این روزها راه اندازی کسب و کار آنلاین به یکی از مهمترین دغدغه های هر فردی تبدیل شده است. یکی از مهم ترین مسائلی که باعث می شود تا کاربران از راه اندازی کسب و کار آنلاین منصرف شوند، سرمایه لازم برای این کار است. البته همیشه نداشتن سرمایه باعث منصرف شدن کاربران نمی شود، بلکه گاهی اوقات ندانستن مقدار سرمایه لازم برای این کار باعث می شود تا کاربران منصرف شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل راه اندازی کسب و کار آنلاین بپردازیم. پس اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار آنلاین دارید و سرمایه لازم برای کسب و کار دغدغه مهمی برای شما است، در این مقاله همراه ما باشید.

سرمایه کسب و کار اینترنتی چیست؟

همان طور که می ‌دانید کسب و کار اینترنتی بر بستر اینترنت و سرویس‌ های مبتنی بر آن انجام می ‌شود. پس در اولین قدم یک باید از آن ها را تهیه کنید. با توجه به گستردگی ضریب نفوذ به اینترنت ثابت و همراه، اولین قدم را نمی ‌توان به صورت مستقیم یک بخش از سرمایه کسب و کار اینترنتی تلقی کرد. شما برای شروع طبیعتا نیاز به یک کامپیوتر شخصی و یا لپ‌تاپ و همچنین خط اینترنت پرسرعت دارید.

این موارد را جز هزینه‌ ها حساب نمی ‌کنند؛ زیرا احتمال اینکه افراد متقاضی راه‌اندازی کسب و کار به این موارد دسترسی داشته باشند بسیار زیاد است، پس ما هم این مورد را جزء هزینه‌ ها حساب نمی ‌کنیم. کار با ابزار های کسب و کار اینترنتی همگی تقریباً بر بستر وب انجام می ‌شوند. یعنی شما نیاز به نرم ‌افزارهای جانبی ندارید. از این رو ساده‌ ترین سیستم ‌های کامپیوتری و لپ‌تاپ‌ های مالتی ‌مدیا هم می ‌توانند از عهده آن بربیایند.

هزینه برای سرمایه گذاری روی خودتان چقدر است؟

دو نکته بسیار مهم برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی وجود دارد که خیلی‌ها از آن گذشته و فورا به فکر این سوال‌ها می‌افتند که چقدر باید پول سرور بدهیم؟ هزینه طراحی قالب چقدر است؟ و… . اولین سرمایه کسب و کار اینترنتی، سرمایه‌ای است که می‌خواهید روی خود آن را خرج کنید. یادگیری یک فن، حرفه، مهارت و یا هر اسمی که روی آن می‌گذارید، یک سرمایه‌گذاری روی خود است.

شما با یادگیری یک مهارت روی خودتان سرمایه‌ گذاری می ‌کنید. زیرا در آینده می‌ توانید از همین مهارت خود کسب درآمد داشته باشید. در کسب و کارهای اینترنتی هم درست همین اتفاق می ‌افتد. شما برای شروع با فرض این که اطلاعات بالایی ندارید، باید مهارت ‌های ابتدایی را یاد بگیرید. شما باید مهارت‌ های کسب و کار اینترنتی را یاد بگیرید تا همین ابتدا محتاج دیگران نباشید. همیشه به‌ دنبال یادگیری باشید. هیچ‌ وقت برای فراگیری یک تخصص دیر نیست. آدم‌ ها زمانی پیر می‌شوند که یادگیری ‌شان متوقف شود. چه ۲۰ سال ‌شان باشد چه ۸۰ سال. وقتی به موضوعی علاقه‌ مند هستید و قصد دارید وارد آن حوزه شود. حتما به دنبال یادگیری اصولی آن مهارت و تخصص بروید. آموزش ببینید و یاد بگیرید.

زمان، سرمایه اصلی در کسب و کار اینترنتی است! یکی از نکته ‌ها را در پاراگراف قبل مطرح کردیم اما دومین نکته که باز هم نادیده گرفته می‌شود، زمان است. شما برای راه‌ اندازی کسب و کار اینترنتی نیاز به یک سرمایه بسیار مهم دارید و آن زمان است. آیا حاضر هستید زمان‌های زندگی خود را صرف راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی کنید؟ اگر پاسخ مثبت است، پس شما سرمایه بسیار مهمی را برای شروع در اختیار دارید. در ادامه در بخش مدل‌ های پیشنهادی به این مسئله بیشتر می ‌پردازیم اما برای به نتیجه رساندن یک کسب و کار اینترنتی شما حداقل ۶ ماه باید زمان بگذارید و واقعا نصف یک سال را وقت گذاشتن، زمان زیادی است. البته می ‌توان از نمای دیگری هم به قضیه نگاه کرد اگر شما هدف بزرگی ‌دارید و یا شغلی ندارید و تازه جوانی هستید که می‌خواهید این کار را شروع کنید، اتفاقا بهترین سرمایه گذاری را کرده‌اید. شش ماه تا یکسال زمان گذاشتن برای یک کسب و کار اینترنتی در سال دوم نتیجه‌ ای می‌دهد که قطعا به خودتان می ‌گویید، ارزشش را داشت.

تقسیم ‌بندی کسب کارها در بخش سرمایه مورد نیاز

برای رسیدن به جواب این سوال که ما چقدر سرمایه و پول برای راه‌ اندازی کسب و کار اینترنتی نیاز داریم، باید کمی در این مسئله ریز شویم. اساساً این سوال اینکه چقدر سرمایه نیاز است، غلط است. باید بدانید که چه نوع کسب و کاری را می‌ خواهید آغاز کنید. می‌ خواهید یک کسب و کار در اینترنت را آغاز کنید؟ یا بر روی اپلیکیشن‌ های موبایل؟ به هر حال اگر بخواهیم به این سوال جواب دهیم که برای راه ‌اندازی یک وب سایت چقدر باید هزینه کنیم؟ باز هم باید دقیق‌تر بررسی کنیم:

جدا از نوع فعالیت شما در سایت، یک سری هزینه ها را باید برای دو چیز پرداخت کنید. ابتدا دامنه (Domain) که همان پسوند نام سایت شماست! دامنه‌های بسیاری برای ثبت وجود دارد که ارزان‌ترین آنها دامنه کشور ایران یعنی .ir است. این دامنه را می‌توانید با قیمت کمی به صورت سالانه برای نام مدنظر خود ثبت کنید.  تمامی دامنه ها را حداقل می‌ توانید برای مدت یک سال خریداری کنید و سپس به صورت سالانه آنها را با همان قیمت تمدید کنید. بعد از دامنه، شما نیاز به یک سرور دارید. برای شروع کار اصلا خرید سرور اختصاصی و یا حتی سرور مجازی به ‌صرفه نیست.

توصیه می‌ شود که از هاست‌ های اشتراکی استفاده کنید. این مسئله که کدام هاست بهتر است و این مسائل را بهتر است از شرکت‌ های هاستینگ سوال کنید. اما خرید یک هاست لینوکس خارج از کشور، می‌توانید انتخاب مناسبی برای شروع باشد.  توجه داشته باشید که این هزینه‌ ها صرفا برای شروع کار بوده و ممکن است پس از یک تا سه ماه بعد (با توجه به بالا رفتن ترافیک سایت) مجبور شوید منابع را افزایش داده و تا دو سه برابر این هزینه را پرداخت کنید. هزینه ماهانه سرور مجازی مناسب که پس از هاست اشتراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند خیال شما را از لحاظ ترافیک راحت کند.

مدل سرمایه در کسب و کار اینترنتی چگونه است؟

برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی دو مدل سرمایه وجد دارد:

یک)مدل پیشنهادی برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی با سرمایه کم: هر نوع وب ‌سایتی را که می ‌خواهید راه ‌اندازی کنید می‌ توانید با این روش‌ ها هزینه‌ ها را به حداقل برسانید. راه اول استفاده از دامنه .ir است که هزینه کمی برای یک سال دارد. دومین مسئله این است که پله‌ به پله بالا بروید. در مدل پیشنهادی برای فروشگاه اینترنتی گفته شد که می ‌توانید مستقیما یک سرور مجازی خریداری کنید اما شما حتما لازم نیست این کار را انجام دهید. شما با ارزان‌ ترین هاست‌ های اشتراکی می ‌توانید کار را شروع کنید. خیالتان از این بابت راحت باشد که می‌ توانید هر زمان که ترافیک سایت شما بالا رفت، سرویس میزبانی را ارتقا داده و از سرویس‌ های بهتری استفاده کنید. هر چقدر هم که می ‌خواهید کمتر هزینه کنید باز توصیه می ‌کنم از قالب ‌های حرفه ‌ای استفاده کنید. قالب‌ های چند منظوره که نام برده شد، حتما نیاز به صفحه ‌ساز دارند که باید آن ها را جداگانه تهیه کنید. اما قالب ‌هایی برای موضوعات خاص بدون صفحه‌ساز نیز موجود است که تنها باید در مارکت ‌های خرید قالب و پلاگین به دنبال آن ها باشید.

دو) مدل پیشنهادی برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی با سرمایه زیاد: اگر مشکلی از بابت هزینه ‌های گفته شده در مثال‌ های بالا ندارید، توصیه می ‌کنم این مدل کسب و کار را هم بررسی کنید. در انتخاب دامنه که آزاد هستید اما می‌ توانید یک دامنه .com و هم یک دامنه .ir تهیه کنید. بهتر است دامنه اصلی خود را .com قرار دهید تا در صورت نیاز برای تبلیغات گوگل مشکلی نداشته باشید. جهت برند سازی بهتر توصیه می‌ شود دامنه .ir نیز خریداری شود زیرا پس معروف شدن سایت خیلی جلوه خوبی ندارد که شخص دیگری با همان نام در یک دامنه دیگر فعالیت دیگری داشته باشد. می‌ توانید دامنه اصلی را .com انتخاب کرده و .ir را به آن ریدایرکت کنید. یک سرور مجازی مطمئن می‌ تواند خیال شما را از بابت منابع و ترافیک راحت کند. در انتخاب قالب ‌ها هم می ‌توانید حساسیت بیشتری به‌خرج داده و از قالب ‌هایی استفاده کنید که همراه آن پلاگین‌ های ضروری مانند صفحه ‌ساز، اسلاید و… وجود دارد. همچنین یک سری قالب‌ های فروشگاهی با اپلیکیشن ارائه می‌شوند که می‌ توانید برای داشتن یک وب ‌سایت به همراه اپلیکیشن از آن ها استفاده کنید .

نتیجه گیری

راه اندازی کسب و کار اینترنتی به این معنی است که شما محصولات یا خدمات خود را به میلیون ها نفر (به جای تعداد محدودی از افرادی) ارائه کنید. در این مقاله به بررسی کامل سرمایه لازم برای کسب و کار اینترنتی پرداختیم. اگر تجربه یا سوالی دارید، می توانید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *