در طول سالیانی که اینترنت سبک زندگی بشریت را تغییر داد، برخی از سازمان‌ها نقش موثرتری نسبت به دیگران داشتند. گوگل یکی از شرکت‌هایی بود که با ارایه سرویس‌های مختلف به کاربران، جای خود را در دنیای اینترنت محکم‌تر کرد. یکی از راه‌هایی که در این چند سال اخیر برای کسب درآمد به کار برده است، خدماتی است که حول‌ محور تبلیغات می‌دهد. گوگل ادز برای تبلیغ دادن و گوگل ادسنس برای تبلیغ گرفتن ایجاد شده است و در این مقاله بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

گوگل ادسنس چیست؟

گوگل ادسنس ، Google Adsense یک سرویس تبلیغاتی گوگل است که به صاحبان وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تا تبلیغات بنری، متنی و ویدیویی روی وب‌سایتشان را برای عموم کاربران به نمایش بگذارند و از این راه کسب درآمد کنند. ناشران در گوگل ادسنس می‌توانند به دو روش CTR و CPM کسب درآمد کنند که در ادامه توضیح بیشتری در این مورد خواهیم داد.

  • CTR: تبلیغات به صورت Click-Trough Rate به این معنی است که به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ می‌توانید کسب درآمد کنید. در واقع شما به ازای میانگین کلیک‌هایی که در بازه زمانی مشخصی از نمایش تبلیغات بر روی هر کدام از آنها داشته‌اید، درآمدی کسب می‌کنید و با هر کلیکی که کاربر روی تبلیغ گوگل ادسنس در وب‌سایت شما بکند، درآمد شما افزایش پیدا می‌کند.
  • CPM: روش Cost Per Mile هم به این شکل کار می‌کند که شما به ازای هر هزار بازدید که به آن Impression گفته می‌شود، از گوگل ادسنس مبلغی را دریافت می‌کنید. در واقع کاربر با ورود به وب‌سایت شما و دیدن تبلیغات گوگل ادسنس، باعث کسب درآمد شما می‌شود.

تفاوت گوگل ادسنس با گوگل ادز در چیست

میلیون‌ها کاربر در طول شبانه روز از موتور جستجوگر گوگل برای پیدا کردن مفاهیم موردنظر استفاده می‌کنند. حتی بسیاری از آنها بدون اینکه دامین مورد نظرشان را بر روی مرورگر تایپ کنند تا مستقیم به نتیجه دلخواه و مقصد خود برسند، نام آن را در گوگل می‌نویسند و از نتایج مشابه آن وب‌سایت نیز بهره می‌برند. حجم بالای فعالیت کاربران و باعث شده است تا بستری برای خرج کردن بودجه تبلیغات دیجیتال به ‌شمار برود.

همان طور که می‌دانید، گوگل ادز Google Ads سرویسی است که وب‌سایت‌ها می‌توانند به کمک آن تبلیغات کلیکی و بنری انجام دهند. ممکن است وب‌سایتی داشته باشید که به ‌صورت روزانه کاربران زیادی از آن بازدید کنند. به همین خاطر افرادی به شما پیشنهاد می‌دهند که از طریق صفحه وب سایت شما خود را به کاربران شما معرفی کنند. اینجاست که گوگل ادسنس به‌ عنوان یک ناشر، تبلیغاتی که کسب‌وکارها از طریق گوگل ادز ثبت می‌کنند را در وب‌سایت شما نمایش می‌دهد و به ‌ازای هر بازدید یا کلیک روی تبلیغات، مبلغی به شما تعلق می‌گیرد.

روش ساخت اکانت گوگل ادسنس

ساخت یک اکانت در گوگل ادسنس خیلی سخت نیست و مراحل ساده‌ای دارد. از طرفی به علت تحریم‌های ایران و فیلترینگ امکان ساخت اکانت در حالت عادی امکان‌پذیر نیست و لازم است برای استفاده از این سرویس نکاتی را به کار ببرید. نحوه ثبت نام و شرایط استفاده از گوگل ادسنس به این صورت است:

  • معرفی یک وب‌سایت غیر فارسی: وب سایت فارسی برای نمایش تبلیغات گوگل ادسنس قابل قبول نیست و نیاز است سایت شما به زبان دیگری فعال باشد تا بتوانید از این سرویس استفاده کنید. به امید آن روز که بتوانیم جایگاهی در این دنیا داشته باشیم و به زبان فارسی و با آی‌پی ایران از همه خدمات بهره بگیریم.
  • ایندکس شدن وب سایت؛ ایندکس شدن فرایندی است که گوگل، پس از بازدید و آگاهی از صفحات وب سایت شما محتویات آن را ذخیره‌سازی می‌کند. در نتیجه برای استفاده از گوگل ادسنس لازم است حداقل شش ماه از زمان ساخت وب‌سایتتان گذشته باشد. در این مدت، سعی کنید محتوای با کیفیت تولید کنید تا کاربران بیشتری جذب شوند.
  • ایجاد حساب کاربری در گوگل ادسنس: برای اقدام به ساخت اکانت، می‌بایست به وب سایت گوگل با لینک  https://google.com/adsense بروید و از طریق ایمیلی که وارد می‌کنید، فعالیت خود را در آنجا شروع کنید. البته ایمیل شما باید متعلق به گوگل یعنی Gmail باشد. توجه داشته باشید برای ورود به این سایت باید از آی‌پی غیر ایرانی استفاده کنید تا اکانت شما به مشکل نخورد.
  • افزودن کد گوگل ادسنس در وب‌سایت:‌ لازم است که برای پذیرفته شدن در گوگل ادسنس، محتوای وب‌سایت شما بررسی شود تا با قوانینش مطابقت داشته باشد. این کار توسط کدی که گوگل در اختیارتان قرار می‌دهد صورت می‌گیرد تا از این راه ربات‌ها وب‌سایت شما را بررسی کنند.
  • تنظیم اطلاعات پرداخت و هویتی: گوگل ادسنس از شما یک آدرس و شماره تلفن واقعی می‌خواهد و به آن کدی را در قالب یک نامه به محل معرفی شده ارسال می‌کند. شما پس از دریافت این کد باید با وارد کردن آن در گوگل احراز هویت کنید. در نتیجه نمی‌توانید از اطلاعات جعلی استفاده کنید و یا آدرس و شماره خود در ایران را بدهید. مهم‌تر از همه این است که حسابی در خارج از ایران داشته باشید تا به هنگام تسویه حساب، درآمد کسب شده را به اطلاعات بانکی خودتان واریز کند.

در نتیجه صاحبان وب‌سایت‌ها می‌توانند تبلیغاتی که به کمک گوگل ادسنس روی وب‌سایتشان به نمایش گذاشته می‌شود را مرتبط با محتوای وب‌سایتشان انتخاب کنند. مثلا اگر وب‌سایت شما در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کند، می‌توانید تبلیغاتی در همین حوزه را در وب‌سایت خود داشته باشید تا کاربرانتان از آن بهره ببرند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *