NFT یا در واقع Non-Fungible Token عبارتی است که این روزها خیلی به گوش می‌خورد. مبحثی که سر و صدای زیادی به پا کرده و دنیای عرض دیجیتال را وارد یک وادی جدید کرده است. امروز می‌خواهیم به معنای این مفهوم پرداخته و اتفاقاتی که پیرامونش افتاده را مرور کنیم.

NFT چیست؟

Non-Fungible Tokens یا همان “توکن‌های غیر قابل تعویض” نتیجه مستقیم محبوبیتی است که سیستم بلاکچین و ارزهای رمزپایه به دست آورده‌اند. شاید شما هم بخواهید در بازی NFT شرکت کنید، اما قبلش حتما باید در مورد ارز‌ها و سیستم بلاکچین بدانید و سپس به سراغ NFT بروید. اگر بخواهیم کلمه به کلمه پیش برویم، باید بگوییم که توکن از فضای ارزهای دیجیتال نشات گرفته، اما  “قابل تعویض” یک اصطلاح اقتصادی است.

توکن

در مورد سیستم بلاکچین توضیحات زیادی داده شده است و حالا دیگر خیلی‌ها با آن آشنا هستند، چیزی که در نهایت باعث ارزش گذاری ارزهای دیجیتال شده است.

توکن در واقع یک ساخته‌ی دیجیتال است که به وسیله‌ی بلاکچین شکل گرفته و در واقع آن چیزی است که در ارزهای دیجیتال ارزش گذاری می‌شود. بسیاری از ارزهای دیجیتال قابل تعویض هستند در صورتی که در NFT این امکان برای شما وجود نخواهد داشت. اما این به چه معنی است؟

توکن‌های قابل تعویض یا غیر قابل تعویض

یک شیء قابل تعویض به اندازه دیگر شیء شبیه به خودش ارزش دارد. توکن‌هایی شبیه به بیت کوین در سیستم بلاکچین منحصر به فرد هستند، اما آن‌ها به اندازه دیگر توکن‌های بیت‌کوین ارزشی یکسان دارند. همین مثال را می‌توان در دنیای ارزهای معمول نیز توضیح داد. برای مثال هر یک دلاری موجود در دنیا، دارای یک شماره سریال منحصر به فرد است، اما ارزش آن دلار با هیچ دلار دیگری فرق ندارد.

حالا تصور کنید که بر روی یک اثر هنری شماره سریال بگذارید. وقتی یک دلار را نابود می‌کنید آن ارزش به طور کامل از بین می‌رود، در صورتی که یک اثر هنری یک ثبات و اعتبار متفاوت دارد که از یکتا بودن آن بر می‌آید و وقتی برای آن مبلغی پرداخت می‌شود این اعتبار افزایش می‌یابد.

در NFT شما یک اثر هنری منحصر به فرد را در اختیار دارید که نمی‌توانید آن را مثل ارزهای دیجیتال به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و به این ترتیب این توکن‌ها غیر قابل تعویض هستند. شاید نقطه نظرات منفی در این مورد وجود داشته باشد، اما NFT این امکان را به هنرمندان می‌دهد تا کنترل بهتری روی چگونگی فروش و قیمت گذاری آن داشته باشند. بسیاری از خریداران نیز سعی دارند تا با خرید آثار، سهم خود را در دنیای هنر ایفا کرده باشند.

NFT برای خریدار چه معنایی دارد؟

وقتی شما یک NFT را خریداری می‌کنید ،در واقع یک شماره سریال را می‌خرید که درباره آن اثر هنری یکتا محسوب می‌شود. شما در واقع صاحب فیزیکی یا حتی ایده‌ی آن اثر نخواهید بود. برای مثال میم معروف Disaster Girl اگر چه به فروش رفته، اما هنوز می‌توانید آن را روی اینترنت پیدا کنید و از نظر قانونی نیز می‌توانید آن را تغییر داده و دوباره بازنشر نمایید.

البته همیشه به این ترتیب نیست و در بعضی مواقع تمهیداتی از طرف فروشنده وجود دارد تا خریدار، صاحب اثر شده و بیشتر ترغیب به خرید NFT شوید.

خریدار NFT چه چیزی گیرش می‌آید؟

سوالاتی از این دست در مورد خریداران آثار دیجیتال همیشه وجود داشته، حتی قبل از این که NFT شکل بگیرد. در مورد NFT شما در بسیاری از موارد صاحب اثر خواهید بود، اما خب کپی‌های دیجیتال آن احتمالا در جاهای دیگر منتشر می‌شوند. همین امر در زمینه آثار فیزیکی نیز هست، برای مثال خیلی نقاشی‌های بزرگ دنیا در اختیار کسانی است که در مجموعه‌های خصوصی آن‌ها را نگهداری می‌کنند، در صورتی که نسخه دیجیتال آن‌ها روی اینترنت وجود دارد.

NFT چقدر قیمت دارد؟

قیمت گذاری بر روی NFT عموما به صورت حراجی انجام می‌شود هر کس که بتواند پیشنهاد بهتری ارائه دهد، اثر مال او خواهد شد. یکی از عمده ایراداتی که به NFT گرفته می‌شود، همین مسئله قیمت‌های عجیب و غریب بوده که برای بعضی چیزهای بی‌ارزش پرداخت شده است. مثل اولین توییتی که بنیان گذار توییتر پست کرده بود با قیمت 2.9 میلیون دلار فروخته شد (البته این پول برای امور خیریه صرف گشته است).

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *