خطاهای بخش کاربری گوگل وبمستر تولز از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که مدیران سایت‌ها باید برای بهبود وضعیت سایت خود و افزایش رتبه در نتایج جستجو باید به آن توجه زیادی داشته باشند. در مقاله قبلی به به خطاهای سرور اشاره کردیم و در این مقاله قصد داریم برخی دیگر از خطاهای بخش Search Console را مورد بررسی قرار دهیم.

در مقاله قبلی بررسی و آموزش رفع خطاهای ابزار گوگل وبمستر تولز پرداختیم و در این بخش از این مقاله قصد داریم برخی از خطاهای رایج سمت سرور رو مورد بررسی قرار دهیم که احتمالا مشکلات سرور به همین موارد محدود می‌شوند.

  • Timeout: گوگل برای خزنده‌های خود مدت زمان محدودی را جهت بررسی یک صفحه از سایت ارائه کرده است؛ حال اگر در مدت زمان مشخص شده، خزنده گوگل نتواند سایت شما را بررسی کند، با خطای Timeout مواجه می‌شود که این خطا ممکن است به دلیل اختلال بوجود آمده در سرور میزبان سایت شما باشد.
  • Truncated headers: در این خطا گوگل توانسته است به سایت شما متصل شود، اما پیش از آنکه بتواند اطلاعات لازم را دریافت کند اتصال سایت با گوگل قطع شده است؛ این خطا نیز می‌تواند به علت ضعف سرور یا اختلال نرم‌افزاری سرور رخ دهد.
  • Connection reset: در این نوع خطا نیز گوگل علاوه بر اینکه توانسته است به سایت شما متصل شود، توانسته اطلاعات را نیز مشاهده کند اما بدلیل ریست شدن سرور شما، اطلاعات را دریافت نکرده است.
  • Truncated response: این نوع خطا بدلیل قطع اتصال سرور شما با سایت و عدم توانایی گوگل برای دریافت اطلاعات رخ می‌دهد.

  • الگوریتم پاندای گوگل و اهیمت آن را بیشتر بشناسید!
  • Connection refused: در این نوع خطا گوگل نتوانسته است به سرور سایت شما دسترسی پیدا کند؛ این خطا می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها تنظیمات امنیتی فایروال سرور و یا محدودیت ایجاد شده برای جلوگیری از دسترسی ربات گوگل به سایت شما است.
  • Connect failed: در این روش به دلیل اتصال اینترنت سرور ممکن است گوگل نتوانسته باشد به سرور شما متصل شود و اطلاعات را دریافت کند.
  • Connect timeout: مدت زمان اتصال به سرور به پایان رسیده است و گوگل نتوانسته به سایت شما دسترسی پیدا کند.
  • No response: در این نوع خطا گوگل توانسته است به سایت شما متصل شود اما پیش از آنکه بتواند اطلاعات را از سایت و سرور دریافت کند، اتصال قطع شده و پاسخی به گوگل ارسال نشده است.
  • پرشین تولز خدمات متنوعی در زمینه سرور اختصاصی و سرور مجازی با سخت افزاز های گوناگون ارائه می کند.تیم فنی پرشین تولز آماده ارایه خدمات پشتیبانی نرم افزاری و نگهداری سرور به صورت شبانه روزی است.

رفع خطاهای سرور با استفاده از گوگل وبمستر تولز

پیش از آنکه بخواهید هرکار دیگری را انجام دهید، ابتدا از طریق بخش Fetch as Google که از طریق منوی Crawl در دسترس است اقدام به ثبت دستی یکی از مطالب اخیر خود کنید. با اینکار می‌توانید مطمئن شوید که سرور شما مشکل دارد یا خیر! همچنین می‌توانید از دسترسی یا عدم دسترسی خزنده‌های گوگل به سایت خود اطلاع پیدا کنید تا در صورت عدم دسترسی آنها به سایت بتوانید به دنبال مشکل بگردید. البته پیش از آنکه بخواهید لینک خود را ثبت کنید از موارد زیر مطمئن شوید:

  • از تمام نشدن زمان هاست خود و همچنین به اتمام نرسیدن میزان پهنای باند اختصاص یافته به هاست خود اطمینان حاصل کنید؛ گاهی دیده می‌شود که پهنای باند هاست میزبانی به اتمام رسیده است اما کاربر بدون اطلاع از آن به دنبال رفع مشکل ایندکس URLهای سایت خود است!
  • به بررسی فایروال سرور بپردازید! گاهی بدون اینکه متوجه باشید اقدام به بستن دسترسی خزنده‌های گوگل به مطالب سایت خود می‌شوید که اینکار باعث می‌شود عملیات ایندکس مطالب اخیر شما به درستی صورت نگیرد.

  • به تغییراتی که اخیرا در سایت خود اعمال کرده‌اید، توجه کنید! گاهی برخی از کاربران وردپرس با نصب یک افزونه در عملکرد خزنده‌های گوگل تداخل ایجاد می‌کنند که در ایندکس سایت آنها مشکلاتی دیده می‌شود. بنابراین اگر اخیرا در سایت خود تغییراتی را ایجاد کرده‌اید، در اولین فرصت اقدام به بازگردانی تنظیمات قبلی کنید و سپس به دنبال تداخل تغییرات اعمال شده و ایندکس سایت خود باشید.
  • ابزار Yandex Webmaster Tools چیست؟

اگر با موارد مطرح شده در این بخش مشکل شما برطرف نشد، مشکل خود را با ارائه‌دهنده سرویس میزبانی وب در میان بگذارید و از آنها بخواهید شما را کمک کنند؛ زیرا در صورتی که از هاست اشتراکی استفاده می‌کنید، ممکن است صدها سایت در معرض چنین خطاهایی بوده اما از آن بی‌اطلاع باشند!

  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.

Robots failure، خطای مربوط به فایل robots.txt

فایل robots.txt همان فایلی است به شما کمک می‌کند تا بتوانید به موتور جستجو بگویید تا کدام بخش از سایت شما ایندکس شوند و کدام بخش‌های ایندکس نشوند! اگر از کاربران وردپرسی هستید افزونه‌های سئو این بخش را در اختیار شما قرار داده‌اند که در صورت اعمال تغییرات، در این فایل ذخیره می‌شوند. خزنده‌های گوگل پیش از آنکه بخواهند مطالب شما را مورد بررسی قرار دهند، از فایل robots.txt بازدید می‌کنند تا از نحوه ایندکس سایت مطلع شوند و همچنین اگر محتوایی در آن نباشد، وجود آن در بخش اصلی سایت شما ضروری است. گاهی این فایل دچار خطا می‌شود که با عنوان Robots failure می‌توان متوجه چنین خطایی در سایت شد. همچنین توجه داشته باشید که این فایل دقیقا در مسیر اصلی سایت شما قرار گرفته باشد؛ یعنی اگر پس از دامین خود robots.txt را وارد کنید و آن را در مرورگر خود مشاهده کنید، با این فایل روبرو شوید!

در این مقاله بررسی تعدادی از مشکلاتی موجود در ابزار Google Webmaster Tools پرداختیم که در مقالات بعدی به بررسی سایر مشکلات و روش‌های رفع آنها خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *