تجزیه و تحلیل رقابتی سئو شامل تحقیق در مورد پیوندها، کلمات کلیدی، محتوا و سایر رقبای سئوی شما می‌شود تا موفق‌ترین عناصر این تاکتیک‌ها را در استراتژی سئو خود مهندسی معکوس کنید. به جای حدس زدن اینکه کدام کلمات کلیدی را هدف قرار دهید، محتوایی که باید ایجاد کنید، یا پیوندهایی را برای ساختن ایجاد کنید، می‌توانید آنچه را که قبلاً برای دیگران موفقیت‌آمیز بوده را ببینید و از آن استفاده کنید.

به عنوان یک مثال ساده، تصور کنید یک فروشگاه مواد غذایی را اداره می‌کنید و در شهر دو فروشگاه رقیب دیگر دارید. مشتریان شما خوشحال هستند، اما می‌دانید که از فروشگاه‌های دیگر نیز دیدن می‌کنند. چون که نمی‌توانند همه چیز را یک جا بخرند. بنابراین برای جمع‌آوری هوش رقابتی به یک سفر کوتاه بروید. از فروشگاه‌های دیگر دیدن کنید تا اقلام محبوبی را که ارائه می‌دهند، ببینید. شما هم می‌توانید آن اقلام را به مشتریان خود بفروشید.

چگونه ترافیک رقبای خود را بدزدیم

تجزیه و تحلیل رقبای سئو، تحلیل رقابتی AKA به عنوان یک استراتژی تحقیقاتی قدرتمند عمل و به شما کمک می‌کند که رتبه بالاتری کسب و ترافیک بیشتری دریافت کنید.

برای تجزیه و تحلیل رقیب لازم است پاسخی موفقیت آمیز به سوالات زیر دهید.

  • رقبای واقعی سئو من چه کسانی هستند؟
  • چه کلمات کلیدی را باید هدف قرار دهم؟
  • چه موضوعاتی را باید پوشش دهم؟
  • از کجا می‌توانم لینک‌ها را پیدا کنم؟
  • برای شکست دادن رقبا به چه چیزی نیاز دارم؟

 

راه‌های زیادی برای انجام یک تحلیل رقابتی سئو وجود دارد. اما اصل اساسی درباره این موضوع به این صورت عمل می‌کند:

تجزیه و تحلیل آنچه برای رقابت شما کار می‌کند. از جمله کلمات کلیدی، محتوا و لینک‌ها. از این هوش برای بهبود سئوی خود استفاده کنید.

  • برای شروع موارد زیر را در نظر بگیرید.
  • یافتن رقبای واقعی سئوی خود
  • تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی
  • تجزیه و تحلیل محتوای برتر
  • تجزیه و تحلیل شکاف پیوند
  • تجزیه و تحلیل SERP گوگل
  • هدف جستجوی بعدی در سئو چیست؟

رقابت واقعی سئوی شما

ممکن است کمی واضح به نظر برسد، اما قبل از اینکه بتوانید تحلیل رقابتی SEO را انجام دهید، باید بدانید که رقبای جستجوی شما در واقع چه کسانی هستند. ممکن است فکر کنید که می‌دانید، اما تا زمانی که داده‌ها را تحلیل نکنید، به درستی پاسخ را نخواهید دانست. ابتدایی‌ترین راه برای شناسایی رقبای خود این است که به سادگی کلمه کلیدی خود را در گوگل وارد کنید، سپس ببینید کدام دامنه‌ها رتبه‌بندی می‌شوند. این کار را برای ده تا بیست مورد از محبوب‌ترین کلمات کلیدی خود انجام دهید، همه چیز را در یک صفحه گسترده ردیابی و محاسبه کنید که کدام دامنه‌ها بیشتر و در چه موقعیتی ظاهر می‌شوند. برای آسان‌تر کردن این جستجو و تحلیل، راه‌حل‌های مختلف توسط ابزارهای سئو وجود دارند که می‌توانند به ‌طور خودکار به همه کلمات کلیدی که در پایگاه داده‌هایشان رتبه‌بندی می‌کنید نگاه کنند و به‌ طور دقیق به شما بگویند که رقبای جستجوی واقعی شما چه کسانی هستند.

 

ابزارهای تجزیه و تحلیل سئو

روش‌های مختلفی برای تحلیل وضعیت سئوی رقبای شما وجود دارد. به عنوان مثال یکی از این راه‌حل‌ها ابزار تجزیه و تحلیل دامنه سئوی رایگان Moz است. به سادگی دامنه خود را وارد می‌کنید و این ابزار، رقبای واقعی را به شما نشان می‌دهد. وب سایت‌هایی که برای کلمات کلیدی مشابه دامنه شما، رتبه‌بندی شده و با یکدیگر رقابت می‌کنند.

یکی دیگر از راه‌های آسان برای پیدا کردن رقبای SERP خود در Moz Pro، ابزار True Competitor است. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا دامنه یا زیر دامنه خود را بگویید و لیستی از ۲۵ رقیب برتر خود را که بر اساس امتیاز Rivalry رتبه‌بندی شده‌اند را دریافت کنید. استفاده از پلاگین All in One SEO (AIOSEO)، نیز روش ساده دیگری برای تحلیل وضعیت سئو رقباست. این افزونه، یکی از بهترین ابزار سئو برای وردپرس به شمار می‌رود. پس اگر وب سایت شما بر روی وردپرس نصب شده است، این راه حل خوبی به نظر می‌رسد. ابزار کارآمد دیگری که شما را در این مسیر کمک می‌کند، SEMrush نام دارد که یکی از محبوب‌ترین ابزارهای دنیای دیجیتال‌ مارکتینگ به شمار می‌رود و توسط بسیاری از خبره‌های این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

در نهایت وقتی سئوی رقبایتان راتحلیل کردید، در مورد استراتژی‌هایی که می‌توانند به موفقیت شما در بازار کمک کنند، دید بهتری پیدا می‎کنید.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *