اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی بسیار پرطرفدار در زمینه اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو توسط کاربران است که جایگاه بسیار ویژه‌ای در میان کاربران پیدا کرد. این شبکه‌ اجتماعی در طی چند سال فعالیت‌ خود قابلیت‌های زیادی را به شبکه خود اضافه کرد که این اتفاق هنوز هم هر چند ماه یک‌بار صورت می‌گیرد. در سال‌های اخیر که به اهمیت شبکه‌های اجتماعی در امر دیجیتال مارکتینگ پی‌ بردند، شبکه‌های اجتماعی نیز بیشتر مورد توجه آنها قرار گرفته است. اینستاگرام در سال اخیر چند قابلیت بسیار کاربردی و جذاب در اختیار کاربران قرار داده است که در این مقاله قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم.

قابلیت ایجاد نظرسنجی (Poll) در بخش استوری برای کاربران

قابلیت اولی که اینستاگرام در سال اخیر در دسترس کاربران قرار داد، قابلیت نظرسنجی برای کاربران است. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا با طرح یک سوال و ایجاد دو جواب، به کاربران خود اجازه ثبت نظر خود را بدهید. همچنین از طریق بخش اطلاعات مربوط به هر استوری نیز می‌توانید نظر هر کاربر و درصد هر انتخاب را مشاهده کنید! از طرف دیگر می‌توانید نتیجه نظرسنجی را در یک استوری دیگر در اختیار تمامی کاربران قرار دهید و البته نتیجه هر نظرسنجی به صورت لحظه‌ای پس از انتخاب گزینه موردنظر کاربران توسط آنها قابل مشاهده است.

برای ایجاد نظرسنجی در اینستاگرام خود کافی است در بخش ارسال استوری، گزینه Poll را از بخش قابلیت‌های استوری انتخاب کرده و در این بخش با طرح یک سوال و دو پاسخ نظرسنجی را در اختیار دنبال‌کنندگان خود قرار دهید.

قابلیت کشیدن ایموجی‌ها (emoji slider) توسط کاربران در استوری

استوری‌ها قابلیتی بسیار کاربردی در اینستاگرام هستند که به کاربران اجازه نمایش یک تصویر به مدت ۲۴ ساعت را می‌دهند و پس از آن به صورت خودکار از بین می‌روند! در سال اخیر بیشتر فعالیت‌های اینستاگرام که شامل توسعه‌های مختلف شده است، در این بخش صورت گرفته و توانسته رضایت بسیاری از کاربران را جلب کند. قابلیتی که امسال توسط اینستاگرام در دسترس کاربران قرار گرفت، قابلیت کشیدن ایموجی‌ها است که کاربران می‌توانند به استوری‌های شما واکنش نشان دهند.

این قابلیت به شما کمک می‌کند تا به صورت حدودی میزان رضایت و جلب توجه خود نسبت به استوری یک کاربر را نمایش دهید و این میزان رضایت شما در کنار میانگین رتبه‌های دریافتی آن استوری قرار می‌گیرد. در نهایت ادمین صفحه اینستاگرام می‌تواند آن را به اشتراک بگذارد و به کاربران رای جمع‌آوری شده را نمایش دهد. امکانی که در این بخش در اختیار ادمین صفحه قرار می‌گیرد، این است که آنها می‌توانند ایموجی موردعلاقه یا مدنظر خود را در آن قرار دهند و کاربران نیز بر اساس آن ایموجی و جلب توجه استوری آن را بکشند یا در واقع رای بدهند! در بخش زیر تصویری از این قابلیت قابل مشاهده است که اگر از کاربران اینستاگرام هستید، حتما تاکنون بارها آن را مشاهده کرده‌اید.

لازم به ذکر است که اگر این قابلیت را بر روی استوری دنبال‌شوندگان خود می‌بینید اما نمی‌توانید نظر خود را ثبت کنید، اینستاگرام شما آپدیت نیست و می‌توانید از مارکت‌های اندروید نظیر گوگل‌پلی آن را بروزرسانی کنید. برای ایجاد این قابلیت در اینستاگرام خود کافی است در بخش ارسال استوری، گزینه مربوط به emoji slider را از بخش قابلیت‌های استوری انتخاب کرده و در این بخش با انتخاب یک ایموجی، این قابلیت را در استوری خود در اختیار دنبال‌کنندگان خود قرار دهید.

استیکر پرسش از کاربران و ارسال پاسخ توسط آنها در اینستاگرام

در هفته‌ اخیر اینستاگرام قابلیت جالب دیگری را به اپلیکیشن خود اضافه کرده است که این قابلیت همان استیکر پرسش سوال از کاربران است! این قابلیت به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند سوال موردنظر خود را بپرسند و کاربران نیز به شکلی جذاب به آن پاسخ بدهند. در ابتدای انتشار این قابلیت توسط اینستاگرام سوال بسیاری از کاربران این بود که:

با وجود قابلیت پاسخ به استوری (Reply to story) چرا اینستاگرام دست به اجرای چنین ابزاری زده است؟

با گذشت چندین ساعت از انتشار آن کاربران متوجه قابلیت اشتراک‌گذاری این ابزار در استوری شدند که در همین‌جا تفاوت میان این ابزار و پاسخ به استوری مشخص می‌شود؛ اما در کنار این مسئله قابلیت دیگری که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد، قابلیت خواندن تمامی نظرات کاربران به صورت یک‌جا در بخش اطلاعات استوری است که به راحتی می‌توانید نظرات کاربران خود را در کمترین زمان ممکن بخوانید.

قابلیت جالبی که این ابزار در اختیار شما قرار می‌دهد این است که باوجود آنکه خود شما می‌توانید متوجه شوید که چه کسی چه پاسخی به سوال شما داده است، اما در هنگام اشتراک‌گذاری پاسخ یک کاربر در استوری می‌توانید نام و حساب کاربری فرد پاسخ‌دهنده را برای کاربران دیگر خود مخفی کنید! در واقع این ابزار به شما کمک می‌کنند تا پاسخ سایر کاربران را به صورت ناشناس به اشتراک بگذارید و این ابزار برای بسیاری از صفحات اینستاگرام که تعامل زیادی با کاربران دارند، مفید است. در بخش زیر تصویری از این قابلیت قابل مشاهده است که اگر از کاربران اینستاگرام هستید، حتما تاکنون بارها آن را مشاهده کرده‌اید.

اینستاگرام به توسعه اپلیکیشن خود و افزودن قابلیت‌های جدید سعی کرده است تا رضایت کاربران خود را جلب کند و کاربران جدید دیگری را نیز به اجتماع کاربران خود اضافه کند. قطعا در آینده نیز شاهد قابلیت‌های جدید دیگری از این شبکه اجتماعی محبوب خواهیم بود و در کنار بهبود اپلیکیشن شبکه، ابزارهای متنوع دیگری به آن اضافه خواهند شد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *