چند سالی است که کسب و کارهای آنلاین زیاد شده اند و همه آن ها در بحث سئو به رقابت می پردازند! در واقع سئو راه کاری ارزان و ماندگار برای افزایش ترافیک و مشتریان سایت ها است. در حال حاضر به سراغ هر کسب و کار آنلاینی که بروید، روی سئو سایت خود کار می کند. یکی از مسائل مهمی که برای رشد سئو اهمیت زیادی دارد، ساختار سایت است! اگر ساختار سایت شما بهینه نباشد، ممکن است نتوانید در سئو موفق عمل کنید. البته ساختار سایت نه تنها در سئو، بلکه در تجربه کاربری سایت هم مهم است و باید حتماً بهینه سازی شود. در این مقاله قصد پرداختن به بررسی ساختار سایت، فاکتورهای مهم در آن و در نهایت، 5 مرحله اساسی برای داشتن ساختار بهینه را داریم. بنابراین اگر می خواهید به رشد سئو سایت خود کمک کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

ساختار سایت چیست و چرا اهمیت دارد؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی مفهوم ساختار سایت بپردازیم، ابتدا بهتر است یک تعریف ساده از سئو ارائه کنیم! هر کاری که برای بهبود رتبه سایت خود در گوگل انجام می دهید، سئو است. فرقی هم ندارد که آن کار چقدر ساده یا سخت است! ساختار سایت یکی از مفاهیم مربوط به سئو و موتورهای جستجو است و در رتبه بندی صفحات مربوط به سایت های مختلف تاثیرگذار است. کاربران با بهینه سازی ساختار سایت به راحتی می توانند صفحات مهم تر خود را به گوگل معرفی کنید تا صفحات مهم سایت آن ها توسط گوگل شناسایی شود. بهینه بودن ساختار سایت باعث قرار گرفتن در رتبه های بهتر گوگل می شود! البته این مسئله بستگی به موارد دیگر هم دارد که از مهم ترین آن ها می توان به ارزش محتوای آن صفحه اشاره کرد. بنابراین ساختار سایت بسیار مهم است و با بهینه سازی آن می توانید رتبه سایت خود را بهبود ببخشید.

در سال های اخیر ربات ها و الگوریتم های گوگل بسیار هوشمند و باهوش شده اند اما باز هم نیاز است که سایت خود را به این ربات ها معرفی کنید! اما ساختار سایت از چه مواردی تشکیل می شود؟ در بخش بعدی به بررسی این مفهوم بسیار مهم می پردازیم.

ساختار سایت از چه مواردی تشکیل می شود؟

اگر یک کسب و کار اینترنتی دارید و هدف شما بهبود رتبه سایت در گوگل است، باید ساختار سایت را به خوبی رعایت کنید! ساختار سایت از چندین بخش مهم تشکیل شده است که عبارتند از:

  • تجربه کاربری

اگر کسب و کاری داشته و تصمیمی برای سئو سایت خود گرفته باشید، حتماً متوجه ارتباط بسیار نزدیک تجربه کاربری و سئو شده اید!با توجه به الگوریتم های گوگل، چند سالی است که گوگل به دنبال پیشنهاد دادن سایت هایی به کاربران است که در آن راحت تر محتوا یا خدمات موردنظر را پیدا کنند. به عنوان مثال اگر کاربری وارد سایت شما شود و نتواند نیاز خود را برطرف کند، سایت را بسته و سایت رقیب شما را باز می کند. حتی گاهی اوقات محتوای شما بسیار ارزشمند است اما ساختار سایت مشکل دارد و کاربر نمی تواند به راحتی به آن محتوا دسترسی پیدا کند. در این صورت گوگل متوجه می شود که آن سایت تجربه کاربری مناسبی ندارد و رتبه آن صفحه را کاهش می دهد. تجربه کاربری یکی از موارد بسیار مهم است که تعیین کننده ساختار مناسب یا نامناسب سایت شما است. پس اگر می خواهید ساختار خوبی داشته باشید و به افزایش سئوی سایت خود کمک کنید، در قدم اول باید تجربه کاربری سایت خود را بهینه سازی کنید.

  • لینک سازی داخلی

اگر در بخش بلاگ کسب و کارتان به خوبی فعالیت می کنید، تا کنون بارها پیش آمده که یک مفهوم در محتوایی قرار می گیرد و نیاز به توضیحات دارد! اگر قبلا برای آن مفهوم اقدام به تولید محتوا کرده اید، به راحتی می توانید لینک آن را قرار دهید تا اگر کاربران نیاز به اطلاعات بیشتر داشتند، به راحتی آن را مطالعه کنند. در واقع شما لینک هایی را در آن محتوا قرار می دهید که خواندن محتوای آن برای کاربران ارزشمند و مفید است! به این نوع لینک سازی مربوط به خود سایت شما است و به همان دامنه لینک داده می شود، لینک سازی داخلی گفته می شود. یکی از موارد بسیار تاثیرگذار در ساختار سایت که باعث رشد سئو می شود، لینک سازی داخلی است که کمک زیادی به سئو سایت می کند. اگر بتوانید لینک های مرتبط با محتوای خود که برای کاربران ارزشمند هستند را در محتوای خود قرار دهید، می توانید یک ساختار بهینه داشته باشید. در برخی سایت ها لینک های بی ارتباط و بی ارزش به یک محتوا داده می شود که نه تنها برای کاربر مفید نیست، بلکه وقت زیادی هم از او می گیرد. در این صورت گوگل متوجه بی ارزش بودن آن می شود و رتبه سایت را کاهش می دهد.

حتماً تاکنون هنگام سرچ نام یک سایت، شاخه ای شدن نتیجه جستجو را می بینید. اگر شما هم یک وبسایت دارید که مدتی از فعالیت آن می گذرد حتماً در صفحه نتایج گوگل لینک های زیرشاخه مربوط به سایت کسب و کار خود را می بینید. این لینک ها بر اساس ساختار سایت و لینک سازی هایی که انجام داده اید در زیرشاخه ای شده اند. در واقع گوگل بر اساس ساختار سایت، لینک صفحات مهم شما را شناسایی کرده و در زیر نام سایت شما در صفحه نتایج جستجو (SERP) نمایش می دهد.

  • لینک دادن از صفحات ارزشمند

یکی از موارد بسیار مهم دیگر که منجر به بهینه شدن ساختار سایت می کند، لینک دادن از صفحات دیگر است. اگر شما چند صفحه با قدرت پایین دارید، قطعاً صفحاتی هم دارید که قدرت بالاتری دارند. از صفحات دوم به صفحات اول لینک بدهید تا نتیجه خوبی از آن بگیرید. از طرف دیگر، اگر شما از چند صفحه با قدرت پایین به صفحه مهم خود لینک بدهید، نمی توانید انتظار داشته باشید که گوگل و کاربران آن صفحه را ارزشمند بدانند. شما باید برای صفحات ارزشمند خود، از صفحات ارزشمند دیگری لینک بدهید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. گوگل هنگام بررسی صفحات قوی تر، به سراغ صفحات لینک داده شده هم می رود و اگر صفحه لینک داده شده ضعیف تر باشد، رتبه آن را هم بهبود می بخشد. بنابراین برای داشتن ساختار سایت بهینه باید به این مسئله توجه زیادی داشته باشید تا بتوانید رتبه گوگل را بهتر کنید.

  • برنامه ریزی برای طراحی و محتوا

طراحی سایت بدون استراتژی طراحی و محتوا نمی تواند موفق باشد و تنها هزینه و زمان شما را از بین می برد. قبل از طراحی سایت، باید حتماً برنامه خوبی برای آن داشته باشید و نیاز کاربران را کاملاً بررسی کنید. بررسی نیاز کاربران مهم ترین بخش در برنامه ریزی برای طراحی محسوب می شود و بدون آن نمی توانید یک سایت بهینه طراحی کنید که بتواند نیاز کاربران را برطرف کند.

مدیریت تیم تولید محتوا

برنامه در بخش محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد و با نظم دادن با این کار می توانید  ساختار سایت خود را بهینه سازی کنید. استراتژی محتوا همان برنامه ریزی برای محتوا است! با کمک آن می توانید محتوا و صفحات مناسبی تولید کنید و به کمک محتوای سایت، رتبه صفحات مهم سایت خود را بهبود ببخشید.

  • توسعه وبسایت

هر سایتی ایراداتی دارد و این مسئله مهم نیست! مهم این است که ایراد آن سایت به مرور زمان رفع شود و بتواند بهترین نتیجه ممکن را برای شما به وجود بیاورد. این مسئله را می توان در بخش طراحی و محتوا کاملاً مشاهده کرد و سپس آن را بهینه سازی کرد. همیشه برنامه ریزی خود را به نحوی انجام دهید که اگر نیاز به توسعه داشت، صفحات قبلی ایجاد شده نیاز به برنامه ریزی مجدد نداشته باشد. مثلاً لینک های قرار گرفته در فوتر، باید به گونه ای باشد که بعداً حذف نکنید. زیرا این لینک ها تاثیر زیادی روی رتبه آن صفحا دارد و با حذف آن ممکن است رتبه آن ها کاهش بسیار زیادی پیدا کند.

مواردی که در بالا بررسی کردیم، مواردی هستند که در ساختار سایت تاثیرگذار هستند و در صورت رعایت آن ها می توانید یک ساختار بسیار بهینه داشته باشید.

5 مرحله تا رسیدن به ساختار بهینه

در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی 5 مرحله برای رسیدن یک ساختار بهینه سایت بپردازیم! این موارد عبارتند از:

  1. استفاده از نقشه بصری برای سایت

نقشه بصری سایت اولین چیزی است که برای داشتن ساختار بهینه به آن نیاز خواهید داشت! در واقع نقشه سایت یکی از عناصر مهم سایت به حساب می آید که برای درک بهتر موتورهای جستجو از سایت کاربرد دارد. گاهی اوقات کاربران هم به این نقشه نیاز دارند تا بتوانند به بخش های مختلف سایت دسترسی داشته باشند؛ بدون آن که زمان و انرژی خود را برای پیدا کردن بخش های مختلف صرف کنند. علاوه بر نقشه بصری برای سایت می توانید بخش های مهم سایت خود را در فهرست سایت قرار دهید تا کاربران از طریق آن به راحتی دسترسی داشته باشند. بنابراین برای داشتن ساختار سایت بهینه کافی است به ایجاد نقشه بصری استاندارد و منوهای بهینه بپردازید.

  1. بررسی ساختار وبسایت رقبا

تا کنون به اهمیت بررسی سایت رقیبان فکر کرده اید؟ یکی دیگر از مواردی که به شما کمک می کند تا بتوانید ساختار سایت بهینه داشته باشید همین مسئله است. همیشه رقیبانی وجود دارد که رتبه آن ها از شما بهتر است؛ حتی اگر صفحه اول گوگل و لینک اول آن هم باشید، باز هم رقیبانی هستند که در برخی کلمات کلیدی از شما جلوتر هستند. با بررسی ساختار سایت آن ها به سادگیمی توانید یک ساختار بهینه برای سایت خود ایجاد کنید. پیشنهاد ما این است که بخش های مختلف سایت رقیب خود را به صورت کامل بررسی کنید. به خصوص از نظر تجربه کاربری، سایت هایی که رتبه بهتری دارند کمک زیادی به شما می کنند و می توانید ساختار سایت خود را بر اساس ساختار سایت رقیبان بهینه سازی کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

  1. تهیه نقشه منطقی بین صفحات مختلف

نقشه سایت منطقی، به نقشه ای گفت می شود که بخش ها و صفحات مرتبط سایت خود را در آن درج کنید! مثلاً اگر یک صفحه در زمینه نکات مهم در مورد خرید خانه دارید و هدف شما هدایت کاربر به صفحه خرید خانه است، می توانید این دو صفحه را در بخشی از نقشه سایت درج کنید تا علاوه بر اینکه گوگل را راهنمایی کنید، بتوانید کار کاربرانی را هم که می خواهند از طریق نقشه به صفحه دلخواه خود برسند، راحت کنید.

  1. استفاده از تحقیق کلمات کلیدی در بهینه سازی ساختار سایت

می دانید کلمات کلیدی چیست؟ کلمات کلیدی کلماتی هستند که توسط کاربران جستجو می شوند و این مسئله در بخش بهینه سازی ساختار سایت و محتوای آن اهمیت زیادی دارد! اگر در حال تولید محتوای برای سایت خود هستید، تحقیق کلمات کلیدی را فراموش نکنید. با کمک کلمات کلیدی به راحتی می توانید محتوای ارزشمند خود را ساختار بندی کرده و به فکر رسیدن به لینک های اول گوگل باشید. ابزارهای مختلفی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مهم وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به KWfinder اشاره کرد. کلمات کلیدی به صورت مستقیم در ساختار سایت و بهینه سازی آن تاثیرگذار نیستند اما به صورت غیرمستقیم تاثیر زیادی دارند!

در ابتدای مقاله گفتیم برای رسیدن به رتبه ها بهتر گوگل، ساختار بهینه اهمیت زیادی دارد و کلمات کلیدی همان چیزی هستند که باعث می شود تا ساختار محتوا بهینه باشد و باعث رشد رتبه شما می شود. یک محتوای بهینه از نظر ساختار، باید چندین کلمه کلیدی شامل کلمات کلیدی اصلی و فرعی را شامل شود! بنابراین کلمات کلیدی هستند که باعث جهت گیری مقالات سایت شما می شوند و باید بهترین کلمات کلیدی را برای محتوای خود انتخاب کنید.

  1. لینک سازی دقیق در بخش های مختلف سایت

در مورد لینک سازی داخلی در بخش قبلی توضیح دادیم؛ استفاده بهینه از لینک سازی داخلی به راحتی می تواند باعث بهینه سازی ساختار سایت شود. لینک سازی داخلی به معنای لینک دادن به صفحات مختلف سایت خود، در صفحات مختلف است. لینک سازی اهمیت زیادی در بهینه سازی ساختار سایت دارد و می تواند روی تجربه کاربری هم اثرگذار باشد! باید همیشه توجه داشته باشید که تنها لینک های مرتبط با یک صفحه را در آن صفحه قرار دهید. مثلاً هنگام تولید محتوای مربوط به سئو، نباید در آن محتوا به یک صفحه که هیچ ارتباطی با سئو ندارد لینک دهی کنید که این مسئله باعث به هم ریختن ساختار بهینه سایت می شود.

شما باید سعی کنید از لینک های ارزشمند استفاده کنید! لینک ارزشمند، به لینکی گفته می شود که می تواند به کاربر در مورد آن مطلب کمک کند و اگر این اتفاق نیفتد، لینک سازی ارزشمندی انجام نداده اید. پس هنگامی که می خواهید به یک صفحه لینک دهید، ابتدا از خودتان بپرسید که این لینک می تواند به کاربری که به دنبال محتوای خاص (همان محتوای شما) است کمک کند یا خیر! اگر پاسخ منفی است، از درج آن لینک خودداری کنید. در بخش فوتر هم می توانید به مهم ترین صفحات سایت خود که می تواند منجر به فروش بیشتر شود، لینک بدهید.

نتیجه گیری

اگر کسب و کاری دارید و می خواهید رتبه سئو سایت خود را حفظ کنید، ساختار بهینه را فراموش نکنید! در واقع ساختار بهینه یکی از فاکتورهای اساسی است که منجر به جذب ترافیک ارگانیک از گوگل و افزایش مشتریان می شود. در این مقاله به بررسی فاکتورهای مهم ساختار سایت پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *