از گذشته تا به امروز مفاهیمی وجود داشته که بشر با آنها زندگی و رشد کرده است. هر چند به مرور شکل آنها کمی تغییر پیدا می‌کند و معانی جدیدتری به خود می‌گیرد. در اینجا می‌خواهیم به یکی از مفاهیم اصلی اقتصادی بپردازیم که شامل خرید و فروش کالا و خدمات با پرداخت هزینه آن از خریدار به فروشنده یا مبادله‌ کالا یا خدمات بین طرفین معامله می‌شود. در ادامه می‌خوانیم که ترید چیست و چگونه می‌توانیم یک تریدر باشیم؟

ترید چیست؟

ترید یا معامله، یک مفهوم اقتصادی به معنای خرید و فروش کالا و خدمات است. در این فرآیند دو حالت وجود دارد. در حالت اول خریدار با پرداخت هزینه به فروشنده خدمت یا کالایی را دریافت می‌کند و در حالت دوم دو طرف معامله به تبادل کالا یا خدمات با یکدیگر می‌پردازند. شبکه‌ای که در آن ترید انجام می‌شود، بازار نامیده می‌شود. در بازارهای مالی، ترید یا معامله به خرید و فروش انواع سهام، اوراق بهادار یا ارز دیجیتال گفته می‌شود. ترید کردن به شکل حضوری، تلفنی یا از طریق یک پلتفرم معامله‌ آنلاین امکان‌پذیر است. در معامله، هدف کلی تریدر یا معامله‌گر سود است.

تاریخچه ترید یا معامله

قدمت تاریخچه‌ معامله کردن یا تریدینگ به انسان‌های اولیه می‌رسد. اولین شکل‌ ترید، داد و ستد کالا یا انجام معاملات بدون استفاده از پول بود که شامل مبادله‌ مستقیم کالاها و خدمات می‌شد. با اختراع پول و پیشرفت در اقتصاد، معاملات و دارایی‌ها شکل دیگری به خود گرفت و معامله‌گرها از این طریق به تجارت ‌پرداختند. جالب است که بدانید به ترید بین دو معامله‌گر «ترید دوجانبه» و به ترید بین بیش از دو معامله‌گر «ترید چند جانبه» گفته می‌شود. همچنین معامله به دو بخش دارایی‌های فیزیکی (مانند معاملات طلا، نقره و سکه) و دارایی‌های مجازی (مانند سهام یا ارزهای دیجیتال) تقسیم می‌شود.

چگونه یک تریدر باشیم؟

همان طور که گفتیم معامله‌گر کسی است که به خرید و فروش در بازار مالی مشغول است. تریدرها معمولا با استفاده از استراتژی‌های مختلفی همچون اسکالپینگ، معاملات روزانه و معاملات نوسانی، معاملات کوتاه مدتی را انجام می‌دهند که به سود بیشتری برسند. برای اینکه شما هم یک معامله‌گر یا تریدر موفق باشید، باید بتوانید ریسک‌های مرتبط با حرفه خود را مانند ریسک بازار، ریسک اعتباری و ریسک نقدینگی مدیریت کنید. همچنین می‌بایست ابتدا الزامات مهارتی معامله‌گران را کسب کنید.

مهارت های یک تریدر موفق

برای موفقیت یک تریدر باید مهارت کمی و کیفی کافی داشته باشد که ترکیبی از ویژگی‌های فنی، تحلیلی و رفتاری است. تریدرها معمولا درک عمیقی از طبقات دارایی، پویایی بازار و استراتژی‌های مختلف در بازار دارند. لازم است یاد بگیرند که چگونه حجم زیادی از داده‌ها را به سرعت و به درستی پردازش کنند تا در بازارهای مالی که در آن معامله می‌کنند، تصمیمات آگاهانه بگیرند. مهم‌تر از همه این است که معامله‌گران قادر به محاسبه اعداد و رقم‌ها در بحث‌های مالی پیچیده باشند. مدیریت ریسک نیز پراهمیت است. تریدرها باید به طور موثر از دستورات توقف ضرر و محدود خود برای حفظ سود و حاشیه استفاده کنند.

یکی دیگر از مهارت‌های کلیدی در معامله ارتباطات است. همکاران، مشتریان و سایر ذینفعان باید به سرعت و به طور موثر آنچه را که معامله‌گر آنها می‌گوید را درک کنند. در نهایت، معامله‌گران باید هوش هیجانی بالایی داشته باشند و به طور مؤثر احساسات خود را در یک محیط بسیار پراسترس کنترل کنند. علاوه بر این می‌بایست در موارد زیر اطلاعات کسب کنند:

همچنین با یادگیری استفاده از ابزارهای مالی (Financial Instruments) همچون سهام شرکت‌ها (Stocks)، اوراق قرضه (Bonds)، جفت ارزها (Currency Pairs)، قراردادهای اختیاری (Options) ، قراردادهای آتی (Futures) و ارز دیجیتال (Cryptocurrencies) می‌توانید در بازارهای مخصوص به خودشان ترید کنید. هدف اصلی شما در این معاملات کسب سود از طریق خرید با قیمت پایین و فروش با قیمت بالاتر خواهد بود. البته که فعالیت بازارهای مالی به سه دسته‌ی هولدر، سرمایه‌گذار و تریدر تقسیم می‌شوند و تریدینگ با سرمایه‌گذاری تفاوت دارد. هولدرها هم افق سرمایه‌گذاری بلندمدت دارند. بنابراین تفاوت جزیی در این سه نقش وجود دارد که در صورت علاقه‌مندی می‌توانید مقاله‌های مرتبط با آنها بخوانید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *