با واترمارک کردن مدارک، باعث می‌شوید که دیگران تا حد زیادی نتوانند، اسناد و نوشته‌های شما را بدزدند. برای واترمارک عموما از عکس لوگو یا نوشته استفاده می‌کنند و این تصویر در پس زمینه به صورت محو قرار می‌گیرد و به این ترتیب در هر نسخه‌ای که منتشر شود، این لوگو یا نوشته دیده خواهد شد.

البته از واترمارک برای کارهای دیگری نیز استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان از آن برای اهمیت دادن به مدرکی یا اطلاعاتی خاص از جمله محرمانه بودن استفاده کرد. در ورد دو راه حل ساده برای اضافه کردن واترمارک وجود دارد که در نوشته امروز آن‌ها را به شما آموزش خواهیم داد.

روش اول: استفاده از ابزار پیش‌فرض واترمارک کردن در ورد

در خود ورد یک ابزار خیلی کارآمد برای واترمارک کردن گنجانده شده که در روش اول به آن خواهیم پرداخت. با این روش یک واترمارک به کل سند اضافه می‌شود و هر چند صفحه که به کار خود اضافه کنید، واترمارک به صفحه جدید نیز اضافه خواهد شد. این روش بسیار ساده بوده و در اغلب موارد کار کاربران را راه خواهد انداخت.

برای شروع، ورد را باز کنید و سند مورد نظر خود را باز نمایید. از نوار ابزار به برگه‌ی Design رفته و روی گزینه‌ی Watermark کلیک کنید.

یک سری استایل‌های پیش فرض برای واترمارک به شما نمایش داده می‌شود. استایل‌هایی مثل Do Not Copy، Draft و … که روی هر کدام که کلیک کنید، می‌توانید آن را به سند خود اضافه نمایید.

برای مثال امروزمان،ما از Confidential که به صورت پیش فرض در برنامه گنجانده شده استفاده می‌کنیم و رویش کلیک می‌کنیم تا روی تمامی صفحات اعمال شود.

همچنین شما می‌توانید روی Custom Watermark زده تا واترمارک دلخواه خود را وارد برنامه کنید.

بعد از این که روی Custom Watermark کلیک کردید، پنجره‌ای جدید برای شما باز می‌شود. دو حالت برای اضافه کردن واترمارک وجود دارد. یکی حالت عکسی است که برای این کار باید روی Picture Watermark بزنید یا برای واترمارک متنی باید روی Text Watermark کلیک نمایید.

در نهایت بعدش می‌توانید فونت یا شکل نوشته را نیز تغییر دهید یا اندازه عکستان را به شکل دلخواه تغییر دهید.

روش دوم: استفاده از WordArt یا عکس به عنوان واترمارک

به وسیله‌ی این روش، شما می‌توانید واترمارک مورد نظر خود را روی یک صفحه یا هر چند صفحه‌ای که می‌خواهید اعمال کنید. برای این کار نیز دو مسیر وجود دارد، یکی استفاده از WordArt بوده و دیگری اضافه کردن نوشته به صفحه‌ی مورد نظر است.

ابتدا استفاده از WordArt، که برای این کار باید به برگه Insert رفته و روی آیکون WordArt که در عکس زیر مشخص کرده‌ایم کلیک کرده و استایل مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

حالا متن مورد نظر خود را تایپ کرده و اندازه فونت و شکل فونتش را به دلخواه تغییر دهید.

روی فلش سمت راست کلیک کنید و روی گزینه‌ای که در عکس زیر می‌بینید کلیک نمایید تا کف صفحه باشد و بقیه المان‌ها روی آن قرار گیرد.

در نهایت از آیکون بالای نوشته برای تغییر زاویه و محل قرار گیری‌اش استفاده کنید.

برای این که خوانایی نوشته‌های بالای واترمارک به هم نخورد، باید این WordArt کم‌رنگ‌تر شود. برای این موضوع باید روی آن کلیک راست کنید و روی Format Shape کلیک نمایید.

نواری در صفحه راست تصویر خواهید دید که باید مقدار Transparency را در آن کاهش دهید.

اما اگر بخواهید از عکس استفاده کنید، باید دوباره به برگه Insert رفته و این بار روی عکس کلیک کنید و عکس مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

در این روش نیز دوباره باید روی فلش بزنید و از Layout Options روی گزینه‌ای که مشخص کرده‌ایم بزنید تا عکس به کف صفحه برود.

در نهایت به برگه Format رفته و در آن‌جا استایل عکس را انتخاب کرده و می‌توانید گزینه‌هایی همچون شفافیت و … را تغییر دهید.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *