علی‌رغم تمامی مزایای آپدیت‌ ورژن مک، برخی اوقات این آپدیت‌ها منجر به ایجاد مشکل در سیستم می‌شوند که در این مواقع بهترین راه پیش روی کاربران، بازگشت به نسخه‌ی قدیمی است که البته این کار چندان آسان نیست؛ بنابراین در ادامه‌ی این مطلب به آموزش سه راه برای داون‌گرید مک می‌پردازیم.

دلیل داون‌گرید

برخی اوقات آپگرید مک در سخت‌افزار یا نرم‌افزار مشکلاتی ایجاد می‌کند. این مشکلات معمولا در زمینه‌ی صوتی، تصویری و یا گرافیکی رخ می‌دهند و از همین‌رو نرم‌افزارهای مربوط به این موارد، به کاربران توصیه می‌کنند که تا هنگام تمام شدن پروژه دست به آپدیت سیستم‌عامل خود نزنند؛ اما مسلما ممکن است که فرد پس از گذشت مدتی، مجددا احساس نیاز به بازگشت به پروژه‌ی خود کند و با مشکلاتی جدید(پس از آپدیت) روبرو شود.

آماده‌سازی

قبل از هرکاری، از تمام هارد خود بک‌آپ تهیه کنید تا در صورت بروز خطا، اطلاعات خود را از دست ندهید. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به استفاده از سیستم Time Machine مک و نیز نرم‌افزارهای مخصوص اشاره کرد.

دقت داشته‌باشید که این مورد خود یکی از راه‌های داون‌گرید است و بنابراین در صورت علاقه به استفاده از آن، بک‌آپ فایل‌های شخصی شما باید به صورت جداگانه صورت بگیرد تا به اشتباه سیستم‌عامل جدیدتر را ریستور نکنید.

استفاده از Recovery

این برنامه به طور پیش‌فرض در سیستم‌ عامل مک وجود دارد و برای استفاده از آن کافیست پس از روشن کردن سیستم، Shift + Option + Cmd + R را بفشارید و سپس در بخش Utilities، گزینه‌ی Reinstall macOS را بزنید. حال مراحل را همانند هنگام نصب سیستم‌عامل جدید ادامه دهید و در نهایت بک‌آپ خود را ریستور کنید تا فایل‌های شخصیتان به سیستم بازگردند.

استفاده از Time Machine

این گزینه هم مانند ریکاوری یک راه آسان است و کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • همانند مورد قبل وارد Recovery شوید.
  • از بخش Utilities گزینه‌ی Restore From Time Machine Backup را انتخاب کنید.
  • محل بک‌آپ(در اینجا هارد درایوی که قبلا روی آن بک‌آپ گرفته‌اید) را انتخاب کنید.
  • مراحل نصب را طی کنید و سپس فایل‌های شخصی را به سیستم بازگردانید.
  • استفاده از فایل نصبی نسخه‌های پیشین

پس از ارائه‌ی نسخه‌ی Mojave این سیستم‌عامل، اپل ارائه‌ی نسخه‌های قدیمی‌تر بر روی اپ‌استور را متوقف کرد؛ اما سیستم‌های قدیمی همچنان به نسخه‌های قبلی دسترسی دارند و بنابراین در صورت استفاده از یک مک قدیمی، می‌توانید به اپ‌استور رفته و نسخه‌ی مورد نظر خود را دانلود کنید.

دقت داشته باشید که برای این روش نیاز به حداقل ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی خارجی دارید. قبل از شروع نصب، این حافظه را از طریق Disk Utility فرمت کنید و از سیستم فرمت HFS+ یا APFS استفاده کنید.

پس از تهیه‌ی حافظه‌ی فرمت شده، وارد Terminal شوید و سپس بسته به نسخه‌ی مک نصب شده بر روی سیستم خود، کد صحیح را وارد کنید؛ کد زیر برای ۱۰٫۱۳ High Sierra نوشته شده‌است و برای دیگر نسخه‌ها کافیست ورژن را در اینترنت سرچ کنید:

sudo /Applications/Install macOS High Sierra.app/Contents/Resources/createinstallmedia –volume /Volumes/External –applicationpath /Applications/Install macOS High Sierra.app

وارد کردن این کد منجر به ساخته‌شدن فایل نصبی در حافظه‌ی خارجی می‌شود و اکنون کافیست سیستم را خاموش کرده و هنگام از روشن کردن مجدد، Option + R را بفشارید. بعد وارد Disk Utility شده و از بخش Startup Disk، گزینه‌ی Erase را بزنید و فرمتی که برای حافظه انتخاب کرده‌بودید را مجددا برگزینید. اکنون سیستم را مجددا ریستارت کرده و این‌بار کلید Option را نگه دارید. سپس در صفحه‌ی جدید(Startup Manager) حافظه را انتخاب کرده و Install macOS را بزنید.

نهایتا پس از نصب سیستم‌عامل جدید، همانند روش‌های قبل بک‌آپ خود را برگردانید تا فایل‌هایتان را از دست ندهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *