اگر در حال سئو سایت خود باشید، یکی از مفاهیم بسیار مهمی که حتماً با آن روبرو می شوید کراول باجت یا بودجه خزش است. در اکثر مواقع به چنین مفهومی بی توجهی می شود اما اگر بدانید که این موضوع چقدر می تواند در سایت شما تاثیرگذار باشد، هیچ گاه آن را نادیده نمی گیرید. در واقع کراول باجت همان میزان سهم سایت شما از فعالیت خزنده های گوگل است. با توجه به این که سایت شما بر اساس فعالیت خزنده های گوگل در این موتور جستجو رتبه می گیرد، بنابراین بودجه خزش اهمیت بسیار زیادی دارد و نمی توانید آن را نادیده بگیرید.

در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل موضوع کراول باجت بپردازیم تا ببینید که چقدر مهم است. همچنین با کمک این مفهوم شما به راحتی می توانید کاری کنید که رتبه سایت شما در گوگل بهبود پیدا کند و در نهایت ترافیک بسیار خوبی از طریق موتورهای جستجو جذب کنید.

کراول باجت چیست؟

عملکرد موتورهای جستجو به این صورت است که خزنده های آن در سایت شما حضور پیدا می کنند و بخش های مختلف سایت را بررسی می کنند! از محتوا گرفته تا فعالیت های لینک سازی داخلی و خارجی را مورد بررسی قرار می دهند و سپس سایت شما را با توجه به الگوریتم های خود رتبه بندی می کنند. یکی از مفاهیم بسیار مهمی که در سئو وجود دارد، مفهوم کراول باجت است. با کمک این مفهوم می توانید ببینید که موتورهای جستجو چگونه وارد سایت شما می شوند و چطور سایت شما را رتبه بندی می کنند.

اگر بخواهیم خیلی ساده کراول باجت را توضیح دهیم، باید بگوییم مدت زمانی که خزنده های گوگل در سایت شما حضور دارند همان بودجه خزش است. در واقع خزنده های گوگل سهمی برای سایت شما قائل می شوند که در آن حضور داشته باشند. این میزان سهم یا زمانی که خزنده های گوگل در سایت شما حضور دارند در واقع همان کراول باجت است. طبیعتاً هر چقدر کراول باجت بیشتر باشد، احتمال آن که بخش های بیشتری از سایت شما توسط گوگل مورد بررسی قرار بگیرد بیشتر است. حال اگر محتوای باکیفیت داشته باشید، قطعاً بهبود کراول باجت می تواند به بهبود رتبه سایت کمک بسیار زیادی کند.

چرا کراول باجت برای سایت اهمیت زیادی دارد؟

اگر یک سایت بتواند میزان کراول باجت به حداکثر برساند، شانس این که بتواند بهترین رتبه را بگیرد هم بیشتر است. در واقع فعالیت سئو برای سایت های مختلف به این منظور است که بتوانید به رتبه های عالی برسید! بودجه خزش هم یکی از مسائلی است که حداکثر تاثیر را روی سئو سایت دارد و با بهینه سازی آن می توانید نتایج بسیار خوبی بگیرید. یکی از مهم ترین مشکلاتی که سایت های مختلف دارند، این است که محتوای خوبی تولید می کنند و در اختیار کاربران قرار می دهند. اما با این حال رتبه های عالی در گوگل ندارند! دلیل چنین مشکلی چیست؟

گاهی اوقات به دلیل کراول باجت چنین سایت هایی اصلاً توسط گوگل بررسی نمی شوند و همین موضوع باعث می شود که شانسی هم برای دیده شدن در گوگل نداشته باشند. برای ان که یک صفحه در گوگل ایندکس شود، ابتدا باید کراول شود؛ به عبارت ساده تر ابتدا باید توسط خزنده های گوگل مورد بررسی قرار بگیرد و سپس بر اساس الگوریتم های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. گوگل بر اساس الگوریتم هایی که پس از کراول صفحه بررسی کرده است اقدام به رتبه بندی صفحات مختلف سایت می کند. البته امکان دارد که یک صفحه کراول شود اما ایندکس نشود که در این صورت مشکل از بودجه خزش نیست و باید به دنبال مشکل بگردید.

نحوه تشخیص میزان کراول باجت سایت چگونه است؟

اگر سایتی دارید و به دنبال بهبود سئو آن هستید، یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید این است که ببینید میزان کراول باجت سایت چقدر است. اگر کراول باجت کم باشد، احتمال بررسی، ایندکس و در نهایت رتبه گرفتن آن صفحه هم کم خواهد شد. البته اگر کراول باجت زیاد باشد، به راحتی می توانید شانس دیده شدن بیشتر در گوگل را داشته باشید. بنابراین یکی از کارهایی که باید انجام دهید این است که ببینید میزان کراول باجت چگونه است. اگر کراول باجت کم باشد، باید به فکر بهبود آن باشید اما اگر زیاد باشد و سایت ایندکس نشود، باید به دنبال پیدا کردن ایراد آن باشید.

برای آن که کراول باجت را بررسی کنید، کافی است وارد گوگل سرچ کنسول سایت خود شوید. سپس به سراغ قسمت تنظیمات (Setting) بروید. در این بخش گزینه ای به نام crawl وجود دارد. در این قسمت می توانید بودجه خزش سایت خود را مشاهده کنید. همچنین در این قسمت لینک صفحاتی که خزنده های گوگل به سراغ آن را رفته اند کاملاً قابل مشاهده است. پیشنهاد ما این است که کراول باجت را در بازه های زمانی مختلف مشاهده کنید تا بتوانید تشخیص دهید که سایت شما در بازه های زمانی مختلف در چه وضعیتی بوده است.

چگونه بودجه خزش سایت خود را افزایش دهیم؟

اکنون که با مفهوم کراول باجت و اهمیت آن آشنا شدید، احتمالاً این سوال برایتان پیش می آید که چطور می توان بودجه خزش سایت را افزایش داد. هر چقدر که بودجه خزش سایت بیشتر باشد، بهبود رتبه سایت راحت تر صورت می گیرد. هر چقدر هم که کراول باجت کمتر باشد، رتبه گرفتن صفحات سایت سخت تر است و باید به فکر بهبود آن باشید. راه کارهای مختلفی برای افزایش کراول باجت وجود دارد که می توانید آن ها را بررسی کنید. در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از بهترین راه کارهایی که به شما کمک می کند تا بتوانید بودجه خزش سایت را افزایش دهید می پردازیم:

  • افزایش سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در سئو تاثیر زیادی دارد! سرعت سایت نه تنها برای سئو، بلکه برای تجربه کاربری هم اهمیت بسیار زیادی دارد. به طوری که اگر سرعت سایت شما پایین باشد، کاربران پس از ورود به سایت آن را ترک می کنند و به سراغ سایت دیگری می روند. سرعت سایت یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در کراول باجت است که اگر بالا باشد، شانس این که بودجه خزش زیادی داشته باشید بسیار بالا خواهد بود. در حالی که اگر سرعت سایت شما پایین باشد، کراول باجت هم پایین خواهد بود و شانس گرفتن بهترین رتبه ها را از دست می دهید.

پس اگر به دنبال بهبود سئو سایت خود هستید، باید کراول باجت را بهبود ببخشید و یکی از بهترین راه کارهای آن افزایش سرعت سایت است. در قدم اول می توانید از سرعت سایت خود تست بگیرید و ببینید که چه مسائلی باعث شده تا سرعت سایت شما پایین باشد. پس از آن که مشکلات سایت را استخراج کردید، زمان آن می رسد که این مشکلات را رفع کنید. ابزارهای مختلفی هم برای بهبود سرعت سایت وجود دارد. حتی با انجام کارهای ساده ای نظیر بهینه سازی تصاویر یا استفاده از CDN هم به راحتی می توانید سرعت سایت خود را تا حد ممکن بهبود ببخشید.

  • استفاده از ریدایرکت مستقیم به جای زنجیره ریدایرکت

یکی از مهم ترین اشتباهاتی که بسیاری از سایت های کوچک و بزرگ مرتکب می شوند، استفاده از زنجیره ریدایرکت است. در واقع با زنجیره ریدایرکت کاربر بارها و بارها بین صفحات مختلف منتقل می شود و این مسئله روی تجربه کاربری تاثیر بدی دارد. در واقع اگر شما هم به عنوان کاربر یک سایت بین چند صفحه از سایت منتقل (ریدایرکت) شوید در نهایت آن سایت را ترک می کنید. همین مسئله برای کراول باجت هم اتفاق می افتد. هنگامی که خزنده های گوگل وارد سایت شما می شوند، اگر چند بار بین چند صفحه منتقل شوند در نهایت بودجه خزش را کاهش می دهند. اگر بودجه خزش کاهش پیدا کند، خزنده های گوگل کمتر وارد سایت شما می شوند و این یعنی شانس شما برای گرفتن بهترین رتبه ها از دست می رود.

به جای آن که بخواهید از زنجیره ریدایرکت استفاده کنید، باید از ریدایرکت مستقیم استفاده کنید. اگر مقصد نهایی یک صفحه مشخص است، مستقیماً به آن ریدایرکت کنید. اصلاً معنی ندارد که بخواهید کاربر یا خزنده های گوگل را بارها و بارها بین صفحات مختلف ریدایرکت کنید! اگر بخواهیم خیلی ساده تر این موضوع را بررسی کنیم، باید بگوییم که هر چقدر تعداد لینک های واسطه کمتر باشد، خزنده های گوگل راحت تر صفحه نهایی را پیدا می کنند و در نهایت به راحتی می توانید برای آن سایت بهترین رتبه ها را دریافت کنید.

  • از بین بردن لینک های شکسته

یکی دیگر از کارهای بسیار مفیدی که می توانید برای بهینه سازی کراول باجت انجام دهید، از بین بردن لینک های شکسته است. لینک های شکسته به لینک هایی گفته می شود که هنگام باز کردن آن با صفحه خاصی روبرو نخواهید شد! در واقع در گذشته این لینک ها وجود داشته اند اما به دلیل حذف صفحه یا تغییر آدرس، دیگر وجود ندارند. حال با توجه به این که این لینک ها در گذشته وجود داشته اند، در گوگل هم ایندکس شده اند و در نتایج جستجوی گوگل وجود دارند. اگر خزنده های گوگل وارد یک صفحه از سایت شوند و متوجه خراب بودن آن لینک شوند، سایت را ترک می کنند. در حالی که اگر آن صفحه را ریدایرکت کرده باشید، وارد صفحه جدید می شوند و این موضوع بسیار ارزشمند است. چرا که صفحه جدید شما مورد بررسی قرار می گیرد و این مسئله ارزش زیادی دارد!

یکی از راه کارهایی که با استفاده از آن می توانید به بهینه سازی کراول باجت بپردازید، از بین بردن لینک های شکسته است. اگر بتوانید لینک های شکسته سایت خود را از بین ببرید یا آن را منتقل کنید، در نهایت اتفاقات بسیار خوبی برای سایت شما خواهد افتاد. در واقع این کار به شما کمک می کند تا بتوانید بودجه خزش را بهبود ببخشید و در نهایت خزنده های گوگل بخش های بیشتری از سایت شما را بررسی کنند. با کمک ابزارهای مختلف می توانید لینک های خراب سایت خود را شناسایی کنید و در نهایت فکری برای آن کنید.

  • تهیه هاست مناسب برای میزبانی سایت

یکی از مهم ترین مشکلاتی که باعث می شود تا کراول باجت کم شود، هاست شما است. اگر سایت شما روی یک سرویس میزبانی نامناسب میزبانی شود، خزنده های گوگل هم نمی توانند به راحتی به سایت شما دسترسی داشته باشند. این موضوع باعث می شود که نتوانند بخش های مختلف سایت شما را بررسی کنند و در نهایت ایندکس شدن صفحات سایت با مشکل مواجه می شود. یکی از کارهای بسیار مفیدی که می توانید برای بهبود کراول باجت انجام دهید، این است که هاست مناسب و پر سرعت تهیه کنید. هاست قلب تپنده سایت شما است و هر چقدر که بابت آن هزینه کنید، به نفعتان خواهد بود.

البته هاست پر سرعت و عالی تنها روی کراول باجت تاثیر ندارد! بلکه روی تجربه کاربری شما هم تاثیر زیادی دارد. چرا که کاربران در مدت زمان کوتاه تری می توانند به سایت شما دسترسی داشته باشند و این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد. پس اگر کسب و کارتان برای شما اهمیت زیادی دارد و می خواهید رتبه های عالی دریافت کنید پیشنهاد می کنیم از هاست مناسب استفاده کنید. استفاده از هاست اختصاصی به جای هاست اشتراکی یکی از راه کارهایی است که در نهایت به رشد کسب و کارتان کمک زیادی خواهد کرد.

  • بهینه سازی سایت مپ

یکی دیگر از کارهایی که برای بهینه سازی بودجه خزش می توانید انجام دهید، بهینه سازی سایت مپ است. اگر به دنبال سئو سایت خود باشید، حتماً می دانید که نقشه سایت اهمیت بسیار زیادی برای گوگل دارد و باید حتماً آن را ایجاد کنید. علاوه بر ایجاد نقشه سایت، باید به فکر بهینه سازی آن هم باشید. چرا که هنگام ورود خزنده های گوگل به سایت از طریق نقشه سایت لینک صفحات مختلف مورد بررسی قرار می گیرد. همه لینک های سایت در آن وجود دارد و خزنده های گوگل از طریق آن وارد صفحات مختلف سایت شما می شوند. بنابراین نقشه سایت باید کاملاً به روز باشد تا به بهترین شکل ممکن سایت شما توسط خزنده گوگل مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر به دنبال کراول باجت هستید، باید مدت زمان پیدا کردن لینک های سایت توسط خزنده های گوگل را کاهش دهید اما چگونه؟ با بهینه سازی سایت مپ. سایت مپ همان ابزاری است که اگر بهینه باشد، به گوگل کمک می کند تا خزنده های آن به راحتی و با سرعت بالا صفحات سایت را پیدا کنند. پیشنهاد ما این است که سایت مپ خود را با کمک ابزارهای حرفه ای و استاندارد ایجاد کنید تا به راحتی بتوانید از آن برای بهبود کراول باجت استفاده کنید.

  • لینک سازی داخلی

یکی از مهم ترین مسائلی که برای هر سایتی ارزش زیادی دارد، لینک سازی داخلی است. لینک سازی داخلی به این معنی است که شما بین صفحات داخلی سایت خود لینک ایجاد می کنید و خزنده های گوگل را از یک صفحه به صفحه دیگری منتقل می کنید. این موضوع که خزنده های گوگل به جای یک صفحه، چند صفحه از سایت شما را مورد بررسی قرار دهند ارزش و اهمیت بسیار زیادی دارد. دلیل آن هم این است که شانس شما برای ایندکس شدن صفحات بیشتر در گوگل افزایش پیدا می کند و در نهایت می توانید رتبه های خوبی از طریق آن بگیرید.

هر چقدر خزنده های گوگل از طریق لینک های داخلی به صفحات بیشتری منتقل شوند، بودجه خزش هم بیشتر می شود. در واقع خزنده های گوگل زمان بیشتری را در سایت شما هستند و این یعنی کراول باجت بیشتر شده است. به همین دلیل است که لینک سازی داخلی در سایت اهمیت زیادی دارد و باید حتماً به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کنید. البته فراموش نکنید که لینک سازی داخلی هم اصول خاص خودش را دارد و نباید هر طور که دلتان می خواهد آن را انجام دهید! بلکه باید اصول آن را رعایت کنید تا بتوانید بهترین نتایج را از آن بگیرید.

  • لینک سازی خارجی قوی

یکی دیگر از مسائلی که می تواند به بهبود کراول باجت کمک کند، لینک سازی خارجی است. هر چقدر قدرت یک سایت بیشتر باشد، امکان افزایش بودجه خزش آن هم بیشتر است. به همین دلیل است که لینک سازی خارجی به شما کمک می کند تا کراول باجت را بهبود ببخشید. دلیل آن هم این است که لینک سازی خارجی به شما کمک می کند تا بتوانید قدرت سایت خود را بیشتر کنید. هر چقدر هم که قدرت سایت شما بیشتر باشد، شانس شما برای آن که خزنده های گوگل زمان بیشتری در سایت شما باشند هم بیشتر می شود.

راه های زیادی برای لینک سازی خارجی وجود دارد؛ از ریپورتاژ آگهی گرفتن تا ایجاد بک لینک. البته لینک سازی خارجی حساسیت بسیار زیادی دارد و هنگام لینک سازی باید حتماً دقت کنید که دچار اشتباه نشوید. چرا که اگر گوگل حس کند در حال خرید بک لینک هستید، شما را جریمه می کند! خرید بک لینک سئو کلاه سیاه محسوب می شود و این یعنی از نظر گوگل قانونی نیست. در هر حال یکی از راه های بهبود کراول باجت این است که لینک سازی خارجی انجام دهید تا قدرت و اعتبار دامنه خود را بیشتر کنید.

  • بهبود صفحات زامبی در سایت

تا به حال صفحات زامبی به گوشتان خورده است؟ صفحات زامبی در واقع صفحاتی هستند که در گوگل حضور دارند اما نوع ورودی دریافت نمی کنند. دلایل مختلفی وجود دارد که یک صفحه به صفحه زامبی تبدیل شده است. چنین صفحاتی در سایت شما فایده خاصی ندارند و تنها سایت را شلوغ کرده اند! شما باید سعی کنید صفحاتی که ارزش و اهمیتی ندارند را به صفحات مهم تر ریدایرکت کنید. در این صورت اگر خزنده های گوگل وارد سایت شما شوند، به سراغ صفحات مهم می روند و زمان خود را صرف بررسی صفحات بی اهمیت نمی کنند.

البته ممکن است بخواهید صفحه خود را حذف نکنید! در این صورت راه کارهای دیگری وجود دارد که با کمک آن به راحتی می توانید صفحات زامبی را به صفحات ارزشمند تبدیل کنید. مثلاً می توانید محتوای آن را تغییر دهید و برای آن محتوای ارزشمند و مفید ایجاد کنید. از طرف دیگر، می توانید با کمک لینک سازی داخلی لینک صفحات مهم خود را در آن قرار دهید که اگر خزنده های گوگل وارد آن صفحه شدند، صفحات مهم شما را هم بررسی کنند. اگر حس کردید که هیچ کدام از این راه کارها پاسخ نمی دهد، بهتر است آن صفحه را حذف کنید.

  • تولید محتوای باکیفیت و اختصاصی

تولید محتوا بخش مهمی از کسب و کار است و بدون آن نمی توان کسب و کار موفقی داشت! اگر به دنبال بهبود کراول باجت هستید، باید روی تولید محتوای خود هم تمرکز ویژه ای داشته باشید. چرا که کاربران به محتوا نیاز دارند و اگر محتوای خوبی در اختیار آن ها قرار ندهید، نمی توانید نتایج خوبی دریافت کنید. یکی از راه های بهبود کراول باجت این است که تولید محتوای باکیفیت و اختصاصی انجام دهید. تولید محتوای باکیفیت یکی از مهم ترین بخش های سئو داخلی سایت است. بنابراین باید برای آن استراتژی و برنامه ریزی خاص خود را داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث می شود تا کراول باجت کاهش پیدا کند، این است که برخی کاربران برای سایت خود محتوای بی کیفیت یا کپی منتشر می کنند. این مسئله باعث می شود تا نرخ کراول باجت تا حد زیادی کاهش پیدا کند. به همین دلیل است که باید حتماً به فکر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند باشید تا روز به روز کراول باجت را بهبود ببخشید. در حال حاضر نیروهای متخصص در زمینه تولید محتوا زیاد هستند و شما می توانید از آن ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. تولید محتوا برای کسب و کارتان را جدی بگیرید؛ چرا که تاثیر بسیار زیادی در بخش های مختلف کسب و کارتان خواهد داشت.

  • بهینه سازی کراول باجت با استفاده از تگ نو ایندکس

در هر سایتی صفحاتی وجود دارد که نمی خواهید در گوگل ایندکس شوند! در چنین شرایطی اگر آن صفحات توسط خزنده های گوگل بررسی نشوند، به نفعتان است. چرا که اگر قرار نیست آن صفحات رتبه بگیرند، خزنده های گوگل بودجه خزش را برای صفحات دیگر صرف می کنند و به همین راحتی می توانید صفحات دیگر را به رتبه های بهتر برسانید. برای آن که صفحات مورد نظر شما توسط گوگل بررسی نشوند، به راحتی می توانید از تگ نو ایندکس استفاده کنید. با استفاده از این تگ دیگر آن صفحات توسط گوگل مورد بررسی قرار نمی گیرند و بودجه خزش بر روی صفحات مهم سایت صرف می شود.

  • زمان بندی درست برای انتشار محتوا

یکی دیگر از مسائلی که با کمک آن می توانید بودجه خزش را بهبود ببخشید، زمان بندی درست برای انتشار محتوا است. در واقع یکی از مهم ترین مسائلی که باعث می شود بودجه خزش کاهش پیدا کند، بی برنامه بودن سایت ها در انتشار محتوا است. این مسئله باعث می شود تا خزنده های گوگل سایت شما را به خوبی بررسی نکنند و در واقع بودجه خزش کمی برای شما قائل شوند. برای رفع این مشکل می توانید انتشار محتوا را در زمان درست انجام دهید.

انتشار منظم و زمان بندی درست محتوا باعث می شود تا خزنده های گوگل در زمان های مشخص به سایت شما سر بزنند. در نهایت بودجه خزش افزایش پیدا می کند و شما به راحتی می توانید به بهبود آن کمک کنید. البته که تولید محتوای باکیفیت در قدم اول قرار دارد و پس از آن، زمان بندی منظم می تواند کمک زیادی به بهبود بودجه خزش کند.

  • نجات دادن صفحات تنها

تا به حال واژه صفحات یتیم به گوشتان خورده است؟ در واقع صفحاتی هستند که در آن هیچ لینکی به صفحه دیگری داده نشده است و صفحات دیگر هم لینک آن را در خود جای نداده اند. این صفحات تنها هستند و هیچ ارتباطی با صفحات دیگر از نظر لینک دهی ندارند. با توجه به این که لینک چنین صفحاتی در صفحات دیگر قرار ندارد، پیدا کردن آن توسط خزنده های گوگل هم سخت تر می شود. همین مسئله باعث می شود تا خزنده های گوگل زمان بیشتری را برای پیدا کردن آن صرف کنند. بنابراین یکی از کارهایی که می توانید برای چنین صفحاتی انجام دهید، این است که لینک آن را در صفحات دیگر قرار دهید. در واقع همان لینک سازی داخلی است! مسئله مهم این است که بتوانید چنین صفحاتی را در سایت خود پیدا کنید و استراتژی مناسبی برای لینک سازی داخلی آن در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

بودجه خزش سایت یکی از مهم ترین مفاهیم سئو است. اگر بودجه خزش سایت شما پایین باشد، شانس کمتری برای گرفتن بهترین رتبه خواهید داشت اما اگر بودجه خزش بالا باشد، به راحتی می توانید شانس گرفتن بهترین رتبه ها را داشته باشید. گاهی اوقات به کراول باجت اهمیت داده نمی شود که کار بسیار اشتباهی است. چرا که اگر بخواهید سایت شما توسط خزنده های گوگل بررسی شود، باید کراول باجت را بهبود ببخشید. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کراول باجت و راه کارهایی برای بهینه سازی آن بپردازیم تا ببینید که چطور می توانید این مفهوم را برای سایت خود بهینه سازی کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *