اگر ساخت پروژه‌های مختلف با کیت‌های رزبری پای را آموخته باشید، احتمالا برای شما نیز این سوال پیش آمده، که چطور می‌توانید کارهای ساخته شده را قابل حمل کنید و به هر جایی که می‌خواهید ببرید. راستش این کار آنقدرها هم سخت نیست و برای انجامش روش‌های ساده‌ای وجود دارد.

انرژی مورد نیاز رزبری پای

همچون پروژه‌های معمول رزبری پای، شما به انرژی لازم با پورت میکرو USB با ۵ وات و ۱۲۰۰ میلی آمپر برای کیت‌های جدید و ۱۰۰۰ آمپر برای کیت‌های قدیمی احتیاج دارید. البته ۲۵۰۰ آمپر با توجه به مورد استفاده شما به صورت قابل حمل پیشنهاد بهتری می‌تواند باشد.

در نهایت اما باید باتری مورد نظر را بر اساس کیت نهایی تنظیم کنید. مثلا پورت HDMI 250 آمپر، کیبورد ۱۰۰ آمپر و … مورد استفاده دارند و مجموعه‌ی آن‌ها باید برآورد شود.

هر باتری قابل حملی که برای شارژ موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد را می‌توان به عنوان انرژی مورد نیاز رزبری پای استفاده کرد، اما این محصول مختص به این کار ساخته شده و باتری ۴۰۰۰ آمپری با خروجی ۵ وات داشته و با دو خرجی USB دارد تا بتوانید به صورت جداگانه نمایشگر و قطعات را روشن کنید. البته از این باتری قابل حمل برای گوشی‌های همراه هم می‌توان استفاده کرد.

  • راه دوم: PiJuice HAT

این باتری با نصب روی رزبری پای، باعث می‌شود که بتوانید دستگاه را شارژ کرده و مورد استفاده قرار دهید. به این ترتیب دیگر نگران جدا شدن کابل و از دست رفتن اطلاعات نخواهید بود و می‌توانید به راحتی مدیریت انرژی دستگاه را به عهده بگیرید. البته این باتری نسبتا ضعیف بوده و ۱۸۲۰ آمپر دارد، با این حال امکان نصب باتری اضافه نیز روی آن وجود دارد که در حالت عادی تا ۲۴ ساعت نیز انرژی لازم برای رزبری پای را مهیا خواهد کرد.

راه حل نسبتا گران‌قیمت‌تر اما به مراتب، بهتر این محصول است که با بورد دو لایه اکرلیک، قابلیت اضافه کردن باتری بیشتر و یک باتری ۵ وات داخلی، کار شما را کاملا راه خواهد انداخت. مخصوصا اینکه در بسته‌ی خود تمامی کابل‌ها ومتعلقاتی که نیاز دارید گنجانده شده است. این بورد اضافی در زیر پای قرار گرفته و به GPIO وصل می‌شود. یک چراغ LED نیز برای آن در نظر گرفته شده تا کارایی بهتری داشته باشد. دو خروجی USB آن نیز می‌تواند یکی برای رزبری پای و دیگری برای نصب یک دستگاه دیگر همچون نمایشگرهای Kuman، مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از این دستگاه باعث می‌شود شما چیزی حدود ۹ ساعت (بسته به قطعات) شارژ داشته باشید.

  • راه چهارم: ساخت باتری قابل حمل

با توجه به روح کار با رزبری پای، شاید بخواهید خودتان یک باتری قابل حمل برای دستگاهتان بسازید. این کار با استفاده از کیت‌های باتری‌های AA بسیار ارزان‌تر هم خواهد بود. با این حال شما برای اینکار به ۶ باتری احتیاج داریدو یک UBEC که وظیفه تنظیم کردن برق را به عهده دارد تا به دستگاه آسیب نرسد. در نهایت اگر چه این روش لذت‌بخش‌تر و ارزان‌تر خواهد بود، اما آنقدر کارایی نخواهد داشت و تعویض باتری‌ها نیز به مرور هزینه‌های بسیار بیشتری روی دستتان می‌گذارد، مگر اینکه از باتری‌های قابل شارژ استفاده کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *