اگر از طرفداران مقالات پرشین‌تولز هستید، حتما مقالات مربوط به آنالیز بازاریابی اینستاگرام را خوانده‌اید؛ در مقالات قبلی به بررسی برخی بخش‌های آن پرداختیم و در این مقاله قصد داریم به ادامه این بحث بپردازیم.

با بررسی دو فاکتور بالا می‌توانید یک الگوی مناسب پیدا کنید تا باعث افزایش نرخ تبدیل کاربران در بخش استوری شود. اگر چند استوری گذاشته‌اید و کاربران از تمام آن‌ها خارج شده‌اند، به این معنی است که بخش مهمی از کار شما ایراد دارد! مثلاً اگر همیشه محصولات خود را تبلیغ می‌کنید، این تبلیغ برای کاربران نسبت به محتوای آموزشی ارزش بسیار کمی دارد و باعث می‌شود تا کاربران از استوری شما خارج شود. بر اساس گزارش‌ها کاربران علاقه زیادی به تبلیغات ندارند و در بازاریابی اینستاگرام باید سعی کنید محتوای ارزشمند، آموزنده و البته جذاب در بخش استوری به کاربران نمایش دهید.

به عنوان مثال می‌توانید از تیم خود فیلم‌برداری کنید و یک فیلم جذاب در بخش پست به کاربران نمایش دهید! از طرفی کاربران به پشت‌ صحنه چنین فیلم‌هایی علاقه زیادی دارند و می‌توانید در بخش استوری پشت صحنه‌های جذابی از فیلم خود را نمایش دهید و تعامل کاربران را در بخش استوری افزایش دهید. همیشه به دنبال موضوعاتی باشید که کاربران و مخاطبان صفحه شما آن را دوست دارند! به این صورت می‌توانید میزان اشتراک‌گذاری استوری‌های خود را افزایش دهید و در نهایت به افزایش مخاطبان کسب‌وکار یا صفحه شخصی خود کمک کنید.

رشد کاربران اینستاگرام خود را اندازه‌گیری کنید!

هدف نهایی صفحه اینستاگرام افزایش فالوورها به صورت هدفمند است! به عبارت ساده‌تر شما می‌خواهید مخاطبان کسب‌وکارتان را در صفحه اینستاگرام خود افزایش دهید تا بتوانید بازاریابی اینستاگرام درستی را تجربه کنید. به عنوان مثال اگر قصد تبلیغ محصولی را داشته باشید و فالوورهای صفحه شما مخاطبان واقعی کسب‌وکارتان باشند، به راحتی می‌توانید فروش بسیار خوبی را تجربه کنید.

بسیاری اوقات، برندها فکر می‌کنند که صرفاً پست کردن چند عکس یا ویدیو کافی است و منتظر می‌مانند که مخاطبان وارد صفحه شوند و بطور موثری با محتوا درگیر شوند. اما این کار رویه‌ای نیست که برای اینستاگرام باید پیش بگیریم. در عوض، شما باید یک استراتژی محتوایی را ایجاد کنید درست مثل هر کمپین بازاریابی دیگر.

چگونه استراتژی خود را بچینیم؟

  • گام اول: درباره بهترین پست‌های موجود در صنعت خود تحقیق کنید. از ردیابی فعالیت رقبای خود شروع کنید. ۵ تا ۱۰ شرکت رقیب (یا برند مشابه) را پیدا کنید و بهترین پست‌هایشان در ماه اخیر را لیست کنید. تمامی نقاط مشترک را برجسته کنید (محصولات، خدمات، تصاویر و …) و ببینید که تأثیر آن‌ها چگونه بوده است. قصدمان از این کار کپی کاری نیست بلکه می‌خواهیم محتوای خود را با دید بهتر بسازیم.
  • گام دوم: شروع کنید به ساختن تعداد بالایی پست حول یک تم یا ایده مشابه. کار را جدی بگیرید. سعی کنید محتویات یک یا دو ماه آینده خود را آماده داشته باشید. آن‌ها را طبق زمان بندی مناسب با محتوای شبکه اجتماعی خود، دسته بندی و طوری مطالب را منتشر کنید که هر مطلب تأثیر خودش را به بهترین شکل داشته باشد.
  • گام سوم: تا جایی که می‌توانید سعی کنید محتوای شما منحصربفرد باشد. هرچند که گفتن این کار تا انجام دادنش بسیار راحت تر است اما خلاقیت در اینستاگرام تأثیر شگرفی بر مخاطب دارد.
  • گام چهارم: سعی کنید از ابزارهای ویرایش عکس استفاده کنید. حال چه فتوشاپ باشد یا VSCO، محتوای شما باید شرایط فروش را داشته باشد. عکاسی زیبا و جذاب همیشه توجه بازدید کنندگان را به خود جلب خواهد کرد.
  • چرا کسب‌و‌کار‌ها باید برای حضور در فضای مجازی استراتژی داشته باشند؟

در ابتدا این طور به نظر می‌رسد که ایجاد محتوا کار بسیار سنگینی است اما این را بدانید که پاداش این کار به زحمت‌اش می‌ارزد. محتوای خوب منجر می‌شود که مخاطب بیشتر با پست‌های شما درگیر شود. زمانی که دنبال کنندگان پست‌های شما را دوست داشته باشند، شانس شما برای متقاعد کردن آن‌ها برای خرید محصول و همچنین دستیابی به مشتریان بیشتر افزایش می‌یابد.

اکنون زمان آن رسیده که موفقیت استراتژی خود را اندازه‌گیری کنید! قدم اول برای افزایش مخاطبان تولید محتوای ارزشمند است؛ اما باید ببینید که این تولید محتوا توانسته روی افزایش مخاطبان صفحه شما تاثیرگذار باشد یا خیر! برای محاسبه میزان رشد صفحه می‌توانید از ابزارهایی نظیر Squarelovin استفاده کنید اما اگر تنها نیاز به میزان رشد خود دارید، پیشنهاد می‌کنم به صورت دستی این کار را انجام دهید.

کافی است ابتدا و انتهای هر هفته تعداد دنبال‌کنندگان خود را بنویسید و در پایان هفته آن‌ها را از هم کم کنید! سپس آن را بر تعداد دنبال‌کنندگان قبلی خود تقسیم کنید تا میزان رشد صفحه خود را ببینید. اگر نیاز به درصد رشد دارید، این عدد را در ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد رشد شما بدست آید. در تصویر زیر همین فرمول را ساده‌تر آورده‌ایم:

البته با کمک ابزار Squarelovin این نرخ به صورت روزانه و خودکار اندازه‌گیری می‌شود و می‌توانید تصویر آن را در هر زمانی که نیاز داشته باشید، دریافت کنید. در این ابزار کافی به کمک منوی سمت چپ، وارد بخشAnalytics  و سپس Engagement شوید تا آمار و میزان رشد صفحه خود را مشاهده کنید. این ابزار می‌تواند به صورت روزانه یا ۷ روز اخیر نرخ رشد شما را نمایش دهد.

تکنیک‌های زیادی برای رشد صفحه اینستاگرام و افزایش فالوورها وجود دارد که تمامی آن‌ها در زیرشاخه بازاریابی اینستاگرام قرار می‌گیرد. پیگیری موضوعات به صورت هماهنگ، بهبود کیفیت تصاویر پست‌ها، قرار دادن زیرنویس برای پست‌ها و… همگی جزء این تکنیک‌ها هستند اما مسئله مهم این است که بدانید هر تکنیک چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد که این کار بدون آنالیز بخش‌های مختلف اینستاگرام امکان‌پذیر نیست! به کمک ابزار insights اینستاگرام شما به راحتی می‌توانید اطلاعات خوبی از بازاریابی اینستاگرام و صفحه خود پیدا کنید و البته ابزارهای تجاری دیگری هم برای دسترسی به اطلاعات بیشتر وجود دارند. در واقع تحلیل صفحه به شما کمک می‌کند تا بدانید مخاطبان شما چه پست‌هایی را دوست دارند تا با تولید چنین پست‌هایی، به رشد صفحه خود کمک کنید. در چند مقاله به بررسی کامل بازاریابی اینستاگرام پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *