این روزها بیشتر از هر زمان دیگری فناوری هوشمندسازی مورد توجه قرار گرفته است. اتوماسیون خانگی یا اسمارت‌هوم نیز از این قائده مستثنی نیست و به سرعت در حال پیشرفت است. در این متن می‌خواهیم درباره سیستم مدیریت ساختمان، خانه هوشمند و تفاوت‌های آنها بخوانیم.

سیستم مدیریت ساختمان چیست؟

BMS مخفف Building Management System به معنی سیستم مدیریت ساختمان، یک سیستم مبتنی بر کامپیوتر است که در ساختمان‌ها برای مدیریت و نظارت بر تجهیزاتی مانند تهویه مطبوع، گرمایش، تهویه، روشنایی، برق، دستگاه‌های امنیتی، حسگرهای اینترنت اشیا، کنتورهای انرژی و گاز نصب می‌شود. در واقع سیستم‌های BMS شبکه‌های کنترل‌کننده مبتنی بر ریزپردازنده‌های هوشمندی هستند که برای نظارت و کنترل سیستم‌ها و خدمات فنی ساختمان مانند تهویه مطبوع و روشنایی نصب می‌شوند.

خانه هوشمند چیست؟

خانه هوشمند Smart Home به اصطلاح به اتوماسیون خانگی یا اتوماسیون ساختمانی Home Automation گفته می‌شود. یک سیستم اتوماسیون خانگی ویژگی‌هایی مثل روشنایی، آب و هوا، سیستم‌های سرگرمی و لوازم خانگی را نظارت و کنترل می‌کند. همچنین ممکن است شامل امنیت خانه مانند کنترل دسترسی و سیستم های هشدار باشد. هنگام اتصال به اینترنت، دستگاه‌های خانگی جزء مهمی از اینترنت اشیا IoT به شمار می‌روند. یک سیستم اتوماسیون خانگی معمولاً دستگاه‌های کنترل شده را به یک دستگاه مرکزی خانه هوشمند به نام دروازه متصل می‌کند. برای کنترل این سیستم از رابط کاربری کامپیوترها و دستگاه‌های هوشمند همراه مثل موبایل یا تبلت استفاده می‌شود.

تفاوت BMS و Smart Home

اگر بخواهیم درباره تفاوت خانه هوشمند و سیستم مدیریت ساختمان بدانیم، اینطور می‌توان گفت که هدف اصلی سیستم مدیریت ساختمان بهره‌وری در مصرف انرژی و هزینه‌های اقتصادی است. درحالی که هدف اصلی خانه هوشمند رفاه و راحتی استفاده از تجهیزات خانه و همچنین ایجاد محیطی لوکس و پیشرفته برای ساکنین است. همچنین از دیگر تفاوت‌های اساسی بین این دو مفهوم، پروتکل‌های ارتباطی هستند که از اهمیت زیادی برخوردارند. BMS معمولا در ساختمان‌های بزرگ مانند ادارات، بیمارستان‌ها و مراکز تجاری اجرا می‌شود. در صورتی که Smart Home همانطور که از نامش پیداست برای خانه افراد و گاهی برای هتل‌ها قابل اجراست.

پنج ترند برتر در فناوری خانه هوشمند

امروزه خانه های هوشمند در سرتاسر جهان در حال تبدیل شدن به یک جریان اصلی تکنولوژیک هستند. ترندهای رو به رشد خانه هوشمند، فضا را برای بسیاری از نوآوری‌های جدید باز گذاشته است.

  • کنترل بی‌سیم Wireless control : به کمک فناوری خانه هوشمند، کاربران می‌توانند خانه‌های خود را از طریق یک وسیله بی‌سیم کنترل کنند. نوآوری در اتوماسیون خانگی می‌تواند به کاربران امکان کنترل دستگاه‌های خود را با دستورات لمسی بدهد. از استخر و امکانات آب گرم گرفته تا سیستم امنیتی، همه چیز را می‌توان از هر کجا کنترل کرد.
  • سازگاری با طراحی داخلی خانه شماMatching your interiors  : بسیاری از ما می‌خواهیم خانه‌هایمان هوشمند به نظر برسند. فناوری خانه هوشمند می‌تواند به راحتی با طراحی داخلی خانه شما هماهنگ شود. بنابراین با استفاده از دستگاه‌های هوشمند می‌توانید آنها را با طراحی خانه خود سازگار کنید.
  • قفل‌های هوشمند  Smart Locks : یکی از امکانات فناوری‌های خانه هوشمند دستگیره‌های هوشمند یا قفل خودکار است که ایمنی و امنیت شما را تضمین می‌کند. با توجه به تقاضای بازار، این قفل‌ها با فناوری‌های جدید برای ایمن‌سازی بهتر خانه‌های هوشمند طراحی می‌گردند.
  • ترموستات Thermostats: با استفاده از فناوری خانه هوشمند، شما می‌توانید به راحتی از طریق گوشی و کامپیوتر، دمای خانه خود را کنترل کنید. اگر فراموش می‌کنید که سیستم گرمایشی و سرمایش خود را خاموش کنید، فناوری خانه هوشمند بقیه کارها را برای شما انجام می‌دهد. می‌توانید کولرتان را از هر جایی و در هر زمانی روشن، خاموش و یا تنظیم کنید.
  • سیستم‌های امنیتی  Security systems: فناوری خانه هوشمند یک سیستم امنیتی عالی برای خانه‌های شما به ارمغان می‌آورد. با این سیستم‌های امنیتی پیشرفته می‌توانید محل زندگیتان را از هر جایی که هستید نظارت و کنترل کنید.

همانطور که در این مقاله گفته شد، اتوماسیون خانگی بنا به تجهیزات مورد استفاده مختص یک فضاست تا با یکپارچه‌سازی میان آنها کاربری آنها آسان‌تر شود. مشابه این کار، سیستم مدیریت یکپارچه ساختمان است که اطلاعات هر فضای جداگانه را در یک سیستم جامع جمع‌آوری می‌کند و در اختیار یک سیستم مانیتورینگ و نظارت قرار می‌دهد. هدف اصلی این سیستم کاهش مصرف انرژی، افزایش ایمنی در مواقع خطر و افزایش آسایش کاربران است. با این تفاوت که برای اجرا در چند فضا عملیات پیچیده‌تری مورد نیاز است و از پروتکل‌های مختلفی برای هر کدام از این سیستم‌ها استفاده می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *