بازاریابی اینترنتی بخش جدانشدنی از هر کسب و کار اینترنتی است و اگر به درستی انجام شود، می تواند باعث رشد کسب و کار شود. از طرف دیگر، از استراتژی بازاریابی خوبی نداشته باشید نمی توانید به رشد کسب و کارتان فکر کنید و این مسئله می تواند به شکست کسب و کار منجر شود. یکی از راه های بازاریابی اینترنتی، ایمیل مارکتینگ است که اگر به درستی استفاده شود، تاثیر بسیار زیادی روی رشد کسب و کارتان خواهد داشت. همچنین ایمیل مارکتینگ می تواند باعث افزایش فروش شود و همین مسئله باعث شده تا جمع آوری لیست ایمیل برای کسب و کارهای اینترنتی اهمیت زیادی داشته باشد. در این مقاله می خواهیم به بررسی جمع آوری لیست ایمیل بپردازیم و راه های موثر برای آن را بررسی کنیم.

لیست ایمیل چیست؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی راه های جمع آوری لیست ایمیل بپردازیم، ابتدا بهتر است ببینیم مفهوم لیست ایمیل چیست و چرا اهمیت دارد. لیست ایمیل در واقع همان ایمیل هایی است که شما در طی مدت زمان فعالیت کسب و کارتان، از کاربران جمع آوری کرده اید. این لیست برای ارسال ایمیل به کاربران مورد استفاده قرار می گیرد و اگر به درستی جمع آوری شود، می تواند باعث رشد کسب و کارتان شود. اکثر کسب و کارها فکر می کنند که کاربران کمتر از ایمیل استفاده می کنند اما این موضوع حقیقت ندارد. هنوز هم مشتریان کسب و کارها از ایمیل استفاده می کنند و همین مسئله باعث شده تا کسب و کارهای مختلف از ایمیل مارکتینگ برای معرفی محتوا و محصولات خود استفاده کنند.

برخی کاربران به دنبال خرید لیست ایمیل هستند و فکر می کنند که هر چقدر تعداد ایمیل بیشتر باشد، بازاریابی ایمیلی هم بهتر انجام می شود. در حالی که شما باید به دنبال لیست ایمیل کاربران کسب و کار خود باشید! بنابراین تنها راه برای موفق شدن در ایمیل مارکتینگ این است که خودتان لیست ایمیل را جمع آوری کرده باشید و کاربران با برند شما آشنا باشند. اگر کاربر با برند شما آشنا نباشد، هنگام مشاهده ایمیل از طرف شما حتی ممکن است حاضر به باز کردن آن نشود. زیرا حس تبلیغاتی بودن به کاربر می دهد و باعث می شود تا ایمیل مارکتینگ موفقی نداشته باشید.

چگونه لیست ایمیل جمع آوری کنیم؟

اکنون که با مفهوم لیست ایمیل آشنا شدید، زمان آن می رسد که راه های جمع آوری لیست ایمیل را یاد بگیرید. راه های مختلفی برای جمع آوری لیست ایمیل وجود دارد که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. حتی ممکن است با برخی راه ها آشنا باشید و از برخی راه ها در سایت خود استفاده کنید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی 10 مورد از راه های موثر برای جمع آوری لیست ایمیل را بررسی کنیم تا بتوانید از آن برای جمع آوری ایمیل کاربران کسب و کار خود استفاده کنید:

  1. دریافت ایمیل به واسطه ارسال محصول دانلودی

اولین روش برای دریافت ایمیل کاربران این است که یک محصول رایگان برای آن ها در نظر بگیرید! به عنوان مثال اگر کسب و کار شما در حوزه آموزش فعالیت می کند، می توانید یک موضوع جذاب انتخاب کنید و یک ویدیوی 1 ساعته برای آن ها ضبط کنید. سپس در سایت خود فرمی قرار دهید که کاربران بتوانند با وارد کردن ایمیل خود، ویدیو را دریافت کنند. با این کار شما می توانید ایمیل کاربران را به لیست ایمیل خود اضافه کنید. هر چقدر لیست ایمیل شما کامل تر باشد، بازاریابی ایمیلی موفق تر خواهد بود و می توانید محصولات و خدمات خود را به تعداد زیادی از کاربران ارائه کنید.

البته هر چیز دیگری را می توانید به عنوان هدیه به کابران بدهید! مثلاً ممکن است بخواهید یک لایسنس رایگان برای آن ها ارسال کنید و برای ارسال آن، کاربر باید ایمیل خود را وارد کند. سعی کنید با استفاده از ابزارها آن را به ایمیل کاربر ارسال کنید تا از این موضوع که کاربر ایمیل درست به شما داده است، مطمئن شوید. هر از گاهی با ارائه یک فایل رایگان به کاربران می توانید آن ها را تشویق به دادن آدرس ایمیل خود به کسب و کارتان کنید. برای آن که کاربران بیشتری شرکت کنند، آن را در سایت و شبکه های اجتماعی اطلاع رسانی کنید. ممکن است کاربران شبکه های اجتماعی شما را داشته باشند اما هنوز ایمیل آن ها را نداشته باشید. در این صورت شبکه های اجتماعی بهترین فرصت برای دریافت ایمیل آن ها است تا بتوانید بازاریابی ایمیلی را به خوبی انجام دهید.

  1. دریافت ایمیل از طریق بخش خبرنامه

خبرنامه یکی از ابزارهای عالی در سایت است که با استفاده از آن می توانید ایمیل کاربران را دریافت کنید. در گذشته استفاده از خبرنامه برای دریافت ایمیل کاربران بیشتر به چشم می خورد اما پس از مدتی که کاربران متوجه شدند قرار است ایمیل های تبلیغاتی دریافت کنند، دیگر حاضر به ارائه ایمیل خود در خبرنامه نشدند. همین مسئله باعث شد تا کسب و کارها خلاقیت به خرج بدهند و راه های جدیدی را برای دریافت ایمیل کاربران استفاده کنند. البته در حال حاضر هم در هر سایتی بخش خبرنامه وجود دارد و اگر بتوانید کپی رایتینگ خودبی داشته باشید، می توانید کاربران را قانع کنید که ایمیل خود را در فرم ایجاد شده وارد کنند. همچنین باید سعی کنید ایمیل های تبلیغاتی شما خیلی زیاد نشوند که کاربر خسته شود و بخواهد اشتراک خود را حذف کند.

برای ایجاد خبرنامه در سایت، ابزارهای مختلفی وجود دارند! اگر از کاربرانی هستید که سایت خود را با وردپرس راه اندازی کرده اید، می توانید با کمک پلاگین های مختلف فرم خبرنامه ایجاد کنید تا مستقیم به سرویس دهنده ایمیل شما متصل شود. در سایر سیستم ها هم می توانید با کمک کدنویسی یا ماژول های موجود فرم خبرنامه را ایجاد کنید تا با دریافت ایمیل کاربران، آن ها را به لیست ایمیل خود اضافه کنید. این راه هم اگر به درستی اجرا شود و به کاربران بگویید که قرار است چه محتوایی در ایمیل خود دریافت کنند، به شما در جمع آوری لیست ایمیل کمک زیادی می کند.

  1. دریافت ایمیل به ازای ارائه خدمات رایگان و محدود

کسب و کارهایی وجود دارند که درآمد آن ها حاصل از ارائه خدمات است! به عنوان مثال کسب و کارهایی که ابزارهای آنلاین توسعه می دهند و کاربران برای استفاده از آن ها باید حق اشتراک تهیه کنند، از مهم ترین آن ها هستند. اگر شما هم ابزارهایی ارائه می کنید درآمد شما حاصل از پرداخت اشتراک توسط کاربران است، به راحتی می توانید ایمیل کاربران را دریافت کنید. برای این کار کافی است یک فرم برای کاربران ایجاد کنید و به آن ها بگویید که برای استفاده رایگان به صورت محدود ایمیل خود را وارد کنید تا اشتراک به ایمیل شما وارد شود. گاهی اوقات هم سایت های ارائه دهنده خدمات به جای این کار، از کاربران می خواهند ثبت نام کنند تا به صورت آزمایشی ابزار موردنظر را تست کنند. در این بخش هم به راحتی می توانید ایمیل کاربران را دریافت کنید. اما این موضوع چگونه به افزایش فروش اشتراک ابزار موردنظر کمک می کند؟

کاربران معمولاً ترجیح می دهند که اگر یک ابزار تازه است و تا کنون استفاده نکرده اند، با کمک اشتراک رایگان آن را تست کنند و سپس هزینه اشتراک را پرداخت کنند. همین مسئله باعث می شود تا کسب و کارهایی که ابزاری ارائه می کنند و از کیفیت آن اطمینان دارند، اشتراک محدودی را به صورت رایگان ارائه کنند. سپس با ارسال ایمیل یادآوری اتمام زمان استفاده از اشتراک رایگان، کاربر هزینه آن را پرداخت می کند و این مسئله روی افزایش درآمد چنین کسب و کارهایی تاثیر زیادی خواهد داشت.

  1. دریافت ایمیل کاربران برای ارسال کد تخفیف

یکی دیگر از مواردی که کاربران علاقه زیادی به آن دارند، کد تخفیف است! شما به عنوان یک کاربر دوست ندارید که محصولات یا خدمات یک کسب و کار را با تخفیف تهیه کنید؟ قطعاً پاسخ مثبت است. کسب و کارهایی که محصول یا خدماتی برای ارائه دارند، می توانند یک کد تخفیف برای کاربران جدید در نظر بگیرند. کاربران قدیمی که قبلاً از خدمات شما استفاده کرده اند و ایمیل آن ها را دارید. بنابراین کد تخفیف باید برای کاربران جدید در نظر گرفته شود تا تشویق به ارائه ایمیل خود شوند. برای استفاده از روش، کافی است یک تخفیف برای کاربران جدید در نظر بگیرید و از آن ها بخواهید که با وارد کردن ایمیل خود، کد تخفیف را همان لحظه دریافت کنند. برای ارسال کد تخفیف هم نیاز به ارسال دستی نیست، زیرا در سرویس های ایمیل مارکتینگ این قابلیت در اختیار کاربران قرار گرفته است و به صورت خودکار می توانند استفاده کنند.

به خصوص فروشگاه هایی که محصول فیزیکی برای ارائه دارند، به راحتی می توانند از این روش استفاده کنند و بهترین نتیجه را در بخش جمع آوری لیست ایمیل و همچنین فروش کسب و کارشان بگیرند. البته باید این موضوع را در نظر بگیرید که نباید تخفیف شما به اندازه ای باشد که منجر به ضرر شما شود! در کسب و کارتان هر کاری که انجام می دهید، باید حواستان باشد که به ضرر شما نباشد. همچنین باید ببینید که هر ایمیلی که دریافت می کنید، چقدر ارزش پرداخت هزینه دارد. در برخی کسب و کارها 10 هزار تومان و برخی دیگر 50 هزار تومان تخفیف برای خرید محصولات برای کاربران جدید در نظر گرفته می شود که همه چیز بستگی به استراتژی آن کسب و کار دارد.

  1. ایجاد ابزارهای مفید

کاربران عاشق شکار کردن هستند و همیشه به دنبال این موضوع هستند که چیزی را به صورت رایگان به دست بیاورند. در بسیاری از مواقع فرقی هم ندارد که چه چیزی باشد. کاربران حریص هستند و هر چیزی که به صورت رایگان به آن ها داده شود را دوست دارند. گاهی اوقات ارائه یک چیز ارزشمند که برایشان مفید است، می تواند به جمع آوری لیست ایمیل کمک زیادی کند. به عنوان مثال شما می توانید یک ویدیوی کاربردی در حوزه کاربری خود ایجاد کنید و با نمایش بخشی از آن، به کاربران بگویید که برای مشاهده کامل باید ایمیل خود را وارد کنند. اگر کمی خلاقیت داشته باشید، راه های زیادی برای جمع آوری لیست ایمیل وجود دارد که هر یک از آنها بازخورد بسیار خوبی برای شما ایجاد می کنند. همچنین شما باید سعی کنید این موارد را در سایت و شبکه های اجتماعی خود گسترش دهید تا به راحتی بتوانید لیست ایمیل کاربران خود را بیشتر کنید. هر چقدر لیست ایمیل بزرگ تر باشد، ایمیل مارکتینگ قوی تر و فروش شما بیشتر خواهد بود.

برای کاربرانی که تازه وارد سایت شما می شوند، سعی کنید ابزاری رایگان، کاربردی و ارزشمند در نظر بگیرید و از کاربران بخواهید که برای دریافت آن ایمیل خود را وارد کنند. برای آن که تعداد بیشتری از کاربران به آن توجه کنند، کافی است از کپی رایتینگ قوی استفاده کنید. مثلاً به آن ها بگویید که قرار نیست محتوای بی ارزش دریافت کنند تا خیالشان راحت باشد. گاهی اوقات کاربران از ترس این که اینباکس آن ها پر از ایمیل تبلیغاتی شود، می ترسند که ایمیل خود را به شما بدهند.

  1. اجرای کمپین های بازاریابی ایمیل خلاقانه

کمپین های ایمیلی تاثیر بسیار زیادی روی فروش کسب و کار دارند! در واقع شما با استفاده از ایمیل کمپین هایی راه اندازی می کنید و این مسئله به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین نتایج را برای کسب و کار خود ایجاد کنید. اگر کمپین های ایمیل شما جذاب باشند، کاربران آن را برای دوستان و همکاران خود هم ارسال می کنند و به همین راحتی می توانید لیست ایمیل خود را گسترش دهید. کمپین ایمیلی یکی از مواردی است که با استفاده از آن می توانید چندین هدف را دنبال کنید. به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که لیست ایمیل دارد این است که پس از مدتی برخی کاربران از ایمیل خود استفاده نمی کنند. در واقع تعامل کاربران قدیمی کم می شود و شما دوست ندارید که چنین افرادی در لیست ایمیل کسب و کارتان باشد.

با اجرای کمپین های ایمیلی شما می توانید ببینید که کدام ایمیل ها غیرفعال هستند و هیچ واکنشی به چندین ایمیل آخر ارسال شده از سمت شما نشان نداده اند. به راحتی می توانید این موارد را از لیست ایمیل خود حذف کنید. این کار باعث می شود تا نرخ تعامل واقعی تر باشد و همچنین هزینه ارسال ایمیل را کاهش دهید. دلیل آن هم این است که برای ایمیل های غیرفعال دیگر ایمیلی ارسال نمی کنید و این مسئله به صرفه جویی در هزینه و منابع سرور کمک زیادی می کند. حتی اگر از سرویس های ارسال ایمیل استفاده می کنید، باز هم به صرفه جویی مالی کمک می کند و زمان کمتری را برای ارسال ایمیل از شما خواهد گرفت.

  1. استفاده از کانال های بازاریابی

یکی دیگر از روش های جمع آوری لیست ایمیل این است که از کانال های دیگر هم استفاده کنید! کانال بازاریابی به هم مرتبط هستند و با کمی خلاقیت می توانید از آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال در شبکه های اجتماعی لینک یک صفحه از سایت خود را قرار دهید که در آن فرم مربوط به دریافت ایمیل کاربران قرار دارد. با این کار خیلی ساده می توانید ایمیل کاربران زیادی را دریافت کنید و در بخش ایمیل مارکتینگ از آن استفاده کنید. البته نباید فراموش کنید که باید درست بودن ایمیل ها تایید شود و به رشد کمپین های ایمیلی شما کمک کند. برای این کار می توانید از روش های قبلی استفاده کنید! مثلاً برای آن ها یک فایل ایمیل کنید تا از واقعی بودن آن ایمیل ها اطمینان حاصل کنید.

یکی از بهترین روش هایی که در این دسته قرار می گیرد، این است که در پایان همه مطالب سایت خود فرم دریافت ایمیل قرار دهید. فرض کنید 100 مطلب دارید و از هر مطلب ماهانه فقط 20 نفر در لیست ایمیل شما عضو شوند. در این صورت در هر ماه 2 هزار نفر به لیست شما اضافه می شوند. حال اگر نرخ تبدیل را افزایش دهید یا تعداد مطالب شما افزایش پیدا کند، این تعداد بسیار زیادی خواهد شد و شما یک لیست ایمیل عالی از کاربرانی که خودشان ایمیل به شما داده اند، خواهید داشت. شما می توانید به جای یک فرم ساده، فرمی برای دریافت هدیه توسط کاربران در نظر بگیرید تا نرخ تبدیل تا حد بسیار زیادی نسبت به حالت معمولی افزایش پیدا کند.

  1. استفاده از دکمه های اشتراک گذاری در محتوای ایمیل

یکی دیگر از نکاتی که در ایمیل مارکتینگ باید در نظر بگیرید، این است که از دکمه های اشتراک گذاری در ایمیل استفاده کنید. استفاده از دکمه های اشتراک گذاری در ایمیل باعث می شود تا اگر کاربران محتوای ایمیل را دوست داشتند و خواستند برای دوستا یا همکاران خود ارسال کنند، این کار را به سادگی انجام دهند. معمولاً کاربران از شبکه های اجتماعی پرطرفدار استفاده می کنند و شما هم بهتر است لینک اشتراک گذاری این شبکه های را درج کنید. البته نباید فراموش کنید که گاهی اوقات ممکن است هنگام فوروارد ایمیل محتوای ایمیل شما با مشکل مواجه می شود. برای این کار محتوای ایمیل را در یک صفحه وب قرار دهید و لینک آن را برای اشتراک گذاری در اختیار کاربران قرار دهید. در حال حاضر بسیاری از سرویس های ایمیل مارکتینگ امکان نمایش محتوای ایمیل در یک صفحه وب را می دهند و می توانید از همان استفاده کنید.

همچنین شما باید لینک عضویت در خبرنامه را هم در اختیار کاربران قرار دهید تا به سادگی بتوانند از آن استفاده کنند. در واقع اگر کاربران دیگر علاقه به عضویت در لیست ایمیل شما داشتند، باید لینکی وجود داشته باشد که بتوانند عضو شوند. سعی کنید این لینک کاملاً واضح و در دسترس باشد تا به راحتی بتوانند خود را به لیست ایمیل شما اضافه کنند. هر چقدر تعداد کاربرانی که در لیست ایمیل شما وجود دارند بیشتر باشند، ایمیل مارکتینگ شما هم قوی تر خواهد بود و به راحتی می توانید محصولات و خدمات بیشتری را به فروش برسانید.

  1. استفاده از ایمیل ثبت شده در پروفایل کاربران

یکی دیگر از راه های اضافه کردن کاربران به لیست ایمیل استفاده از ایمیل های ثبت شده آن ها در سایت است! کاربرانی که در سایت فعال هستند، ایمیل خود را هم قرار داده اند. به عنوان مثال کاربران هنگام عضویت در سایت ایمیل خود را قرار داده اند تا یک راه ارتباطی داشته باشند. شما می توانید از این ایمیل برای جمع آوری لیست ایمیل استفاده کنید. مثلاً اگر شما 10 هزار کاربر عضو شده در سایت دارید، در واقع 10 هزار ایمیل دارید که برای شروع کار اصلاً تعداد کمی نیست. با همین تعداد هم می توانید بازاریابی ایمیلی خود را به صورت کاملاً موفق و حرفه ای شروع کنید.

همچنین ایمیل کاربران تنها برای کاربران عضو شده نیست! حتی اگر کاربران برای شما کامنت گذاشته باشند، ایمیل خود را به شما داده اند و این مسئله به شما کمک می کند تا راحت تر لیست ایمیل جمع آوری کنید. اگر یک سایت فروشگاهی هستید، می توانید از روی سفارش محصولات ایمیل کاربران را بردارید و از آن برای بحث ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. بنابراین اگر کسب و کار اینترنتی شما یک سایت دارد، راه های مختلفی برای دسترسی به ایمیل کاربران وجود دارد، فقط باید به دنبال این باشید که کاربر ایمیل خود را در چه جاهایی ثبت کرده است.

  1. استفاده از ایمیل کاربران در بخش سفارش محصول یا خدمات

اگر در سایت خود محصولات یا خدماتی برای ارائه دارید، کاربران ایمیل خود را ثبت کرده اند. بنابراین به راحتی می توانید از آن برای جمع آوری لیست ایمیل خود استفاده کنید و بیشترین نتیجه را بگیرید. این مسئله را در بخش 9 بررسی کامل کردیم.

نتیجه گیری

جمع آوری لیست ایمیل کاربران برای کسب و کارهای مختلف اهمیت زیادی دارد! در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل این مسئله بپردازیم و راه هایی که با استفاده از آن می توانید لیست ایمیل کاربران را جمع آوری کنید را بررسی کردیم. با این راه کارها می توانید لیست ایمیل کاملی داشته باشید و بهترین نتیجه را از ایمیل مارکتینگ برای کسب و کارتان بگیرید. اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *