اگر از طرفداران بخش آموزش پرشین‌تولز هستید، حتماً بخش‌های قبلی مجموعه مقالات فاکتورهای مهم سئو را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این مباحث بپردازیم!

در سال ۲۰۱۹ چه عواملی بر سئوی کلاه سفید تاثیر گذاشتند؟

بک لینک (Backlink) زمانی ایجاد می‌شود که سایت دیگری لینک شما را در یکی از صفحات خود قرار دهد و در واقع کاربران خود را به سایت شما ارجاع می‌دهد. سایت هایی که از روش های کلاه سفید استفاده می کنند، همواره بک لینک های طبیعی دارند، تصور اشتباهی که نزد بسیاری از وبمسترها وجود دارد این است که بک لینک ها باید به صورت طبیعی توسط خود ما ایجاد شوند، بلکه مسئله این است که کاربران به صورت طبیعی باید به سایت شما بک لینک دهند و زمانی این اتفاق می افتد که سایت شما کیفیت بالایی از نظر طراحی و محتوا داشته باشد. باید در این مورد صبور و پرتلاش باشید و به طرف خرید بک لینک حرکت نکنید، مگر اینکه قصد داشته باشید از روش های سئو کلاه سیاه استفاده کنید. یکی از سایت هایی که تعداد بک لینک های سایت شما را نمایش می‌دهد سایت الکسا است.

مطالب سایت خود را در هر جایی که دستتان می‌رسد به اشتراک بگذارید اما به این پنج شبکه اجتماعی توجه ویژه ای داشته باشید : گوگل پلاس ، یوتیوب ، فیس بوک ، توییتر و همچنین لینکدین . گفته می‌شود که این شبکه های اجتماعی از اعتبار ویژه‌ای نزد گوگل برخوردار هستند. به این نکته توجه داشته باشید که یوتیوب ، فیس‌بوک و توییتر در ایران فیلتر هستند و به همین دلیل معمولا سایت ها و شرکت ها به تولید محتوای تخصصی برای آنها اقدام نمی‌کنند، لذا اصراری وجود ندارد که به دنبال جذب مخاطب در این شبکه های اجتماعی باشید، صرفا کافی است که مطالب خود را در آن به اشتراک بگذارید تا به سئو خود کمک کرده باشید.

در کنار این موارد به آپارات، تلگرام و سایر امکانات موجود نیز توجه کنید، درست است که ارزش ویژه‌ای در نگاه گوگل ندارند اما کاربران ایرانی بسیار زیادی در آنها در حال گشت و گذار اند که ورود آنها به سایت شما باعث افزایش ترافیک و بهبود سئو خواهد شد. کاربران بیشتر از چند ثانیه برای باز شدن سایت شما صبر نخواهند کرد چرا که اطلاعاتی که آنها نیاز دارند معمولا در سایت های دیگر هم پیدا می‌شود. پس تا جایی که توان دارید بر سرعت سایت خود بیفزایید. به نظر می‌رسد بهترین راه آنالیز سرعت سایت ، استفاده از ابزار تست سرعت خود گوگل با نام google page speed insights است که البته متاسفانه این ابزار هم به دلیل نامعلومی فیلتر است. به هر حال ابزار معروف GTmetrix که با آدرس اینترنتی gtmetrix.com قابل دسترس است، هم برای این کار مناسب است و می توانید از آن استفاده کنید. داستان از این قرار است که شما با استفاده از انواع اسکیما (schema) که توسط خود موتورهای جستجو در سایت schema.org به طور کامل معرفی شده اند، محتوای سایت خود را کاملا دقیق به آنها معرفی کنید تا درک صحیحی از سایت شما و مطالب آن داشته باشند.

البته در صورتی که شما این کار را نکنید هم این ادراک حاصل می‌شود اما یقینا کیفیت آن متفاوت خواهد بود و طبیعتا در جایگاه شما در سرچ موتورهای جستجو نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. در نظر داشته باشید که به صورت خلاصه، هر کاری که با دید طولانی مدت و بر اساس بهبود تجربه کاربری اتفاق بیفتد، می تواند به سئو سفید سایت کمک کند، به عنوان مثال وقتی که شما محتوای سایت را برای کاربران سایت می نویسید و محتوای مفید و کاربردی تولید می کنید، از روش های سئو کلاه سفید استفاده می کنید. اما اگر محتوای سایت را با این هدف تولید می کنید که صرفا برای روباتهای موتورهای جستجو جذاب باشد و اهمیتی به کاربر نمی دهید و مثلا از تکرار بی مورد کلمات کلیدی و… استفاده می کنید، از سئو سیاه استفاده کرده اید.

سئوی کلاه خاکستری؛ ترکیبی از سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه!

سئو کلاه خاکستری به ترکیبی از کارهایی که در استراتژی سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه می شود اتلاق می گردد. در استراتژی سئو کلاه خاکستری بیشتر با استفاده از راهکارهای سئو کلاه سفید کار سئو انجام می شود ولی برای سرعت بخشیدن به روند رو به جلو سایت، از روشهای سئو کلاه سیاه به شکل محدود اما زمانبندی شده و با دقت انجام می شود. در انتها هم اگر قرار باشد کار سئو به اتمام برسد و دیگر روی سایت تا مدتی کاری انجام نشود، مجموعه کارهایی که در قالب سئو کلاه سیاه انجام می شد را به مرور زمان از سایت حذف می کنند نه اینکه یک دفعه اقدام به انجام ندادن آنها کنند. اکثر سئوکاران این روزها این استراتژی را برای انجام سئو سایتها استفاده می کنند. البته که سئو کلاه سفید بسیار مطلوب است اما معمولا در کلمات پر رقابت با این استراتژی شاید بیش از یک سال طول بکشد تا شما بتوانید به جمع چند لینک اول بیایید. ولی با ترکیبی از استراتژی سئو کلاه سفید و سیاه که ملقب به سئو کلاه خاکستری است می توان مدت زمان انجام سئو را تا چند ماه کاهش داد و این نوید را به کارفرمایان داد که این سئو خطرات سئو کلاه مشکی را ندارد، به شرطی که با مدیریت درست انجام شود.

افرادی که از روش های سئو کلاه خاکستری استفاده می‌کنند، نه به طور کامل از روش های سئو کلاه سیاه پیروی می‌کنند و نه به طور کامل پیرو مکتب سئو کلاه سفید هستند، بلکه سعی می‌کنند با ایجاد راه‌های میان‌بر، کمی به روند سئو سرعت ببخشند. به طور مثال شما ممکن است برای ساخت بک‌لینک اقدام به ایجاد چند وبلاگ فرعی کنید و مدام از همه مطالب آنها به سایت خودتان لینک دهید، انجام این کار به تعداد بالا باعث می شود که از دید گوگل به عنوان سئوکار کلاه سیاه شناخته شوید، اما انجام این کار به تعداد محدود شما را به عنوان یک سئو کار کلاه خاکستری معرفی می کند.

بازطراحی سایت خود! طراحی مجدد سایت باعث می شود کدهای سایت شما از نو نوشته شود و از نظر گوگل اینکار یعنی بروزرسانی و بروزرسانی برای شما جایگاه بهتر به ارمغان خواهد آورد. البته با توجه به تغییرات الگوهای طراحی و الگوریتم رنک برین، اگر این تغییرات با استانداردهای رابط کاربری و تجربه کاربری ( UI و UX ) همراه شود و بازطراحی بر مبنای بالای بودن سرعت سایت نیز همراه گردد، تاثیرش صدچندان خواهد شد. در مقاله بعدی به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *