اینستاگرام چند ماهی هست که امکاناتی ویژه صاحبان کسب و کار فراهم کرده است و استفاده از این قابلیت‌ها برای اکانت‌های تجاری (Business account) در دسترس است .ابزار Insight یک ابزار کاربردی و حرفه‌ای در اینستاگرام است که به کاربران خود اجازه می‌دهد تا بتوانند صفحات خود را از نظر فعالیت فالوورها،زمان آنلاین شدن (روز،ساعت)،جنسیت،سن،اطلاعات مکان(شهر،کشور)تعداد اکانت‌هایی که روی وب سایت شما کلیک کرده اند تحلیل و بررسی کنند.

البته همانطور که گفته شد این ابزار تنها بر روی صفحات تجاری قابل دسترسی هستند و برای استفاده از آن لازم است صفحه خود را به یک صفحه تجاری تبدیل کنید. در مقاله قبل به بررسی برخی از بخش‌های این ابزار کاربردی پرداختیم که پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله قبلی که در این رابطه منتشر شده را مطالعه نمایید.

در بخش قبلی به بررسی آمار کلی صفحات تجاری پرداختیم اما کاربرد این ابزار برای بخش پست‌ها و استوری‌ها نیز کاملا قابل مشاهده است. در این مقاله به بررسی این بخش‌ها می‌پردازیم و امیدواریم بتوانید به پیشرفت صفحه مربوط به کسب‌وکار خود در این بخش کمک کنید.

نحوه استفاده از Insight برای تحلیل پست‌های صفحه اینستاگرام

در صفحه اینستاگرام می‌توانید تعداد لایک‌ها و کامنت‌های خود را مشاهده کنید که این آمار در صفحات معمولی که به صورت خصوصی یا عمومی هستند نیز وجود دارد. اما با استفاده از ابزار Insight می‌توانید به اطلاعات ارزشمند دیگری دسترسی داشته باشید.

  • Likes: این عدد مربوط به تعداد لایک‌ها و پسندیدن‌هایی است که توسط کاربران بر روی پست‌های شما درج شده است.
  • Comments: این عدد مربوط به تعداد کامنت‌ها و نظراتی است که کاربران بر روی پست شما درج کرده‌اند.
  • Saves: یکی از ابزارهایی که اینستاگرام در دسترس همه‌ی کاربران خود قرار داده است، ابزار ذخیره کردن پست‌های دلخواه مختلف توسط کاربران است. با ذخیره کردن تصاویر کاربران می‌توانند در پروفایل خود به این عکس‌ها دسترسی داشته باشند. در این بخش می‌توانید آمار مربوط به تعداد ذخیره‌شدن تصاویر پروفایل تجاری خود را مشاهده کنید. اهمیت این ابزار زمانی مشخص می‌شود که شما می‌توانید از میزان محبوبیت پست‌های صفحه اینستاگرام مطلع شوید و در صورت کم بودن تعداد آن در استراتژی محتوای خود تغییراتی ایجاد کنید.
  • Actions: این قابلیت نیز جدیدا به ابزار Insight اضافه شده است و بیانگران تعداد کاربران است که در کنار لایک کردن و کامنت گذاشتن، اقدامات دیگری نظیر بازدید از پروفایل تجاری شما، کلیک بر روی ایمیل یا آدرس سایت، دایرکت دادن و… انجام داده‌اند.
  • بهترین اندازه برای عکس‌های اینستاگرامی چیست؟

  • Discovery: این بخش را می‌توان مهم‌ترین قابلیت این ابزار دانست که با استفاده از آن می‌توانید برای رشد صفحه تجاری خود برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید. با استفاده از این بخش می‌توانید تعداد کاربرانی که دنبال‌کننده شما نیستند از روش‌های دیگری از پست‌های شما بازدید کرده‌اند را مشاهده کنید. جالب است بدانید این قابلیت علاوه بر نمایش درصد کاربرانی که دنبال‌کننده شما نیستند اما از پست شما بازدید کرده‌اند، نحوه جذب بازدید از روش‌های مختلف را نیز به شما نمایش می‌دهد.
  • Reach: این آمار تعداد کاربرانی است که دنبال‌کننده شما نیستند اما از پست شما بازدید کرده‌اند.
  • Impression: این آمار مربوط به تعداد بازدیدهای صورت گرفته از پست‌ شما است.
  • From Home: در این بخش تعداد کاربرانی که از طریق صفحه اصلی اینستاگرام از پست شما بازدید کرده‌اند قابل دسترسی است.
  • From Profile: در این بخش تعداد کاربرانی که از طریق صفحه پروفایل از پست شما بازدید کرده‌اند قابل دسترسی است.
  • From Explore: در این بخش تعداد کاربرانی که از طریق بخش Explore اینستاگرام از پست شما بازدید کرده‌اند قابل دسترسی است؛ در واقع این دسته از کاربران دنبال‌کننده شما نیستند و تنها پست‌های شما را از طریق پیشنهادات اینستاگرام مشاهده کرده‌اند.
  • From other: در این بخش تعداد کاربرانی که از طریق بخش‌های دیگر اینستاگرام از پست شما بازدید کرده‌اند قابل دسترسی است؛ به طور مثال اگر کاربران مطالب شما را برای آنها ارسال کرده باشند می‌توانند در این بخش قرار بگیرند.
  • راه‌کارهای استفاده از اینستاگرام برای موفقیت در یک کسب ‌و کار – بخش اول

نحوه استفاده از Insight برای تحلیل استوری‌های صفحه اینستاگرام

یکی دیگر از قابلیت‌های پرکاربرد اینستاگرام استوری‌هایی است که توسط کاربران درج می‌شود؛ این استوری‌ها به صورت خودکار پس از ۲۴ ساعت ناپدید می‌شوند که در صفحات تجاری تا ۷ روز پس از درج استوری تعداد بازدیدهای آن قابل مشاهده است. در پایان می‌خواهیم به بررسی نحوه تحلیل استوری‌های اینستاگرام با استفاده از ابزار Insight بپردازیم تا بتوانید به بهترین شکل ممکن استراتژی‌های خود را انجام دهید.

  • Impressions: در این بخش تعداد مشاهده استوری‌ شما توسط کاربران مختلف قابل مشاهده است.
  • Reach : در این بخش تعداد کاربرانی که استوری شما را دیده‌اند قابل مشاهده هستند.
  • Taps Forward : یکی دیگر از قابلیت‌های اینستاگرام که اخیرا اضافه شده است، قابلیت ارسال استوری برای کاربران دیگر توسط یک کاربران است. در این بخش می‌توانید تعداد کلیک بر روی آیکن فوروارد را مشاهده کنید.
  • Taps Back : این قابلیت نیز به شما کمک می‌کند تا تعداد کاربرانی که دو یا چند استوری شما را مشاهده کرده‌اند را بدانید؛ در واقع این ابزار تعداد کاربرانی که یکبار از استوری شما عبور کرده و مجددا برای مشاهده آن به استوری شما بازگشته‌اند را نشان می‌دهد.
  • Replies: در این بخش تعداد پاسخ‌های ارسال‌شده به استوری شما قابل مشاهده است.
  • Swipe away: در این بخش می‌توانید تعداد کاربرانی را که استوری شما را رد کرده‌اند را بدانید؛ البته این عدد می‌تواند یک بازخورد منفی باشد و علت آن بیش از حد بودن استوری‌های شما یا جذاب نبودن آنها باشد.
  • Exits: در این بخش تعداد کاربرانی را که پس از استوری شما استوری دیگری را مشاهده نکرده‌اند را مشاهده کنید.

نتیجه‌گیری: استفاده از قابلیت‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی برای رشد کسب‌وکارها بسیار مفید است. در این مقاله و مقالات قبلی به بررسی ابزار تحلیل و بررسی Insight پرداختیم که با استفاده از آن قادر به تدوین استراتژی برای صفحه تجاری اینستاگرام خود خواهید بود.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *