شایعات و باورهای اشتباهی وجود دارند که بعضی اوقات با حقایق الگوریتم‌های اینستاگرام قاطی شده و در نهایت باعث به اشتباه افتادن تولیدکنندگان محتوا بر روی این شبکه‌های اجتماعی می‌شود. به همین دلیل، قصد داریم 9 حقیقت مهم در مورد الگوریتم‌های اینستاگرام که اهمیت زیادی دارند را در این نوشته مرور کنیم.

  1. اینستاگرام دارای چند الگوریتم مختلف است که توامان کار می‌کنند

وقتی صحبت از الگوریتم اینستاگرام می‌شود، بسیاری فکر می‌کنند که تنها یک الگوریتم بر روی این پلتفرم کار می‌کند، در صورتی که چندین الگوریتم به صورت همزمان فعال هستند. برای مثال، الگوریتم مربوط به فید اینستاگرام، با الگوریتم اکسپلور و IGT متفاوت است. در واقع هر کدام از آن‌ها با تفاوتی که دارند، در نهایت سعی می‌کنند تا محتوایی که برای کاربر مورد نظر مناسب‌تر به نظر می‌آید را برایش به نمایش بگذارند.

  1. الگوریتم فید اینستاگرام بر پایه 4 عامل کلیدی محتوا را در فید کاربر نمایش می دهد

Adam Mosseri رییس اینستاگرام در لایو اینستاگرامی که چندی پیش گذاشته بود، دقیقا توضیح داد که الگوریتم فید این شبکه اجتماعی چطور کار می‌کند و 4 عامل اصلی برای درجه‌ بندی محتوا برای کاربران مختلف وجود دارد:

  • اطلاعات خود پست: این که عکس است یا فیلم؟ موضوع آن چیست؟ آیا لایک زیادی گرفته یا نه؟
  • اطلاعات مربوط به کاربر: آیا دوست شماست؟ آیا به صورت مرتب پست‌گذاری می‌کند؟
  • فعالیت‌ها: آیا ویدیوهای زیادی نگاه می‌کند؟ چطور پستی بیشتر او را جذب کرده است؟
  • تاریخچه عکس العمل شما نسبت به پست‌های کاربر مورد نظر: آیا زیر پست‌های شما کامنت زیادی می‌گذارد؟

بر اساس همین عوامل پست شما برای کاربران مختلف رده بندی می‌شود و در نهایت الگوریتم با همین امتیازدهی‌ها، پست را برای آن‌ها به نمایش می‌گذارد.

  1. الگوریتم فید اینستاگرام 5 احتمال دیگر را نیز به عنوان تعامل کاربر با پست‌ها در نظر می‌گیرد

جدا از خود کاربر، رفتار او نیز بر روی بهتر دیده شدن پست شما به وسیله‌ی الگوریتم وجود دارد. 5 عامل در این زمینه به شرح زیر هستند:

  • زمان صرف شده: کاربر چقدر زمان صرف پست می‌کند؟ مسلما زمان بیشتر یعنی پست شما برای او مفیدتر بوده است
  • لایک: آیا پست شما را لایک می‌کند؟
  • کامنت: آیا کامنتی زیر پست شما می‌گذارد؟
  • سیو: آیا پست شما برایش مفید بوده تا آن را ذخیره کند تا بعدا به آن مراجعه کند؟
  • رفتن به پروفایل: آیا از طریق پست شما روی عکس پروفایلتان می‌زند؟

شما باید این عوامل را نیز در نتیجه بهتر دیده شدن پست‌های خود، لحاظ کنید.

  1. اضافه کردن افراد به close friends، باعث نمایش بیشتر پست برای آن‌ها می شود

در واقع اگر شما کسی را به عنوان دوست نزدیک خود (Close Friends) در نظر بگیرید، به احتمال خیلی زیاد پست‌ها و استوری‌های شما در فید او به نمایش در خواهد آمد. همچنین شما اگر برای پستی در اکسپلور گزینه‌ی not interested را بزنید، آن دسته از محتوایی که شبیه به پست مورد نظر باشد، دیگر برای شما به نمایش در نمی‌آید.

  1. زمان بندی پست‌ها اهمیت دارد، اما چیزهای دیگری هم مهم هستند

همانطور که احتمالا می‌دانید، زمان بندی ارسال پست یا گذاشتن استوری مهم است، اما این تنها سیگنال مثبتی نیست که الگوریتم‌های اینستاگرام از طرف شما دریافت می‌کنند. در واقع اگر در لیست آخرین پست‌ها، پست فرد دیگری که زودتر چیزی را گذاشته بالاتر از شماست، به این معنی است که امتیاز بهتری داشته، پس جدا از زمان بندی، باید از نظر محتوایی نیز سیگنال های درستی به الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی بفرستید.

  1. الگوریتم‌ها بین مدل‌های اکانت‌ها تفاوتی قائل نمی‌شوند

اگر کسی به شما گفت که به خاطر این که اکانت شما شخصی است، بازخورد خوبی ندارید و حتما باید آن را Business کنید، به او بگویید که در اشتباه است! این الگوریتم‌ها همه‌ی اکانت‌ها را به یک چشم می‌بینند و سیستم امتیاز دهی آن‌ها بر اساس محتواست و نه نوع اکانت شما. البته سوییچ کردن به حالت Business، امکانات خوبی از نظر آمار و ارقام به شما می‌دهد.

  1. هر کامنت یک اثر متقابل برای شما محسوب می‌شود

یکی از باورهای غلطی که مدت‌هاست در بین کاربران اینستاگرام رواج داره، این است که کامنت‌هایی که زیر سه کلمه هستند، از طرف الگوریتم‌های اینستاگرام امتیازی نخواهند داشت، در صورتی که حتی کامنت‌هایی که دارای یک ایموجی هستند نیز شمرده خواهند شد. ممکن است کاربری که به صورت مرتب زیر پست‌های شما کامنت‌های یک کلمه‌ای می‌گذارد، پست‌های شما را بیشتر در فید خود ببیند تا کسی که کامنت‌های طولانی اما هر چند وقت یک بار زیر پست‌های شما خواهد گذاشت.

  1. لایک، سیو و کامنت‌هایی که در 30 دقیقه اول می‌گیرد، امتیاز پست شما را مشخص نمی‌کند

از دیگر باورهای غلط این است که کاربران فکر می‌کنند، هر چه در 30 دقیقه اول لایک‌ها و کامنت‌ها و سیوهای بیشتری بگیرند، امتیاز بالاتری کسب خواهند کرد. در صورتی تمامی کارهایی که کاربران در ساعات مختلف انجام می‌دهند، در نهایت امتیاز پست شما را مشخص می‌کند. با این حال بهتر است در ساعاتی که کاربران بیشتری پست شما می‌بینند، محتوایتان را منتشر کنید.

  1. الگوریتم فید، ویدیوها را به عکس‌ها ترجیح نمی‌دهد

نکته دیگر این که، الگوریتم‌ فید به هیچ وجه ویدیو را نسبت به عکس یا برعکس، ترجیح نمی‌دهد و همانطور که قبلا گفتیم، پارامترهای امتیاز دهی آن کاملا متفاوت است. با این وجود یک نکته اهمیت دارد و آن این که اگر ویدیو شما توسط کاربر به صورت کامل دیده شود، زمان بیشتری صرف پست کرده و به این صورت است که امتیاز شما بالاتر می‌رود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *