مک برای حداکثر بازده برنامه‌ریزی شده‌است و در نتیجه سعی می‌کند که در تمامی شرایط بیشترین میزان انرژی را ذخیره کند؛ پس در مواقعی که از سیستم خود استفاده نمی‌کنید هم دستگاه به صورت خودکار وارد حالت خواب می‌شود.

این ویژگی در کنار تمامی نقاط قوت خود، ضعف‌هایی هم دارد. برای مثال ممکن است تنها چند دقیقه از سیستم دور شده و تمایل به ادامه‌ی سریع کارهای خود داشته‌ باشید و یا بدتر از آن، منتظر اتمام پروسه‌ای طولانی مثل دانلود یک فایل حجیم باشید.

در این پست به معرفی چندین راه جهت جلوگیری از به خواب رفتن اتوماتیک مک می‌پردازیم.

تنظیمات پیش‌فرض سیستم

برای دسترسی به تنظیمات دستگاه، وارد System Preferences شده و سپس Energy Saver را انتخاب کنید تا قابلیت‌های مختلف نمایش داده‌شود. در این بخش می‌توانید زمان به خواب رفتن سیستم را از یک دقیقه تا هیچ‌وقت تنظیم کنید.

یکی از قابلیت‌های جالب سیستم عامل مک، Power Nap نام دارد که علی‌رغم به خواب رفتن دستگاه، هر چند دقیقه یک‌بار برای ایمیل یا آلارم‌های جدید بررسی می‌شود و در صورت وقوع رویدادی جدید، کاربر را مطلع می‌کند. همچنین در صورت به شارژ بودن مک، می‌توان آن را به گونه‌ای تنظیم کرد که تنها صفحه خاموش شده و سیستم به خواب نرود.

با رفتن به قسمت Schedule هم می‌توانید ساعات روشن یا خاموش شدن سیستم را تعیین کرده و یا پارامترهای دیگری برای خواب، خاموشی و ریستارت تعریف کنید.

Amphetamine

در صورت علاقه به داشتن انتخاب‌های بیشتر، می‌توانید این برنامه را نصب کنید. هدف اصلی Amphetamine تعیین حالات متعدد برای بیدار شدن دستگاه است و از قابلیت‌های آن می‌توان به جلوگیری از خواب برای زمانی مشخص یا بدون محدودیت اشاره کرد.

Amphetamine

اما قابل توجه‌ترین ویژگی این نرم‌افزار، قابلیت آن در تعیین شرایط خاص برای عملکردهای متفاوت است. برای مثال می‌توانید سیستم خود را بر اساس اتفاقاتی مثل اتصال به اینترنت یا بلوتوث تنظیم کنید تا مادامی که این موارد ادامه دارد خاموش نشود. این ویژگی بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توان از شرایط متفاوت به صورت ترکیبی استفاده کرد.

KeepingYouAwake

KeepingYouAwake

این نرم‌افزار برای افرادی که به دنبال راهی سریع‌تر هستند مناسب است و به کاربر امکان تنظیم بسیار سریع حالات خواب را می‌دهد. شما می‌توانید از میان زمان‌های متفاوت، مورد مدنظر خود را برای حالت خواب انتخاب کنید و علاوه بر آن، به کمک KeepingYouAwake آستانه‌ای از باتری برای به خواب رفتن سریع دستگاه را انتخاب کنید.

Anti Sleep

 

Anti Sleep

تفاوت اصلی این مورد با دیگر برنامه‌های ذکر شده، ویژگی‌هایی مثل روشن نگه داشتن سیستم حتی در حالت بسته بودن آن است. همچنین این نرم‌افزار از قابلیت‌های جالبی مثل حذف ایمن تمامی حافظه‌ها و ابزار خارجی متصل مانند هارد یا فلش پیش از به خواب رفتن دستگاه پشتیبانی می‌کند.

این نرم‌افزار نیز از تعیین شرایط خاص حمایت می‌کند که البته محدوده‌ی آن در حد Amphetamine وسیع نیست؛ اما به هر حال از موارد مهمی مثل اتصال به وای‌فای یا به شارژ بودن پشتیبانی می‌کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *