اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد رفع خطاهای سایت به کمک GTmetrix را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با افزایش سرعت سایت، وضعیت سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و رضایت کاربران را هم جلب کنید.

چگونه خطای Reduce DNS lookups را در GTmetrix رفع کنیم؟

یکی از خطاهای رایجی که هنگام تست سرعت سایت با GTmetrix به آن برخورد می‌کنیم، خطای Reduce DNS lookups است که به ما نمایش داده می‌شود! این خطا مربوط به DNS سایت است. این خطا ممکن است با عنوان Reduce DNS lookups یا خطای Minimize DNS lookups هم در تست سرعت با ابزارهای مختلف دیگر در زمینه تست سرعت سایت نشان داده شود که هر دو به یک معنی هستند و اشاره به این موضوع دارند که باید تعداد DNSهایی که به دامنه‌های دیگر مربوط می‌شوند و فایل‌ها یا سورس‌هایی را از سایت‌های دیگر دریافت می‌کنند، کمتر کنیم. زیرا در این صورت ما داخل سایت‌مان باید اطلاعاتی را از چندین سرور مختلف که روی دامنه‌های مجزا قرار دارند، دریافت کنیم که در این صورت اگر آن‌ سایت‌ها با کندی مواجه شده باشند یا مشکلی از نظر سرعت داشته باشند، روی سایت ما هم تاثیر منفی می‌گذارند.

Domain Name System یا به اختصار DNS رکوردی است که نام دامنه شما را به IP هاست وصل می‌کند. در واقع هر هاست یک آدرس IP اختصاصی دارد که بر روی سرور پیاده سازی شده، شما باید آن را از شرکت های هاستیگ دریافت کنید و DNS کارش این است که نام دامنه شما را به وسیله چند مشخصه به آدرس IP هاست متصل می‌کند. بنابراین وقتی نام دامنه را در آدرس بار وارد می‌کنید و منتظر بارگذاری سایت هستید، ارائه دهنده اینترنت شما به دنبال IP که روی این دامنه در نظر گرفته شده می‌گردد و سپس به کمک DNS سایت مورد نظر را به شما نمایش می‌دهد. در این صورت دیگر مثل گذشته و قبل از آن که دامنه‌ها به وجود بیایند، الزامی نیست که به جای آدرس دامنه آی‌پی یک سایت رو حفظ کنید.

  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.

به عنوان مثال وقتی شما آدرس دامنه Google.com را در مرورگر وارد می‌کنید، سیستم شما به دنبال IP این دامنه می‌گردد و اگر نتواند آن را پیدا کند، با استفاده از اتصال اینترنتی و به کمک شرکت ارائه دهنده اینترنت (ISP) شروع به جستجو در DNS های ارائه دهنده‌های اینترنت محلی می‌کند و اگر موفق به جستجو نشود، این بار در سطح وسیع‌تری (سطح جهانی) می‌رسد که در نهایت در این سطح می‌تواند آن IP را به دست بیاورد که به این دامنه مرتبط است! بعد از یافتن آی‌پی، سایت شروع به لود شدن می‌کند. به این مراحلی که برای یافتن آدرس IP یک سایت توسط دامنه طی می‌شود، DNS Lookups یا همان پیدا کردن DNS در بین دی‌ان‌اس سرورها گفته می‌شود. تا زمانی که فرآیند پیدا کردن IP توسط DNS Lookups به انتها نرسد، سایت موردنظر لود نخواهد شد. برای پیدا کردن سایت توسط DNS Lookups هم یک زمان تقریبی بین ۲۰ الی ۱۲۰ میلی ثانیه طول خواهد کشید. کاری که ما باید انجام بدیم این هست که هم تعداد DNS های خارج از سایت رو کمتر کنیم و هم اینکه تا جای ممکن اگه میتوانید برخی از اینها را از سرور خودمان لود کنیم.ممکن است شما از کتابخانه JS در سایت استفاده کنید که از یک سایت خاصی دریافتش می‌کنید، برای اینکه سرعت بهتری در لود سایت داشته باشید دو راه‌کار پیش روی خود دارید.

استفاده از این دو روش هم بستگی به این دارد که فایل شما چه چیزی باشد! اگر استفاده از CDN می‌تواند سرعت بیشتری بدهد، حتما باید از این گزینه استفاده کنید اما اگر از CDN استفاده نمی‌کنید قرار دادن داخل هاست خود انتخاب بعدی خواهد بود.

اکنون که با نحوه کارکرد DNS آشنا شدید و می‌دانید که وقتی وارد یک سایت می‌شوید، تا زمان شروع به لود شدن سایت چه مراحلی طی می‌شود، در ادامه به معرفی راهکارهایی میپردازم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تعداد دامنه‌هایی که در سایت خود به DNS این دامنه‌ها اشاره دارید را کمتر کنید. دقت کنید که هر چقدر که بتوانید این تعداد را کمتر کنید، می‌تواند روی سرعت لود شما تاثیر بهتری داشته باشد. البته به شرطی که این دامنه‌ها مربوط به سرورهای CDN نباشند، چرا که استفاده از این دامنه‌ها روی سرور CDN نتیجه بهتری دارد تا زمانی که از آن‌ها روی دامنه خود استفاده کنیم. دلیل این مسئله هم این است که اگر روی دامنه خود هم استفاده کنیم باعث بالا رفتن تعداد درخواست HTTP خواهد شد که در این صورت با خطای Make fewer HTTP requests در GTmetrix مواجه خواهیم شد. اصلی‌ترین دلیلی که باعث به وجود آمدن خطای Reduce DNS lookups در Yslow جی تی متریکس می‌شود، مسئله تعداد دامنه‌های مجزا است. همه ما از یک سری ابزار در داخل سایت خود استفاده می‌کنیم که شامل آمارگیر، فونت‌های خارجی، نقشه گوگل، کلودفلر، نماد اعتماد و ساماندهی، ارسال پوش و… می‌شود که به آن‌ها نیاز داریم. این ابزار هم به دلیل اینکه صرفا در اختیار سایت ما نیستند و در بیش از میلیون‌ها سایت به صورت همزمان استفاده می‌شود، باعث می‌شود که گاهی سرور آن‌ها به درستی نتواند پاسخگو باشد و با کندی مواجه شوند که در این صورت روی همه سایت‌های استفاده کننده که سایت ما هم جزء آن‌ها است، تاثیر خواهد گذاشت. در مقاله بعد به بررسی راه‌کارهای آن می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *