این روزها زیاد پیش می‌آید که نیاز پیدا کنید آنچه روی صفحه نمایش یکی از ابزار‌های دیجیتال خود در حال مشاهده‌اش هستید را با دیگران به اشتراک بگذارید. جالب اینجاست که هر یک از دیوایس‌هایی که استفاده می‌کنیم راه حلی متفاوت را برای اسکرین‌شات گرفتن، یا همان تهیه یک تصویر از محتوای صفحه نمایش ارائه می‌کنند. در ادامه قصد داریم شما را با این راه‌حل‌ها در ابزارهای گوناگون آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

ویندوز ۷ و ۸

در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز کافی بود برای اسکرین شات گرفتن کلید «Print Screen» را روی کیبرد فشار دهید. البته فشردن این کلید به تنهایی سبب نمی‌شد تا یک تصویر از محتویات صفحه‌نمایش برای شما ذخیره شود، بلکه زدن آن باعث می‌شد تا یک اسکرین شات در کلیپ‌برد کپی گردد و سپس می‌بایست آن را با کلید‌های میانبر Ctrl+V در یک نرم‌افزار ویرایشگر گرافیکی مانند Paint، Paint.net و یا فتوشاپ پِیست و ذخیره می‌کردید.

ویندوز ۸.۱ و ۱۰

در ویندوز‌های ۸.۱ و ۱۰، مایکروسافت سعی کرده است کار کاربران در تهیه اسکرین‌شات را ساده‌تر کند. در نسخه‌های مورد اشاره هنوز هم روشی که با فشردن دکمه‌ی «پرینت اسکرین» توضیح دادیم قابل استفاده است، اما اگر به دنبال راهکاری سریع‌تر و ساده‌تر هستید کافیست دکمه‌های ویندوز و پرینت اسکرین را به صورت همزمان روی صفحه کلید فشار دهید.

اسکرین شات در فولدری به نام «Screenshots» ذخیره می‌گردد و می‌توانید آن را با طی کردن مسیرِ c:/Users/Your username/Pictures/Screenshots ببینید

چنانچه می‌خواهید اسکرین‌شات را با دردسر کمتر و دقت بالاتری تهیه کنید، بهتر است از میانبرهای صفحه کلید alt+print screen استفاده نمایید. این میانبرها از پنجره‌ی فعالی که مشغول کار با آن هستید اسکرین‌شاتی را تهیه و آن را در کلیپ بُرد کپی می‌کنند و سپس باید آن را در یک نرم‌افزار ویرایشگر گرافیکی، مانند paint پِیست و ذخیره کنید.

به همراه ویندوز ۸.۱ و ۱۰ ابزاری مقیم با نام Snipping Tool‌ نیز ارائه می‌شود، که با آن قادر هستید اسکرین شات‌ّهایی دقیق‌تر و سفارشی بگیرید

 

سُرفِس‌های مایکروسافت و سایر تبلت‌های ویندوزی

جالب است بدانید به شکل عجیبی برخی از کیبرد‌هایی که برای سرفس‌های مایکروسافت عرضه شده‌اند فاقد دکمه پرینت اسکرین هستند. برای گرفتن اسکرین شات با این کیبردها می‌بایست به صورت همزمان دکمه‌های Fn+Win+spacebar را فشار دهید.

ضمناً مدل‌های قدیمی‌تر تبلت‌های سرفس و سرفس‌پرو این امکان را به کاربران خود می‌دهند تا با فشردن همزمان دکمه‌های ویندوز و کاهش صدا اسکرین شات بگیرند. در مدل‌های جدیدتر تبلت‌های ویندوزی و همینطور سرفس هم کافیست همزمان دکمه‌های پاور و کاهش صدا را فشار دهید تا دستگاه اسکرین شات تهیه کند.

macOS

در macOS روش‌های مختلفی برای گرفتن اسکرین شات وجود دارد. برای اینکه از تمام صفحه‌نمایش کامپیوتر مک خود اسکرین ‌شات بگیرید لازم است تا همزمان دکمه‌های شیفت، کامند و ۳ را فشار دهید؛ تصویری که به این ترتیب تهیه می‌شود به صورت خودکار روی دسکتاپ‌تان ذخیره می‌گردد.

اگر می‌خواهید تصویر به شکل خودکار ذخیره نشود و بعداً آن را در یک ویرایشگر گرافیکی پِیست و در محل دلخواه ذخیره کنید، بد نیست میانبر صفحه کلیدِ کامند، کنترل، شیفت و ۳ را استفاده کنید.

برای گرفتن اسکرین شات‌های دقیق‌تر هم کامند، شیفت و ۴ را امتحان کنید؛ این میانبر به شما اجازه می‌دهد فضایی را انتخاب نمایید که تمایل دارید از آن اسکرین شات ثبت گردد.

 سیستم‌عامل مک در حین انتخاب کادر برای ثبت اسکرین شات بسیار منعطف عمل می‌کند

برای مثال، وقتی در حال مشخص کردن کادر اسکرین شات خود هستید با نگه داشتن کلید شیفت می‌توانید طول یا عرض کادر را قفل کنید، یا با گرفتن دکمه‌ی Alt مرکز کادر انتخابی‌تان نقطه‌ی آغاز حرکت ماوس خواهد بود.

وقتی یک کادر را برای گرفتن اسکرین شات برگزیدید، با زدن دکمه‌ی اسپیس و کلید‌ّهای جهت نما قادرید آن را حرکت دهید. اگر دکمه‌ی Escape را هم بزنید همه چیز به حالت عادی بر می‌گردد و ثبت اسکرین شات کنسل می‌شود.

کروم OS

روی کیبرد یک کروم‌بوک استاندارد خبری از دکمه‌ی پرینت اسکرین نیست. برای گرفتن تصویر از صفحه نمایشِ این ابزارها دکمه‌ی کنترل را نگه داشته و سپس دکمه‌ی سوئیچِ بین پنجره‌ها را بزنید (تصویر بالا). دکمه‌ی مذکور به صورت معمول بین دکمه‌ی Full Screen و دکمه‌ی افزایش روشنایی صفحه واقع شده است. پس از استفاده از میانبری که ذکر شد اسکرین شات حاصله در فولدر «دانلود» کروم بوک ذخیره می‌شود.

اگر از یک دستگاه متفاوت ولی تحت کروم OS استفاده می‌کنید که کیبردی استاندارد دارد، برای تهیه اسکرین شات میانبر Ctrl+F5 هم کاربردی است

بعد از گرفتن اسکرین شات در گوشه پائین سمت راست یک نوتیفیکیشن را مشاهده خواهید کرد، چنانچه گزینه‌ی Copy to clipboard در پایین این نوتیفیکیشن را کلیک کنید بعداً می‌توانید با کلید‌های Ctrl+V اسکرین شات را در نرم‌افزارهای ویرایشگر تصویر کپی، اِدیت و ذخیره نمایید.

در کروم OS هم امکان گرفتن اسکرین شات از یک محدوده‌ی انتخابی فراهم آمده است. برای اینکار از میانبر کنترل، شیفت، Switch Window و یا کنترل، شیفت، F5 استفاده کنید. در این روش وقتی کادر موردنظر را انتخاب و دکمه‌ی ماوس را رها کردید اسکرین شات در فولدر «Downloads» ذخیره خواهد شد.

iOS

در آیفون‌ها، آیپدها و آیپاد‌های تاچ همزمان دکمه‌های پاور و هوم را فشار دهید تا اسکرین شات ثبت شود. گفتنی است که تصویر گرفته شده در فولدر Camera Roll دیوایس‌تان ذخیره خواهد گشت.

اندروید

از اندروید ۴.۰ در دستگاه‌ّهای تحت این سیستم‌عامل دستور گرفتن اسکرین شات با فشار دادن همزمان کلید‌های پاور و کاهش صدا صادر می‌شود. برای دیدن تصویر گرفته شده هم باید به فولدر Pictures و سپس فولدر Screenshots‌ رجوع نمایید. تقریباً تمامی سازندگان دیوایس‌های اندرویدی از همین میانبرها‌ در تولیدات خود پشتیبانی به عمل می‌آورند به غیر از یک برند، یعنی سامسونگ.

در موبایل‌ها و تبلت‌های اندرویدی سامسونگ، به دلایلی که مشخص نیست باید همانند آیفون، یعنی با فشار دادن همزمان دکمه‌های پاور و هوم اسکرین شات بگیرید. البته کره‌ای‌ها در پرچمداران جدید خودشان مانند گلکسی اس ۸، اس ۸ پلاس و گلکسی نوت ۸ میانبر استاندارد -پاور و کاهش صدا- را در اختیار کاربران قرار داده‌اند. علت این مسئله هم مشخص است؛ دستگاه‌های مذکور فاقد دکمه‌ی فیزیکی هوم هستند.

 

منبع: HowToGeek

Join the Conversation

2 Comments

  1. سلام وقت بخیرر کسی میدونه فولدر اسکرین شات لبتاب ک حذف میشه چه طور میشه از نوع باز گردانیش کرد ؟؟ من هر چی با لبتابم اسکرین شات میگیرم دیگ سیو نمیشه نمیدونم چیکار کنم ….

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *