برای ایجاد و ارائه یک سرویس میزبانی، یک کنترل پنل در سرور اصلی وب سرور راه‌اندازی می‌شود تا با استفاده از آن بتوان به فضای هاست دسترسی داشت. به همین منظور، سرویس‌های هاست اشتراکی معمولا تحت کنترل پنل‌های پلسک، دایرکت‌ادمین یا سی‌پنل به کاربران ارائه می‌شوند تا خود تنظیمات لازم را برای وب‌سایت‌ها انجام دهند، لاگ سرور را مشاهده کرده، دیتابیس‌ها و یوزرها را حذف و اضافه کنید، ایمیل‌ها را ست و کارهای نگهداری سرور همانند بکاپ‌گیری را انجام دهید. در این مقاله تفاوت میان این کنترل پنل‌ها را خواهیم خواند.

تفاوت کنترل پنل پلسک با سی پنل

کنترل پنل پلسک و سی پنل در حالی که شباهت‌ زیادی در انجام وظیفه خود دارند، تفاوت‌هایی نیز بین آنها وجود دارد که باعث می‌شود تا یکی از آنها را برای هاست موردنظر خود انتخاب کنید.

  • عملکرد:‌ عملکرد یک کنترل‌پنل در انتخاب میزبانی وب به ‌عنوان مهم‌ترین ویژگی به حساب می‌آید. به همین دلیل عملکرد کنترل پنل‌ها مورد مقایسه با یکدیگر قرار می‌گیرند. سی‌پنل کنترل‌پنلی است که بر روی بهینه‌سازی عملکرد تمرکز دارد و معمولا سریع‌تر از پلسک بارگذاری می‌شود. با تمرکز بر روی کاهش میزان حافظه‌، توسعه‌دهندگان سی‌پنل توانستند زمان بارگذاری صفحات را کاهش داده و سرعت این برنامه را افزایش دهند. بنابراین این طور می‌توان گفت که عملکرد سی‌پنل از پلسک بهتر است.
  • امنیت: امنیت هر دو کنترل بالاست. هرچند تنظیمات امنیتی پلسک و سی‌پنل با یکدیگر تفاوت دارند، اما هر دو از چندین ابزار امنیتی خوب بهره می‌برند. ابزارهای امنیتی سی‌پنل عبارتند از:  password-protected directories، IP address denials و Automatic SSL certificate installation. همچنین ابزارهای امنیتی پلسک، inbound and outbound email antispam، fail2ban intrusion prevention و active directory integration هستند.

  • رابط کاربری: کنترل پنل پلسک رابط کاربری گرافیکی ، GUI بهتری دارد که ساده‌تر و کاربرپسندتر است. تنظیمات این رابط کاربری در سمت چپ منوی آن قرار گرفته است که وقتی روی آن کلیک کنید، گزینه‌های بیشتری را می‌بینید. در صورتی که رابط کاربری سی‌پنل اجازه‌ شخصی‌سازی صفحه‌ی اصلی را برای پیدا کردن راحت‌تر گزینه‌ها به کاربر نمی‌دهد و تنظیمات را همانند پلسک دسته‌بندی نمی‌کند.
  • ابزار و ویژگی‌ها: هر دو پنل پلسک و سی پنل مجهز به ابزارهای اولیه برای مدیریت سرور و اکانت کاربر هستند. از هر دوی آنها می‌توان برای تنظیم  DNSها، مدیریت اکانت‌های ایمیل، راه‌اندازی FTP و مدیریت دیتابیس استفاده کرد. اگرچه اضافه کردن اپلیکیشن‌های اضافی در سی‌پنل امکان‌پذیر است، اما پلسک از اپلیکیشن‌های پرکاربرد پشتیبانی بیشتری دارد.

توزیع: یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی پلسک و سی‌پنل در این است که کنترل پنل پلسک در توزیع‌های سرور ویندوز و لینوکس در دسترس است، اما کنترل‌ پنل سی‌پنل معمولا بر روی سیستم‌عامل لینوکس ‌اجرا می‌شود.

هزینه: کنترل پنل‌های پلسک و سی‌پنل هر دو بر روی سرورهای اختصاصی و ابری قابل اجرا هستند و هزینه‌های یکسانی دارند.

کاربرد: هر دو کنترل پنل قابلیت  CLI یا Command Line Interface دارند و در صورتی که دانش استفاده از آن را داشته باشید، به راحتی می‌توانید پنل را به کار ببرید. اما بسیاری از کاربران رابط کاربری گرافیکی آماده را ترجیح می‌دهند و طراحی آیکون‌ها و چیدمان بخش‌ها اهمیت دارد. در این صورت هر کس بنا به سلیقه خود با هر یک از این پنل‌ها راحت‌تر کار می‌کند.

کنترل پنل دایرکت ادمین

پنل دایرکت ادمین نیز از بسیاری موارد به سی‌پنل و پلسک شبیه است. اما تفاوت‌هایی هم با هر کدام از آنها دارد که ممکن است در انتخاب شما تاثیر بگذارد. کنترل پنل دایرکت ادمین فقط بر روی نسخه‌های RedHat، CentOs، FreeBSD و Debian سیستم عامل لینوکسی قابل اجراست. نکته منفی این پنل به این خاطر است که با توجه به عدم پشتیبانی این سیستم از بیشتر محصولات ویندوزی، کار شما به شدت محدود می‌شود. از نظر هزینه می‌توان اینطور گفت که میان این سه کنترل پنل فقط دایرکت ادمین است که به شما اجازه خرید لایسنس مادام‌العمر Lifetime License را می‌دهد تا همیشه و به صورت کامل از تمامی امکانات و قابلیت‌های آن استفاده کنید. اما برای استفاده از امکانات دو کنترل پنل دیگر می بایست هزینه‌های ماهانه یا سالانه پرداخت کنید.

یکی از نکاتی که لازم است در انتخاب کنترل پنل هاست خود دقت کنید، ویندوزی یا لینوکسی بودن آن است. بسته به نوع برنامه‌نویسی وب‌سایت می‌بایست به این موضوع اهمیت دهید. به عنوان مثال اگر سایت شما با وردپرس طراحی شده بهتر است سرور لینوکسی بگیرید و در صورتی که کدهای وب‌سایت با .net نوشته شده است، حتما هاست ویندوزی و کنترل پنل متناسب با آن را در نظر بگیرید. چرا که یکی از مشکلات اصلی ممکن است انتقال و جابه‌جایی بین این کنترل پنل‌ها باشد. پس از ابتدا به فکر این موضوع باشید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *