هنگامی که وارد یک فروشگاه اینترنتی می شوید، یکی از مهم ترین بخش هایی که نظرتان را به خودش جلب می کند تخفیف ها هستند! چرا که می توانید محصولات مورد نظر خود را با هزینه کمتر تهیه کنید. حتی گاهی اوقات به آن محصولات نیاز ندارید اما با توجه به این که تخفیف خوبی روی آن خورده است، ممکن است آن را تهیه کنید تا شاید بعداً از آن استفاده کنید. همین مسئله برای کاربران کسب و کار شما هم پیش می آید! تخفیف ها جذاب ترین قسمت برای مشتریان هستند؛ چرا که به نفع آن ها است.

اما آیا همیشه تخفیف دادن می تواند به نفع کسب و کارتان باشد؟ قطعاً خیر. اگر استراتژی درستی برای کسب و کارتان نداشته باشید، تخفیف دادن به ضررتان خواهد بود. در حالی که اگر استراتژی مناسبی داشته باشید تخفیف دادن می تواند کاملاً به نفع شما باشد. به همین دلیل است که پیشنهاد می کنیم هنگام تخفیف دادن روی محصولات خود، حتماً استراتژی مناسبی داشته باشید. در این مقاله به بررسی استراتژی های مختلف تخفیف دادن می پردازیم تا بتوانید از آن ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و حداکثر سود را ببرید.

استراتژی تخفیف گذاری چیست؟

گاهی اوقات محصولاتی در سایت خود دارید که فروش نمی رود! شاید فکر کنید که مشکل از محصول است، اما هر محصولی مخاطبان خاص خود را دارد. مخاطبان ممکن است به هر دلیل حاضر نشوند محصول مورد نظر شما را تهیه کنند که در این صورت باید به فکر استفاده از یک استراتژی مناسب برای فروش باشید. تخفیف دادن یکی از استراتژی هایی است که می تواند باعث فروش محصولاتی شود که به فروش نمی روند یا حتی می تواند فروش محصولات پرفروش شما را هم بیشتر کند. همین مسئله باعث می شود که کسب و کارها به دنبال ارائه پیشنهادهای ارزشمند، جذاب و غیر قابل چشم پوشی باشند. مثلاً تخفیف 50 درصد می تواند گزینه جذابی باشد، یا خرید یک محصول و دریافت دو محصول می تواند پیشنهاد جذابی باشد.

استراتژی تخفیف گذاری همان طور که از نامش پیداست، به معنی استراتژی مناسب برای ارائه تخفیف روی قیمت محصولات است. اگر به درستی تخفیف بدهید، یعنی استراتژی درستی را انتخاب کنید، کسب و کارتان پر سود می شود. در حالی که اگر استراتژی مناسب برای تخفیف دادن را در نظر نگیرید، ممکن است تخفیف دادن به ضرر کسب و کارتان تمام شود. پس اگر به هر دلیلی به دنبال تخفیف دادن به کاربران خود هستید، باید حتماً با استراتژی تخفیف دادن آشنا باشید تا به ضرر شما تمام نشود و بتوانید حداکثر سود را از آن ببرید.

چرا استفاده از استراتژی تخفیف گذاری اهمیت زیادی دارد؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا تخفیف دادن می تواند به نفع کسب و کارها باشد! با وجود آن که کسب و کارها محصول مورد نظر را با مبلغ پایین تر می فروشند و سود حاصل از هر فروش کمتر از حالت عادی است چرا دست به چنین کاری می زنند؟ واقعیت این است که کسب و کارها هم از تخفیف دادن سود می کنند. ممکن است حاشیه سود هر مشتری کم باشد، اما تعداد مشتریان بیشتر می شود و در نهایت باعث می شود تا سود نهایی بیشتر از حالت عادی باشد. در حالت کلی دو دلیل برای آن که کسب و کارها از استراتژی تخفیف گذاری استفاده می کنند وجود دارد:

  • فروش بیشتر و افزایش درآمد

اولین دلیلی که باعث می شود تا کسب و کارها حاضر شوند از استراتژی های تخفیف گذاری استفاده کنند، این است که اگر روی محصولی تخفیف قرار داده شود تعداد مشتریانی که آن را تهیه می کنند بیشتر هستند. هر چقدر تعداد مشتریان بیشتر باشد، سود بیشتری نصیب کسب و کار می شود. برای مثال اگر یک کسب و کار در حالت عادی 10 مشتری برای یک محصول خاص دارد، با ارائه تخفیف می تواند تعداد مشتریان را به 100 مشتری برساند! این یعنی 10 برابر فروش بیشتر و به همین میزان هم سود کسب و کار بیشتر می شود.

  • فروش محصولاتی که فروش نمی روند!

گاهی اوقات محصولاتی در کسب و کارها وجود دارند که فروش نمی رود! دلایل مختلفی هم برای آن وجود دارد که از قیمت بالا گرفته تا مخاطبان محدود آن محصول. در چنین شرایطی ارائه تخفیف می تواند باعث شود که آن محصولات به فروش برسند. اگر کسب و کاری ببیند که محصولی فروش نمی رود، هدفش این است که موجودی حاضر را بفروشد و دیگر آن محصول را موجود نکند. ارائه استراتژی تخفیف گذاری مناسب می تواند به چنین کسب و کارهایی کمک کند که انبار خود را از آن محصول خالی کند؛ حتی اگر قرار باشد از آن سودی نبرد.

بهترین استراتژی های تخفیف دادن به مشتریان

اکنون که با مفهوم و اهمیت استراتژی تخفیف دادن به مشتریان آشنا شدید، زمان آن رسیده است که ببینید مهم ترین استراتژی های تخفیف دادن به مشتریان کدام هستند. اگر استراتژی مناسبی را به کار ببرید، کسب و کارتان سود می برد اما اگر استراتژی اشتباهی را به کار ببرید، کسب و کارتان نه تنها سود نمی کند، بلکه ضرر هم می کند. برای هر کسب و کاری چند استراتژی خاص جواب می دهد و نباید انتظار داشته باشید که تمام استراتژی های تخفیف دادن برای تمام کسب و کارها کار کند. گاهی اوقات لازم است آزمون و خطا کنید و ببینید که کدام استراتژی بیشترین منفعت و سود را برای شما دارد. در این بخش از مقاله به بررسی 7 مورد از مهم ترین استراتژی هایی که می تواند بیشترین سود را برای شما داشته باشد می پردازیم:

  • استراتژی تخفیف وفاداری؛ پاداش دادن به مشتریان وفادار

همه ما پاداش گرفتن را دوست داریم! در واقع اگر کاری که انجام می دهیم در نهایت باعث شود که پاداش آن را دریافت کنیم، جذاب تر است و با ذوق بیشتری آن را انجام می دهیم. یکی از بهترین استراتژی های تخفیف گذاری هم بر اساس همین مورد به وجود آمده است. در واقع کسب و کارها به خوبی می دانند که پاداش دادن می تواند مشتریان را ترغیب به خرید بیشتر محصولات کند. این موضوع نه تنها برای کسب و کارها اهمیت دارد، بلکه این حس را در مشتریان ایجاد می کند که برای کسب و کار شما مهم هستند. ساده ترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که اگر مشتری از شما خرید کرد برای خریدهای بعدی به آن ها تخفیف بدهید.

در حال حاضر کسب و کارهای زیادی از این استراتژی تخفیف گذاری استفاده می کنند و احتمالاً شما هم دیده اید. اگر سیستم سایت ساز شما به نحوی است که مشتریان در سایت عضو می شوند، می توانید به ازای مبلغ خرید به کاربران سکه بدهید. سکه ها امتیازی هستند که به ازای تعداد دریافتی کاربران، مشتریان در خریدهای بعدی تخفیف دریافت می کنند. راه اندازی چنین سیستمی برای فروشگاه های وردپرسی کار بسیار ساده ای است و با کمک پلاگین های مختلف می توانید آن را روی سایت خود اجرا کنید.

  • استراتژی تخفیف مناسبتی؛ خرید به صرفه برای مشتریان در مناسبت های خاص

اگر فروشگاه اینترنتی خاصی را در اینستاگرام دنبال می کنید، حتماً متوجه شده اید که در مناسبت های مختلف تخفیف ارائه می کنند. مثلاً اگر نزدیک عید نوروز باشد، تقریباً تمام کسب و کارها تخفیف های خوبی ارائه می دهند تا بتوانند فروش خوبی را در شب عید رقم بزنند. مناسبت های دیگری هم وجود دارد که کسب و کارهای مختلف به بهانه آن ها تخفیف هایی روی محصولات خود ارائه می کنند و با این کار فروش بسیار خوبی را رقم می زنند. البته در چنین مناسبت هایی باید حواستان به میزان تخفیف ارائه شده و مسائل دیگر باشد.

اگر کسب و کار کوچکی هستید، باید توجه داشته باشید که میزان فروش بسیار بالا خواهد بود و باید موجودی محصول شما به اندازه ای باشد که تمام مشتریان را پاسخگو باشد. اگر هم موجودی کافی ندارید بهتر است یک تامین کننده مناسب پیدا کنید که اگر حجم سفارش ها بالا بود، بتوانید آن را تامین کنید. بنابراین در کنار استراتژی تخفیف دادن خود باید به فکر مسائل دیگری هم باشید که در نهایت کمپین فروش موفقی را اجرا کنید. پیش از فرا رسیدن مناسب ها باید برای آن برنامه ریزی کنید! چرا که چنین کمپین های تخفیف و فروشی را نمی توان یک شبه اجرا کرد و باید تمام بخش های آن را در نظر داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • استراتژی تخفیف فصلی؛ خرید لذت بخش در آخر فصل های سال

یکی از جذاب ترین تخفیف هایی که در برخی کسب و کارها قابل اجرا است، تخفیف های آخر هر فصل از سال است. معمولاً کالاهای مصرفی به این شکل هستند و به راحتی می توانید روی آن ها تخفیف آخر فصل بدهید. برای مثال اگر شما کسب و کاری دارید که در آن لباس می فروشید، این استراتژی تخفیف برای شما بسیار عالی است. برای درک ساده تر این موضوع فرض کنید فصل تابستان است و شما تعداد زیادی لباس تابستانی دارید. در اواخر تابستان زمان آن است که لباس های خنک را بفروشید و انبار خود را پر از لباس های گرم کنید و آماده فروش لباس های پاییزی و زمستانی شوید.

شما می توانید در پایان فصل تابستان، برای انبار گردانی محصولات تابستانی خود را با تخفیف های عالی ارائه کنید. این کار به شما کمک می کند تا نقدینگی شما برای شارژ کردن لباس گرم بیشتر شود و همچنین انبار شما خالی شود. از طرف دیگر، لباس های تابستانی یک سال در انبار باقی نمی ماند و سال بعد اجناس جدید شارژ می کنید. بنابراین شما به راحتی می توانید با استراتژی تخفیف آخر فصل به راحتی میزان فروش خوبی را تجربه کنید و وارد یک بازی دو سر سود شوید!

  • استراتژی تخفیف جذاب؛ خرید یک محصول و دریافت دو محصول

شاید شما هم این نوع استراتژی تخفیف را مشاهده کرده باشید که به شما می گویند یکی بخر، دو تا ببر! این استراتژی تخفیفی هم برای برخی از کسب و کارها جواب می دهد و می تواند فروش خوبی را رقم بزند. معمولاً برای اجناس ارزان قیمت این استراتژی استفاده می شود که هدف آن متفاوت است. مثلاً ممکن است محصول شما لوازم آرایشی باشد و متوجه شده باشید که آن برند در میان کاربران طرفدار کمتری دارد. همین محصول را به عنوان یک برگ برنده رو می کنید و از استراتژی یکی بخر دو تا ببر برای آن استفاده می کنید که نظر کاربران را جلب کنید.

البته گاهی اوقات هم می توانید از استراتژی سه تا بخر، یکی رایگان ببر هم استفاده کنید. این موضوع کاملاً بستگی به خودتان دارد؛ ممکن است محصول شما به نحوی باشد که بتوانید تعداد بیشتری محصول رایگان به مشتریان بدهید. البته لزومی هم ندارد که محصولات یکسان باشد! شما می توانید به کاربران بگویید که در صورت خرید محصول x می تواند محصول z را هم به صورت رایگان در کنار آن دریافت کند. در این استراتژی دستتان باز است و هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد. امکان پیاده سازی چنین تخفیفی در فروشگاه های اینترنتی وردپرسی با کمک پلاگین های تخفیف گذاری وجود دارد.

  • استراتژی تخفیف حجمی؛ هزینه کمتر در قبال خرید بیشتر

هر چقدر مشتریان بیشتر از شما خرید کنند، سود شما هم بیشتر می شود. همین موضوع باعث شده تا یک استراتژی تخفیف بسیار عالی به وجود بیاید و آن هم تخفیف حجمی است. در تخفیف حجمی، هنگامی که کاربران حجم بیشتری از محصولات شما را خریداری کنند، تخفیف بیشتری دریافت می کنند. مثلاً شما می توانید تخفیف ها را شخصی سازی کنید تا اگر کاربران 500 هزار تومان از شما خرید کردند 10 درصد تخفیف بگیرند اما اگر همین میزان خرید به 1 میلیون تومان برسد، کاربران می توانند 15 درصد تخفیف بگیرند.

این استراتژی تخفیف گذاری یک مزیت بسیار مهم دارد! مزیت آن هم این است که کاربران را ترغیب می کند تا محصولات بیشتری از شما خرید کنند تا تخفیف بیشتری بگیرند. در حالی که میزان سود شما بیشتر می شود، کاربران هم محصولات بیشتر را با قیمت کمتر تهیه می کنند. بنابراین بازی دو سر سود است؛ هم به نفع شما و هم به نفع مشتریان. گاهی اوقات کسب و کارها با هدف خالی کردن انبار این کار را انجام می دهند که کاملاً مناسب است و بازدهی خوبی خواهد داشت. مثلاً ممکن است بخواهید دفتر کار خود را تغییر دهید و خالی کردن محصولات و انتقال به محل جدید برایتان سخت باشد. در این صورت می توانید از تخفیف های حجمی استفاده کنید تا کاربران محصولات را خریداری کنند و دیگر نیازی به انتقال محصولات به دفتر جدید نباشد؛ مستقیم آن را برای مشتریان ارسال می کنید. تخفیف های حجمی بهتر است در بازه زمانی کوتاه ارائه شود تا نتیجه حداکثری برایتان حاصل شود.

  • استراتژی تخفیف جشنواره ای؛ خرید فروش و عجله ای توسط مشتریان

برای شما هم پیش آمده است که حس کنید خیلی زود دیر می شود؟ این خودش یک نوع استراتژی تخفیف گذاری است. یکی از کارهایی که کسب و کارها می توانند انجام دهند، این است که مدت زمان کوتاهی برای استفاده از تخفیف ها تعیین کنند. مثلاً در بخشی از سایت محصولی را به عنوان تخفیف ویژه قرار دهید و برای آن زمان 1 ساعته تعیین کنید. در چنین شرایطی آن محصول در مدت زمان همان یک ساعت تعداد بسیار بالایی فروش می رود. به این نوع تخفیف یا استراتژی تخفیف گذاری فروش فوری و عجله ای گفته می شود.

حال اگر تعداد زیادی محصول برای فروش با تخفیف گذاشته باشید، به صورت جشنواره در می آید و شما به راحتی می توانید از تخفیف های جشنواره ای حداکثر سود را ببرید. مهم ترین چیزی که در ارائه چنین تخفیف هایی وجود دارد، زمان بندی درست و اطلاع رسانی گسترده است. در واقع شما باید بتوانید یک زمان منطقی تعیین کنید که نه خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد؛ مثلاً مدت زمان 48 ساعته مناسب است که کاربر واقعاً محدودیت زمانی را حس کند. همچنین باید به مشتریان خود اطلاع رسانی کنید که بتوانند محصولات مورد نظر را خریداری کنند. از شبکه های اجتماعی، ایمیل، سایت و هر کانالی که در اختیار دارید برای اطلاع رسانی تخفیف به کاربران استفاده کنید تا حداکثر فروش را تجربه کنید.

  • استراتژی تخفیف باشگاه مشتریان؛ خرید با مبلغ کمتر در قبال تعامل بیشتر

گاهی اوقات کاربران از خودشان می پرسند که چرا باید کسب و کارتان تعامل داشته باشند در حالی که بدون تعامل هم می توانند محصول مورد نظر را سفارش دهند؟ واقعاً هم دلیلی ندارد کاربر وقت خود را برای تعامل کسب و کارهای اینترنتی صرف کند. مگر آن که به نفع او باشد. کسب و کارهای بزرگ این موضوع را به خوبی می دانند و به همین دلیل است که برای تعاملی که کاربر با کسب و کار دارد پاداشی ارائه می کنند. مثلاً به ازای هر نظری که کاربر در سایت درج می کند، مبلغ مشخصی را به عنوان تخفیف برای او مشخص می کند. اگر کاربر در سایت عضو شود، کد تخفیف کوچکی در اختیار او قرار می دهند. کارهای دیگری هم وجود دارد که در واقع پاداشی برای قدردانی از کاربران است. شما هم به عنوان یک کسب و کار می توانید از چنین کارهایی برای تشویق کاربران استفاده کنید.

به این نوع استراتژی تخفیف گذاری که بسیار هم محبوب است، استراتژی در قبال فعالیت کاربران است. حال این فعالیت می تواند ارسال نظر، عضویت در سایت یا هر چیز دیگری باشد. شما می توانید باشگاه مشتریان راه اندازی کنید و تمام فعالیت های کاربران را در نظر بگیرید. به ازای فعالیت های مختلف کاربران هم پاداش مشخصی در اختیار او قرار دهید. این استراتژی تخفیف گذاری اگر به درستی انجام شود، می تواند معجزه کند. البته تنها به نفع کاربران نیست، بلکه شما هم می توانید اطلاعات بیشتری از کاربران در اختیار داشته باشید و تعامل خود را به کاربران نزدیک تر کنید. مثلاً می توانید به ازای فالو کردن اینستاگرام خود توسط کاربران امتیاز مشخصی به آن ها بدهید. این امتیاز هزینه زیادی برای شما ندارد اما به شما کمک می کند تا بتوانید فالوورهای اینستاگرام خود را که یک کانال بازاریابی عالی است، بیشتر کنید.

نتیجه گیری

تخفیف ها همیشه برای مشتریان جذاب هستند و هر چقدر تخفیف ارائه شده بیشتر باشد، جذابیت بیشتری هم دارد. هر چقدر جذابیت کسب و کارتان برای مشتری بیشتر باشد، فروش شما هم بیشتر بوده و در نهایت روی درآمد شما تاثیر بسیار زیادی دارد! در واقع همان چیزی که کسب و کارها به دنبال آن هستند، محقق می شود. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل استراتژی تخفیف گذاری برای کسب و کارها بپردازیم تا اگر قصد ارائه تخفیف روی محصولات یا خدمات خود را داشتید، به بهترین شکل ممکن بتوانید ارائه کنید.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *