زندگی بسیاری از ما پر از شکست ها و موفقیت هایی است که باعث افتخار یا تجربه ما شده است! نمی توان انکار کردن که شکست می تواند مقدمه ای برای پیروزی باشد اما این موضوع بیشتر در زندگی شخصی واقعیت دارد. در واقع اگر شما بخواهید پروژه ای را قبول کنید و در نهایت، آن پروژه با شکست روبرو شود هزینه های سنگینی برای شما خواهد داشت. به همین دلیل است که نمی توان شکست در زندگی شخصی را شکست در زندگی کاری خود یکسان دانست. اگر از جمله افرادی هستید که پروژه های مختلف قبول می کنید و به همراه تیم خود به اجرا می رسانید، به راحتی می توانید جلوی شکست پروژه را بگیرید.

شکست پروژه نشانه هایی دارد و هر نشانه، راه کاری برای جلوگیری از شکست دارد! در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این موضوع بپردازیم و مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا یک پروژه با شکست روبرو شود را بررسی کنیم.

شکست پروژه چیست؟

بر اساس آمار ارائه شده توسط PWC تنها بخش کوچکی از پروژه ها به صورت 100 درصد به موفقیت می رسند؛ تنها 2.5 درصد. این یعنی 97.5 درصد پروژه ها یا با موفقیت کامل روبرو نیستند یا کاملاً شکست می خورند که رقم قابل توجهی است. شکست پروژه به این معنی است که اگر قرار است شما کاری انجام دهید، آن کار به صورت کامل انجام نشود یا این که نتوانید به اهداف خود برسید. هر پروژه اهدافی را دنبال می کند و زمانی که شما به اهداف مورد نظر خود نرسید، به معنی شکست خوردن آن پروژه است. دلایل مختلفی برای شکست پروژه وجود دارد؛ از انجام ندادن وظایف اعضای تیم گرفته تا بودجه در نظر گرفته شده برای آن.

هر پروژه ای که قبول می کنید و شروع به انجام آن می کنید، دو احتمال برایش وجود دارد. اول این که پروژه با موفقیت به پایان برسد و بتوانید آن را ارائه کنید. اما این تنها یک روی ماجرا است و روی دیگر آن شکست است. در واقع احتمال دوم این است که پروژه شکست بخورد. اگر شما نقش مدیر پروژه را بر عهده دارید، شکست پروژه به معنای ضعف شما خواهد بود و به همین دلیل، باید جلوی شکست پروژه مورد نظر خود را بگیرید. حداقل کاری که می توانید انجام دهید این است که ضررها را به حداقل برسانید! اما چطور؟ در بخش بعدی همراه ما باشید.

امکان جلوگیری از شکست پروژه وجود دارد؟

بسیاری از ما فکر می کنیم که شکست پروژه زمانی مشخص می شود که واقعاً شکست خورده باشد! در چنین شرایطی دیگر راهی برای نجات پروژه وجود ندارد؛ چرا که زمانی که پروژه شکست می خورد، دیگر امکان بازیابی آن وجود ندارد. اما آیا واقعاً این طور است و هیچ راهی برای جلوگیری از شکست پروژه وجود ندارد؟ قطعاً خیر. شکست پروژه نشانه هایی دارد. بنابراین اگر بتوانید نشانه های آن را به خوبی بشناسید، متوجه می شوید که پروژه در حال حرکت به سمت شکست است. اگر سریعاً این موضوع را متوجه شوید، می توانید جلوی شکست پروژه را بگیرید.

البته شکست در هر پروژه ای به صورت سطحی وجود دارد اما منظور ما این است که جلوی شکست کامل را بگیرید. در هر پروژه امکان اجرای 100 درصد کار وجود ندارد و معمولاً درصد کمی از پروژه بدون اجرا باقی می ماند. با این حال، اگر با نشانه های شکست پروژه آشنا شوید، می توانید ضررهای آن را به حداقل برسانید. کار سختی هم نیست، کافی است کمی به روند اجرای پروژه دقت کنید تا ببینید که احتمال شکست آن وجود دارد یا نه. در بخش بعدی به بررسی مهم ترین نشانه های شکست پروژه می پردازیم تا آن را برای جلوگیری از شکست پروژه های خود به کار بگیرید.

مهم ترین نشانه های شکست پروژه کدام هستند؟

برای آن که بتوانید جلوی شکست خوردن پروژه های خود را بگیرید، باید با مهم ترین نشانه های شکست آشنا باشید. اگر نشانه های شکست پروژه را بشناسید، به راحتی می توانید جلوی چنین اتفاقی را بگیرید. اما اگر نشانه های آن را نشناسید، تا زمانی که پروژه به شکست واقعی نرسیده باشد متوجه نخواهید شد. معمولاً پروژه ها با 5 نشانه به سمت شکست حرکت می کنند! اگر این نشانه ها را بشناسید، نوعی هشدار برای شما است که اگر آن ها را مشاهده کردید استراتژی مناسب برای پروژه بچینید تا شکست نخورد. این نشانه ها را در این بخش بررسی می کنیم تا با کمک آن ها جلوی شکست پروژه های خود را بگیرید:

یک) مشخص نبودن اهداف

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا پروژه شما با شکست مواجه شود، مشخص نبودن اهداف است. در واقع بسیاری از کسب و کارها هدف مشخصی ندارند و فعالیت های آن ها برای رسیدن به هدف مشخصی نیست. همین مسئله یک نشانه مهم برای شکست خوردن پروژه شما است. برای مثال بسیاری از شرکت ها نیاز بازار را نمی شناسند و هدف خود را بر اساس آن نمی چینند. هر چقدر هم که فعالیت کنند، با توجه به این که چشم انداز درستی ندارند احتمال شکست خوردن پروژه آن ها وجود دارد. در صورت مشخص نبودن اهداف، در واقع تنها به سمت شکست حرکت نمی کنید، بلکه با حداکثر سرعت به سمت شکست حرکت می کنید. این اهدافتان هستند که باعث می شود تا نتایج مطلوبی از یک پروژه بگیرید. اگر اهدافتان مشخص نباشد، نمی دانید از کدام مسیر باید حرکت کنید! پس هیچ راهی برای رسیدن به موفقیت در چنین شرایطی وجود ندارد.

  • اهداف نامشخص چطور باعث شکست پروژه می شوند؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا نداشتن اهداف مشخص باعث شکست پروژه می شود! نداشتن هدف خودش نوعی شکست است. چرا که هر چقدر هم که شما فعالیت کنید، مشخص نیست که قرار است در نهایت به چه چیزی برسید. پس اصلاً چه دلیلی دارد فعالیت کنید؟ در حالی که اگر هدف شما مشخص باشد، می دانید که در نهایت قرار است به کجا برسید. زمانی که مقصد را بدانید، می دانید که از چه راهی حرکت کنید و ابزارهای لازم برای طی کردن مسیر کدام هستند. بسیاری از پروژه ها بدون مشخص شدن اهداف شروع می شود و پایانی ندارد. زمانی که یک پروژه پایان نداشته باشد، یعنی شکست خورده است. 

دلیل آن هم این است که فعالیت کردن تنها زمان و انرژی شما را هدر می دهد و شما نمی دانید که اصلاً به چیزی نزدیک شده اید یا نه. پس اهداف نامشخص باعث می شود تا پروژه شما شکست بخورد و اگر هدفتان مشخص نیست، نشان دهنده شکست پروژه است.

  • علائم هشدار دهنده در مورد هدف پروژه

هدف پروژه چیزی نیست که بخواهید روی آن توافق کنید! اگر پروژه مربوط به خودتان است که قطعاً می دانید قرار است به چه چیزی برسید. در واقع شما می دانید که مقصد کجاست و بر اساس آن استراتژی و مسیر راه خود را می چینید. در چنین شرایطی قطعاً تیم شما هم باید در جریان هدف پروژه قرار بگیرند. می توانید برای آن ها برنامه ریزی کنید و استراتژی مشخص کنید. در چنین شرایطی هر کسی می داند که چه مسئولیتی بر عهده دارد و کارها به بهترین شکل ممکن پیش می رود.

اگر هم پروژه مربوط به خودتان نیست، باز هم باید از کارفرما بپرسید که هدف از انجام این پروژه چیست و قرار است به کدام مقصد برسید. هدف را کارفرما مشخص می کند اما استراتژی رسیدن به آن هدف بر عهده خودتان است. چرا که شما تخصص و دانش کافی در این زمینه دارید که آن پروژه را قبول می کنید. اگر کارفرما هدف مشخصی ندارد، یک علامت هشداردهنده برای شکست پروژه است و بهتر است آن را قبول نکنید.

  • راه کار آن چیست؟

حال اگر پروژه شما هدف مشخصی ندارد، بهتر است توقف کنید و مسیر را ادامه دهید. راه کاری برای آن وجود دارد و بهتر است ابتدا هدف پروژه را مشخص کنید. تا زمانی که هدف مشخص نباشد، همه راه ها بی راهه هستند! اهداف پروزه خود را مشخص کنید و سپس به سراغ مراحل بعدی برسید. برای شفاف تر کردن اهداف می توانید از روش SMART استفاده کنید. اهداف SMART هنگی خاص، قابل اندازه گیری، محدود به زمان و در نتیجه دست یافتنی هستند. اهداف تنها برای برنامه ریزی کردن نیستند! بلکه چشم انداز خوبی به تیم شما می دهد تا درک کنید که قرار است در نهایت به کجا برسید.

هر چقدر هدف روشن تر باشد، تیم شما منسجم تر و بهتر عمل می کند و در نهایت پروژه می تواند به بهترین شکل ممکن به پایان برسد.

دو) ضعیف بودن ارتباطات

این روزها همه چیز ارتباط است و نمی توانید منزوی باشید! این مسئله نه تنها در زندگی شخصی بلکه در زندگی تجاری هم اهمیت زیادی دارد. اگر شما ارتباط ضعیفی داشته باشید، قطعاً نمی توانید در زندگی شخصی خود هم موفق باشید. در زندگی تجاری هم دقیقاً همین موضوع وجود دارد. فرض کنید شما پروژه ای قبول کرده اید که علاوه بر تخصص تیم خود، نیاز به تخصص تیم های دیگر هم دارید. حال اگر ارتباط قوی داشته باشید، به راحتی می توانید یک تیم قوی و حرفه ای پیدا کنید و پروژه خود را با کمک آن ها جلو ببرید.

اما اگر ارتباط شما ضعیف باشد چه اتفاقی می افتد؟ نمی توانید تیم مورد نظر خود را پیدا کنید. اگر هم بتوانید یک تیم قدرتمند پیدا کنید، باز هم نمی توانید پروژه را به خوبی جلو ببرید. چرا که نمی توانید درخواست خود را به خوبی مطرح کنید و احتمال موفقیت پروژه کم می شود. حتی در داخل تیم هم باید ارتباط قوی داشته باشید تا کارها به خوبی پیش برود. ابزارهای ارتباط گروهی و تیمی عملکرد بسیار خوبی دارند و می توانند شما را در این زمینه به موفقیت برسانند.

  • ارتباطات ضعیف چطور باعث شکست پروژه می شوند؟

اگر شما یک پروژه جدید را شروع کرده باشید، قطعاً می خواهید هر چه زودتر آن را آغاز کنید. در واقع با قبول پروژه بسیاری از ما طاقت صبر کردن نداریم. البته ایرادی هم ندارد! اگر هدف مشخص است و تیم ها می دانند که چه کاری باید انجام دهند، این کار شدنی است. چرا که هر تیم وظیفه خاص خود را دارد و در واقع گوشه ای از کار را جلو می برد. اما اگر ارتباط ضعیف باشد، اعضای تیم نمی دانند که هر فرد چقدر از کار را جلو برده است. در نهایت همین موضوع باعث می شود تا ارتباط ضعیف باعث عدم هماهنگی میان اعضای تیم شود.

با وجود آن که زودتر جلو بردن بخشی از پروژه که وظیفه شما است ایرادی ندارد و حتی خوب است، اما اگر هماهنگی وجود نداشته باشد در نهایت به ضرر پروژه استو. پس سعی کنید وظایف خود را به خوبی جلو ببرید اما به شرط آن که ارتباط قوی داشته باشید.

  • علائم هشدار دهنده در مورد ضعیف بودن ارتباطات

با وجود ابزارهای مختلفی که برای ارتباط موثر و قوی وجود دارد، چه دلیلی وجود دارد که شما ارتباط خوبی با اعضای تیم برقرار نکنید؟ هر تیم بهتر است ابزار خاصی برای ارتباط داشته باشد. این ابزار می تواند یک گروه تلگرامی ساده باشد یا ابزارهای مدیریت پروژه. بستگی به حجم کار و تعداد اعضای تیم دارد. هر چقدر حجم کار بیشتر باشد، بهتر است از ابزارهای حرفه ای تر استفاده کنید تا تمام مراحل انجام کار را به خوبی دنبال کنید. اگر اعضای تیم شما کمتر از 5 نفر است و حجم کار کم است، ارتباط گروهی در تلگرام می تواند گزینه خوبی باشد.

اگر از ابزارهای موثر استفاده نمی کنید و نمی دانید که اعضای تیم در حال حاضر چه کاری برای شما انجام می دهند، یک علامت هشدار برای شما است! اگر هم از ابزارهای مناسب استفاده می کنید و همیشه ارتباط موثر با دیگر اعضای تیم دارید، احتمال شکست پروژه کمتر می شود.

  • راه کار آن چیست؟

برای آن که با این نشانه از شکست پروژه روبرو نشوید، راه های مختلفی وجود دارد اما بهترین آن ایجاد طرح ارتباطی است. شما باید یک ابزار یا محیطی داشته باشید که در آن بتوانید ارتباط موثر برقرار کنید. برای این کار اول باید ببینید که چه اطلاعاتی قرار است رد و بدل شود. پس از آن باید ببینید که اعضای تیم شما چند نفر هستند و هر بخش از اطلاعات باید در اختیار کدام دسته قرار بگیرند. حتی باید ببینید که سطح دسترسی به اطلاعات برای هر فرد از تیم چگونه است. پس از شناخت این مسائل می توانید ابزار مناسبی برای خودتان پیدا کنید.

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد تا از ابزارهایی که هزینه کمی از شما دریافت می کنند استفاده کنید و نتوانید متناسب با نیاز خود ابزار رایگانی پیدا کنید. با این وجود، مطمئن باشید که ارزشش را دارد و پس از استفاده، خودتان متوجه روند پیشرفت پروژه هایتان می شوید.

  • گسترش فعالیت بیش از حد

هر تیم توانایی محدودی برای انجام پروژه ها دارد! حال اگر کارهایی که قبول می کنید بیش از حد توانایی تیم باشد، چه اتفاقی می افتد؟ پروژه شکست می خورد. پس یکی از مهم ترین نشانه های شکست پروژه این است که گسترش فعالیت بیش از حد داشته باشید. این گسترش می تواند بیش از بودجه یا زمان شما باشد. ممکن است اصلاً اعضای تیم شما زمان یا توانایی کافی برای انجام پروژه خاصی را نداشته باشد. در چنین شرایطی باید حواستان باشد که احتمال شکست پروژه تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می کند و بهتر است از قبول چنین کاری خودداری کنید.

رضایت مشتریان مسئله بسیار مهمی است! هنگامی که مشتری به شما پروژه ای می دهد، انتظار دارد که به بهترین شکل ممکن جلو برود. چه از نظر کیفیت و چه از نظر زمان! پس هنگامی که گسترش فعالیت بیش از حد داشته باشید، احتمال شکست پروژه و نارضایتی مشتری افزایش پیدا می کند.

  • گسترش فعالیت بیش از حد چطور باعث شکست پروژه می شوند؟

برای درک بهتر این موضوع یک مثال ساده را در نظر بگیرید! فرض کنید شما یک آژانس طراحی و توسعه کسب و کار هستید. یک مشتری از شما درخواست می کند که پلن و استراتژی کسب و کارش را بچینید. چیزی که روزها زمان می برد! در همین حین از شما درخواست می کند که سایتی هم برای کسب و کارش طراحی کنید! این مسئله هم روزها زمان می برد. پس از آن از شما درخواست می کند که محتوای شبکه های اجتماعی آن را هم تولید کنید. باز هم روزها زمان می برد. حال فرض کنید توانایی تیم شما تا همین حد است و زمان بیشتری برای انجام کار دیگری ندارید.

حال اگر مشتری از شما درخواست کند که روی سئو سایت هم کار کنید چه اتفاقی می افتد؟ اگر توانایی تیم شما تا همین حد باشد، قبول کردن پروژه به معنای قبول دردسر است. چرا که زمان بیشتری برای انجام آن ندارید. اگر قبول نکنید، تا همان جایی که قبول کرده اید کار به درستی پیش می رود. پس گسترش فعالیت بیش از حد و توان تیم می تواند منجر به شکست شما شود و بهتر است این کار را نکنید.

  • علائم هشدار دهنده در مورد گسترش فعالیت بیش از حد

گاهی اوقات حواسمان از میزان توانایی و زمانی که تیم ما دارد، پرت می شود. تنها به یک چیز فکر می کنیم و آن هم این که درآمد بیشتری داشته باشیم. گاهی اوقات هم ممکن است یک پروژه به قدری بزرگ باشد که رزومه کاری ما را تا حد زیادی بهبود ببخشد. در چنین شرایطی حواسمان به توانایی و زمان تیم نیست و پروژه را قبول می کنیم. اما واقعیت این است که توانایی تیم محدود است و نمی تواند حجم زیادی از کارها را انجام دهد. حال اگر تنها نیمی از پروژه در زمان مشخص شده را انجام دهید، به معنای شکست است. اگر کارفرما به شما زمان ندهد، با دردسر روبرو خواهید شد.

پس اگر توانایی تیم خود را می دانید، نباید بیش از حد پروژه و ماموریت قبول کنید. در این صورت چیزی جز شکست در انتظارتان نخواهد بود! البته که این موضوع یک هشدار برای شکست پروژه است که اگر حواستان نباشد، قطعاً نابودتان می کند.

  • راه کار آن چیست؟

اگر به دنبال راه کاری هستید که اگر با چنین نشانه ای روبرو شدید به سرعت از آن دور شوید، باید توانایی تیم خود را بشناسید. هر عضو از تیم محدودیت ها و توانایی های خاص خود را دارد. شما باید کمتر از حد توان تیم ها را در نظر بگیرید! چرا که ممکن است یک یا چند روز برای یک عضو از تیم مشکل پیش بیاید و نتواند کارها را به خوبی انجام دهد. برای این کار کافی است یک سند درست کنید و حجم کارهایی که هر عضو از تیم یا تیم های شما می توانند انجام دهند را در نظر بگیرید. اگر سازمان بزرگی هستید، سند مربوط به تیم ها را تهیه کنید. اگر سازمان کوچکی هستید، سند را بر اساس هر فرد مشخص کنید.

این کار باعث می شود تا بیش از حد توان تیم و اعضای تیم پروژه قبول نکنید! در نهایت احتمال آن که از این زاویه با شکست روبرو شوید، بسیار کم خواهد بود و در نهایت پروژه های شما به بهترین شکل ممکن جلو می رود.

سه ) انتظارات غیر واقعی

در زندگی شخصی همه ما بارها و بارها پیش آمده است که خواسته باشیم به چیزی برسیم اما شرایط اجازه نداده باشد! اما همیشه تقصیر شرایط نیست، گاهی اوقات مقصر خودمان هستیم. گاهی اوقات بدون آن که توانایی ها و زمان خود را در نظر بگیریم، از خودمان انتظارهایی داریم. انتظاراتی که گاهی غیر واقعی و بیش از توانایی ما هستند. در چنین شرایطی امکان آن که بخواهیم به چیزی که می خواهیم برسیم بسیار کم خواهد بود. پس چاره چیست؟ شما باید انتظارات واقعی از خود داشته باشید. خواندن یک کتاب 300 صفحه ای در یک روز کار آسانی نیست و بسیاری از ما از پس آن بر نخواهیم آمد. 

در قبول کردن پروژه ها هم باید این موضوع را در نظر داشته باشیم. هر تیم توانایی خاص خود را دارد و نباید بیش از حد توانایی پروژه قبول کنیم. گاهی اوقات اهداف غیر واقعی هستند، گاهی اوقات تصور ما از توانایی انجام پروژه. همه چیز را باید در نظر بگیرید و از همه مهم تر زمان را. اگر زمان کافی برای انجام و تکمیل کارها نباشد، قطعاً امکان انجام آن وجود ندارد. این یعنی شکست!

  • انتظارات غیر واقعی چطور باعث شکست پروژه می شوند؟

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید مشتری از شما می خواهد که سایت او را سئو کنید. سئو یک فرآیند پیچیده است و تنها به موتورهای جستجو مربوط نمی شود! از محتوا گرفته تا بهینه سازی سایت برای کاربران همه جزء پروژه هستند. حال اگر تعداد اعضای تیم شما کم باشند، زمان کافی هم برای انجام آن نداشته باشید چطور می توانید سایت را سئو کنید؟ در واقع محدودیت تیم شما اجازه نمی دهد که پروژه را به بهترین شکل ممکن جلو ببرید. پس این یک انتظار غیر واقعی از تیم است و نباید چنین پروژه ای را بدون در نظر گرفتن زمان و محدودیت اعضا در نظر بگیرید.

اگر می خواهید پروژه با شکست روبرو نشود، باید متناسب با توانایی های خود هماهنگ شوید و پروژه قبول کنید. در غیر این صورت شکست شما حتمی است و احتمال آن که موفق شوید بسیار کم خواهد بود.

  • علائم هشدار دهنده در مورد انتظارات غیر واقعی

ساده ترین علامت این است که شما از کارهای خود عقب می افتید! اگر نصف زمان شما رد شده باشد اما پروژه تنها 30 درصد جلو رفته باشد، به این معنی است که از پروژه عقب افتاده اید. در این صورت باید زمان بخرید و اگر کارفرما زمان کافی نداشته باشد، احتمالاً دلخوری پیش می آید و ممکن است بار حقوقی برایتان داشته باشد. پس سعی نکنید که در زمان کم به چیزهای زیادی برسید؛ چرا که در این صورت با شکست روبرو می شوید.

  • راه کار آن چیست؟

دانستن توانایی تیم و زمان مهم ترین مسئله است! اگر بدانید که تیم در مدت زمان مشخص چقدر کار می تواند انجام دهد، از این زاویه پروژه شما شکست نخواهد خورد. سعی کنید برنامه ریزی داشته باشید؛ برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت. در این صورت هر فرد یا تیم می داند که تا چه زمانی باید چقدر از کار جلو رفته باشد. همچنین به صورت واقع بینانه از خودتان انتظار دارید و پروژه را جلو می برید.

چهار) عدم شفافیت پروژه

شفافیت در هر جایی مسئله بسیار مهمی است! در انجام پروژه هم باید شفافیت وجود داشته باشد. تا زمانی که اسناد روشن و شفافی وجود نداشته باشد، چه کسی می داند که باید چه کاری انجام دهد که منجر به شکست پروژه نشود؟ با توجه به اسناد باید برنامه ریزی دقیق داشته باشید تا کارها به بهترین شکل ممکن پیش برود. اگر اهداف شفافی در اختیار نداشته اید. برنامه ریزی شما درست نخواهد بود. هر کسی باید بتواند در مسیر خود ادامه دهد و کارها را به بهترین شکل ممکن جلو ببرد! در غیر این صورت شکست پروژه حتمی است.

  • عدم شفافیت پروژه چطور باعث شکست پروژه می شود؟

شفاف نبودن روند انجام کار را مختل می کند و باعث می شود که کارها با سرعت کمتری پیش برود. چرا که اگر همه چیز شفاف نباشد، اعضای تیم مجبور می شوند در هر مرحله از شما سوال کنند. شما هم باید از کارفرما سوال کنید! این یعنی کاهش سرعت انجام پروژه که در نهایت هم به ضرر شما و هم به ضرر کارفرما خواهد بود. برای آن که با چنین مسئله ای روبرو نشوید، بهتر است از همان ابتدا همه چیز را به صورت شفاف به سند تبدیل کنید. در این صورت همه چیز در اختیار شما و تیم است که کارها را به بهترین و سریع ترین شکل ممکن جلو ببرند.

البته پیدا کردن این جزئیات کار ساده ای نیست و نیاز به چند جلسه کاری دارد تا بتوانید اسناد مربوط به آن را تهیه کنید. اما مطمئن باشید در نهایت پروژه بهتر، سریع و دقیق تر انجام می شود.

  • علائم هشدار دهنده در مورد شفاف نبودن پروژه

یک علامت مهم برای هشدار در این زمینه وجود دارد و آن هم این است که اعضای تیم شما مدام در مورد اطلاعات پروژه سوال می کنند! در واقع اعضای تیم مدام در حال توقف هستند تا پاسخ سوال خود را پیدا کنند. اگر با چنین مسئله ای روبرو هستید، نشان می دهد که همه چیز کاملاً شفاف نیست و خلاء وجود دارد. در این صورت خستگی اعضای تیم بیشتر و انگیزه آن ها هم کمتر می شود که در نهایت به ضرر شما و کارفرما است.

  • راه کار آن چیست؟

برای آن که با چنین مسئله ای روبرو نشوید، یک راه کار بسیار ساده وجود دارد! آن هم این است که وظایف، اسناد، کدها، ابزارها و… را در یک سند مشخص نگه داری کنید. در این صورت همه چیز در اختیار اعضای تیم است که تا به هر کدام که نیاز داشتند دسترسی پیدا کنند. البته حواستان باشد که احتمالاً مسائل امنیتی هم مطرح می شود و اگر نیاز است، باید مستندات مربوط به هر تیم را جداگانه تنها برای همان تیم ارسال کنید تا مشکلی پیش نیاید.

بهترین کار برای شفافیت استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه است! اطلاعات را در آن قرار دهید و هر فرد از تیم که کاری انجام می دهد، می تواند آن را با شما در میان بگذارد. در این صورت کارها به بهترین شکل ممکن جلو می رود و شما می توانید نتایج بسیار خوبی بگیرید. حتی می توانید از ابزاری استفاده کنید که ذخیره ساز ابری دارد تا بتوانید در هر جایی که نیاز داشتید، به آن ها دسترسی داشته باشید.

با جلوگیری از شکست پروژه ها، چند پله به موفقیت بیشتر تیم نزدیک شوید!

شکست یک مسئله ناراحت کننده است! حال اگر همین شکست مربوط به تجارت یا کسب و کار آنلاین شما باشد، تنها ناراحت کننده نیست بلکه می تواند نابودکننده باشد. نابود شدن یک پروژه هزینه های سنگینی برای تیم شما دارد و البته رزومه کاری شما را هم خراب می کند. پس نباید به راحتی اجازه دهید که پروژه شما شکست بخورد. راه هایی برای شناسایی شکست پروژه وجود دارد که کافی است کنی به آن دقت کنید. به خصوص که اگر شما مدیر پروژه هستید، شکست پروژه را از چشم شما می بینند و این موضوع برای رزومه شما خطرناک است.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *