تعدا فریم ریت در بازی‌های رقابتی از اهمیت بالایی برخوردار است. خیلی از بازیکن‌هایی که بازی‌های آنلاین می‌پردازند، حاضر نیستند کیفیت گرافیک را فدای عددهای بالاتر فریم ریت کنند و به همین دلیل گرافیک بازی را پایین می‌آورند.

به همین دلیل همیشه این بازیکن‌ها از برنامه‌هایی برای نمایش فریم ریت در بازی استفاده می‌کنند. اما خوشبختانه برنامه‌ی استیم که خیلی از بازی‌های PC را میزبانی می‌کند، خود یک چنین ابزاری دارد که البته باید آن را فعال کنید تا در بازی‌ها به نمایش در بیاید.

برای این کار ابتدا باید برنامه‌ی استیم را باز کرده و از منوی Steam روی Settings کلیک کنید.

در پنجره‌ای که باز می‌شود، روی گزینه‌ی In-Game در ستون سمت چپ کلیک کنید تا تنظیمات مربوط به محیط داخل بازی‌ها برایتان به نمایش در بیاید.

حالا گزینه‌ای می‌بینید با عنوان In-game FPS counter که در عکس زیر برایتان مشخص کرده‌ایم. به صورت پیش فرض منوی کرکره‌ای این گزینه بر روی Off است تا نمایشگر FPS برایتان به نمایش در نیاید. شما این منوی کرکره‌ای را به چند حالت می‌توانید تنظیم کنید که در واقع مکان نمایش آن است. برای مثال اگر روی Top-left در بالا سمت چپ به نمایش در می‌آید و اگر روی Bottom-right بگذارید سمت راست، پایین صفحه نشان داده خواهد شد.

نکته دیگر که باید در تنظیمات به آن دقت کنید این است که به صورت پیش فرض، این عدد به رنگ طوسی و به صورت شفاف روی تصویر می‌آید تا خیلی به تجربه بازی لطمه نزند. اما اگر بخواهید مشخص‌تر نمایشگر را ببینید، باید تیک گزینه‌ی High contrast color را بزنید. به این ترتیب عدد با رنگ سبز نئون روشن نمایش داده خواهد شد.

بعد ازاین که تنظیمات مورد نظر خود را انجام دادید، روی OK کلیک کرده، از استیم خارج شوید و دوباره در آن ورود کنید. حتی اگر درون بازی باشید و با Alt+Tab به استیم بروید و تنظیمات را تغییر دهید، باز هم باید از بازی و استیم خارج شوید تا تغییراتی که انجام دادید، اعمال شوند.

عکس زیر شکل عادی نمایش FPS درون بازی است:

و عکس زیر در حالت High contrast color که به رنگ سبز در می‌آید.

البته همانطور که گفتیم برنامه‌های زیادی هستند که به همین دلیل ساخته شده و نه تنها مقدار فریم ریت بلکه گزینه‌های دیگری همچون میزان رم مصرفی، منابع آزاد در کارت گرافیک و پردازنده و اطلاعات این چنینی را در اختیار شما قرار می‌دهند و البته قابلیت‌های بیشتری برای شخصی نیز دارند.

اما این امکان در خود استیم بدون نصب برنامه سبک و کاربردی است و بهترین گزینه برای کسانی به حساب می‌آید که تنها عدد FPS برایشان مهم است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *