ایده‌آل شما از چه پلتفرم‌هایی در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، نحوه مصرف محتوا چگونه است، انواع محتوایی که آنها جستجو می‌کنند چیست و چه زمانی در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند.

۲. یک استراتژی اجتماعی بهتر بسازید

وقتی متوجه شدید که چگونه و چرا رقبای شما عملکرد بهتری نسبت به برند شما دارند، می‌توانید یک استراتژی رسانه اجتماعی موثر ایجاد کنید یا اگر قبلاً دارید آن را بهبود ببخشید. همچنین تجزیه و تحلیل رقبای رسانه‌های اجتماعی شما را به چالش می‌کشد تا بهترین کار را انجام دهید زیرا روش‌ها و نتایج شما را با رقبا مقایسه می‌کند. شما می‌توانید شکاف‌های اهرمی برای رشد نام تجاری و تهدیدهایی را که باید با آنها مقابله کنید، شناسایی کنید.

۳. محتوای مرتبط ایجاد کنید

طبیعی است که مشتریان ایده‌آل شما برندهایی را انتخاب کنند که ارزش‌ها و محتوای آنها مطابقت دارند. تجزیه و تحلیل رقبای رسانه‌های اجتماعی، شما را در بین مشتریان ایده‌آل خود در اولویت قرار می‌دهد. این موضوع به این دلیل است که شما انواع و قالب‌های محتوایی را که می‌خواهند ببینند را شناسایی می‌کنید و می‌توانید از شکاف‌های محتوایی که کشف کرده‌اید، برای ایجاد محتوای تازه و ارزشمند برای مخاطبان خود بهره ببرید.

۴. بازاریابی و موقعیت یابی بهتر

با انجام یک تحلیل رقابتی رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید از پلتفرم‌های اجتماعی خود برای بازاریابی موثرتر استفاده کنید. وقتی می‌بینید چه چیزی برای رقبای شما مفید است، شروع به استفاده از ویژگی‌ها و استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی مرتبط و کم استفاده می‌کنید. علاوه بر این، شما این قدرت را دارید که با یک استراتژی موقعیت‌یابی، نام تجاری خود را از رقبا متمایز کنید و در صنعت خود به یک مرجع تبدیل شوید.

شش ابزار تحلیل رقابتی برای رسانه های اجتماعی

در کنار ابزارهای تحلیلی سنتی خود، به ابزارهای رسانه اجتماعی خاصی نیاز دارید تا تجزیه و تحلیل کارآمد رقبا را در این پلتفرم‌ها انجام دهید. شش گزینه را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

۱.Not Just Analytics

ابزار نه فقط تجزیه و تحلیل Not Just Analytics که قبلاً Ninjalistics نامیده می‌شد، یک ابزار تحلیلی برای اینستاگرام و TikTok است. با استفاده از این نرم‌افزار رقابتی رسانه‌های اجتماعی، می‌توانید رشد پروفایل‌های رقبا، هشتگ‌هایی که استفاده می‌کنند و نرخ تعامل آنها را زیر نظر بگیرید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که پروفایل رقبای خود را در Not Just Analytics وارد کرده و آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

۲.SocialMention

Social Mention توسط BrandMentions یک موتور جستجو برای جمع‌آوری محتوای تولید شده توسط کاربر در رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ، اخبار و ویدیوها است. هنگامی که وارد یک برند رقیب می‌شوید، Social Mention تمام مکالمات مربوط به آن‌ها را ردیابی می‌کند و به شما نشان می‌دهد که چه کسی در مورد آنها صحبت می‌کند، چه می‌گوید، و در کدام پلتفرم‌ها.

۳.Socialbakers

ابزار Socialbakers یک ابزار مدیریت رسانه‌های اجتماعی است که نظارت بر تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی شما را در یک مکان آسان می‌کند.  این ابزار به شما امکان می‌دهد تا عملکرد محتوای خود را برای بهبود رشد برند اندازه گیری و مقایسه کنید. علاوه بر این، Socialbakers دارای ابزارهای رایگان تجزیه و تحلیل رقبا برای اینستاگرام و فیس بوک است و شما می‌توانید حداکثر پنج پروفایل رقیب را تجزیه و تحلیل کنید.

۴.Sprout Social

ابزارSprout Social مجموعه‌ای از ابزارهای مدیریت رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی بهتر برند است. این برنامه دارای ابزارهای زمان‌بندی، تجزیه و تحلیل رقبا برای انواع کسب و کار است. ویژگی تجزیه و تحلیل رقبای Sprout Social به شما این امکان را می‌دهد که بر رشد مخاطبان رقبای خود و برنامه‌های انتشار آن نظارت کنید.

۵.Sociality.io

Sociality ابزاری با خدمات کامل برای گوش دادن اجتماعی، زمان‌بندی و تجزیه و تحلیل رقبا است. با استفاده از این ابزار تجزیه و تحلیل رقبای رسانه های اجتماعی، می‌توانید بینش‌هایی در مورد کمپین‌های تبلیغاتی پولی رقبا، معیارهای عملکرد رسانه‌های اجتماعی و استراتژی محتوا و تاریخچه کسب کنید.

۶. BigSpy

بیگ اسپای یک ابزار رایگان برای تجزیه و تحلیل تبلیغات رقبای شما در رسانه‌های اجتماعی است. این کتابخانه تبلیغاتی دارای پایگاه داده‌ای از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مختلف است. BigSpy به کسب و کارهای کوچک و شرکت‌های بزرگ کمک می‌کند تا از رقبای خود برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی و استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی بهتر الهام بگیرند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *