اگر اهل اخبار تکنولوژی بوده یا به نوعی با آن سر و کار داشته باشید یا این که اهل بازی‌های کامپیوتری هستید، حتما این روزها واژه‌ی متاورس (Metaverse) را شنیده‌اید. مخصوصا این که مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) مدیرعامل فیسبوک در صحبت‌های اخیرش به این اشاره داشته که می‌خواهد کمپانی بر پایه شبکه‌های مجازی خود را وارد متاورس کند.

برای شروع این قضیه نیز Horizons Workrooms آغاز به کار کرده که یک برنامه‌ بر پایه واقعیت مجازی (VR) به شمار می‌رود که می‌توانید جلسات دیجیتال خود را با استفاده از هدست‌های Oculus Quest 2 به صورت رایگان در آن جا برگزار نمایید.

اما متاورس دقیقا چیست و چطور قرار است، تغییری در دنیای امروز اینترنت ایجاد کند.

متاورس چیست؟

واژه‌ی متاورس از دو بخش meta و  verse تشکیل شده. Meta به معنی فراتر و verse نیز به معنای جهان است. ترکیب این دو کلمه به دنیای سه بعدی اتلاق می‌شود که نسخه‌های دیجیتال از کاربران واقعی در آن به تعامل با هم می‌پردازند.

بسیاری این مهم را آینده‌ی اینترنت به حساب می‌آورند که می‌تواند دنیایی متفاوت از سرگرمی‌ها را ایجاد کرده، بازی‌های آنلاین را تحت شعال قرار دهد و انقلابی در شبکه‌های اجتماعی باشد. کاری که زمانی Second Life در شروع قصد انجامش را داشت اما در آن زمان تکنولوژی به آن ترتیبی که باید پیشرفت نکرده و عینک‌های واقعیت مجازی اینقدر در دسترس نبودند.

ویژگی‌های متاورس

باید در چند بخش ویژگی‌های متاورس را مرور کنیم:

  • تداوم: رویدادها و رخدادهایی که در متاورس جریان دارند، متوقف نشده، تمام نمی‌شوند و درست مثل دنیای واقعی نمی‌توان از نو آن‌ها را انجام داد. وقتی کاربری از چنین دنیایی خارج می‌شود، اتفاقات در متاورس هنوز جریان دارد و همه چیز طبق روال پیش می‌رود.

  • همیشه زنده: تمام اتفاقاتی که در متاورس انجام می‌شود به صورت زنده بوده و محتوا و تجربه‌ای که در آن‌جا خواهید داشت، همچون پخش زنده‌ی مسابقه‌ای هستند که دیگر تکرار آن به صفحه نمایش بر نمی‌گردد.
  • میزبانی از شرکت کنندگانی در ابعاد مختلف: متاورس می‌تواند میلیون‌ها کاربر از نقاط مختلف دنیا را یک جا جمع کند. البته این دنیا می‌تواند به صورت محدود نیز اجرا شده و محفل‌های خصوصی را نیز شامل شود.
  • تعامل: همانطور که در دنیای واقعی می‌توانید طراح لباس باشید و از این کار درآمد کسب کنید یا لباسی بخرید و در مهمانی‌های بپوشید، به همان ترتیب در این دنیا نیز می‌توانید از لباس‌های دیجیتالی که درست می‌کنید، درآمد کسب کرده یا چیزی برای خود بخرید و در دنیای مجازی آن را به تن کنید. البته این تنها گوشه‌ای از تعاملاتی است که امکان آن در چنین دنیایی وجود خواهد داشت.
  • تغییرات ظاهری: حتما نباید ظاهر خود درد دنیای ظاهری را حفظ کرده و می‌توانید آواتاری بسازید که مطابق ایده و نظر خودتان باشد. حتی می‌توانید برای پلت‌فرم‌های مختلف، آواتارهای متفاوتی بسازید. همچنین شما می‌توانید برای حالات روحی مختلف خود نیز، تغییرات ظاهری در آواتارتان لحاظ نمایید.
  • آموزش بازیابی اکانت فیسبوک

البته این‌ها تنها بخشی از کلیات امکاناتی است که متاورس در اختیار شما قرار می‌دهد و امکانات این دنیا بسته به پلت‌فرم‌های مختلف، می‌تواند بسیار بیشتر باشد. در واقع متاورس فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار توسعه‌ دهندگان قرار می‌دهد.

خرید، تفریح، بازی و خیلی کارهای دیگر

چیزی که باعث شده خیلی‌ها متاورس را آینده‌ی اینترنت بنامند، پتانسیل بالای آن هم برای کاربران و هم برای توسعه‌دهندگان است. در واقع امکانات این دنیا می‌تواند همانقدر از طریق خرید و فروش و ارائه محتوای آموزشی و تفریحی پول ساز باشد که خیلی از پلت‌فرم‌های حال حاضر هستند.

و البته نباید فراموش کرد که دنیای بازی‌های آنلاین نیز سود سرشاری از چنین تکنولوژی خواهند برد، کما این که خیلی از بازی‌های روز نیز همین حالا متاورس به حساب می‌آیند. اما جدا از همه‌ی این‌ها فیسبوک بیش‌تر قصد دارد که شبکه‌های مجازی را به سمت متاورس ببرد. تصور کنید که فیلم‌های خود را در این دنیا و با استفاده از عینک‌های واقعیت مجازی همراه دوستانتان در قاره‌های مختلف ببینید، با هم در یک محیط غیر واقع نشسته و صحبت کنید یا حتی به خرید چیزهای دیجیتال و استفاده از آن‌ها در چنین فضایی بپردازید.

تکنولوژی مورد نیاز برای متاورس

پیش نیازهای چنین دنیایی البته برای کاربران در حال حاضر بسیار گران قیمت خواهند بود و بعضا پیچیده نیز هستند و تا فراگیری آن راه درازی مانده است. هدست‌های واقعیت مجازی در ارزان‌ترین حالت ممکن نیز هنوز گران هستند، حتی Oculus Quest 2 که فیسبوک روی کارایی بالا و قیمت پایین آن به شدت اصرار دارد.

همچنین شما باید به صورت مداوم به اینترنت پر سرعت و با کیفیت متصل باشید تا به راحتی بتوانید با دیگران مراوده داشته باشید و همچنین چنین دنیایی باید پول مجازی خود را نیز داشته باشد یا این که از ارز‌های دیجیتالی که در حال حاضر در بازار هستند برای داد و ستد استفاده شود.

Join the Conversation

1 Comment

  1. ما از مطالب مفهومی که ارائه می‌دهید لذت می‌بریم. لطفاً درباره انتشار محتوایی در خصوص پروژه متاورس رنگ یا همان متاورس ملی هم محتوایی را منتشر کنید تا به آگاهی ما اضافه شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *