طراحی یکی سایت شامل بسیاری اعمال می‌شود که اگر قصد طراحی سایت حرفه‌ای را داشته باشید باید برای تک‌تک این اعمال ارزش زیادی قائل باشید. در مرحله اول طراحی خود سایت و استفاده از ابزار حرفه‌ای در آن اهمیت دارد و در مراحل بعدی سئو، گرافیک، سیستم مدیریت محتوا و… ارزش دارند. سئو به مجموعه رفتار و اعمالی گفته می‌شود که وبمستران برای رسیدن به رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو سعی می‌کنند انجام دهند.در مقاله قبلی مهمترین عوامل در بهینه سازی سئو را بررسی کردیم. در این مقاله نیز طبق روال گذشته به بررسی برخی از فاکتورهای اساسی سئو که سبب می‌شود تا شما بتوانید به رتبه‌های خوبی در موتورهای جستجوگر نظیر گوگل دست یابید، خواهیم پرداخت.

طراحی کاربرپسند و رعایت استانداردهای UI و UX

اگر از کاربران بخش توسعه وب پرشین‌تولز باشید حتما تاکنون مقالاتی را راجع به طراحی سایت و استاندارد‌های آن خوانده‌اید. دو واژه‌ UI و UX در میان وبمستران و طراحان سایت زیاد شنیده می‌شود که در مقاله‌ بررسی تفاوت تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) اقدام به بررسی این دو واژه و اهمیت آنها کردیم. جالب است بدانید گوگل با توجه به اینکه به کاربران اهمیت زیادی می‌دهد، این دو مورد را نیز بررسی می‌کند. گوگل طراحی‌های کاربرپسند را بیشتر می‌پسندد و در رتبه‌بندی خود آن را لحاظ می‌کند.

کاربرپسند بودن یک سایت یعنی کاربران سایت بتوانند به راحتی به بخش‌های مختلف و موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند که این موارد در دسته UX قرار می‌گیرد. البته گوگل UX را مهم‌تر از UI می‌دانید و در رتبه‌بندی سایت‌ها بیشتر به UX اهمیت می‌دهد؛ زیرا UI اگرچه استاندارد‌هایی دارد اما یک مسئله کاملا سلیقه‌ای است و نمی‌توان به خوب یا بد مطلق بودن آن اشاره کرد.

محدودسازی دامنه‌های پارک شده (Parked Domain)

پارک دامنه مربوط به هاست شما است و می‌توانید با این‌کار سایت خود را با چند دامین نمایش دهید. در یکی از فاکتورهای سئو به بررسی ثبت سایت در گوگل با WWW یا بدون WWW پرداختیم که گفتیم گوگل چنین سایت‌هایی را کپی و اسپم تشخیص می‌دهد و تاثیر بسیار بدی بر روی رتبه‌بندی سایت شما خواهد داشت. ثبت چند دامین برای سایت و عدم ریدایرکت آن به دامین اصلی ممکن است سبب اسپم شناخته شدن سایت شما و در نهایت قرارگیری در لیست سیاه گوگل شود.

جریمه‌ای که گوگل برای سایت‌های پنالتی و لیست سیاه تعیین می‌کند گاهی به اندازه‌ای سنگین است که بازگشت سایت به حالت اول تقریبا امری غیرممکن است. بنابراین از پارک دامین استفاده نکنید و اگر برای سایت خود چند دامین تهیه کرده‌اید، تمامی آنها را به یک دامین که می‌خواهید کاربران سایت شما با آن از سایت بازدید کنند، منتقل (Redirect) کنید.

تولید مقالات آموزشی مفید

برخی از کاربران تصور می‌کنند چون موضوع سایت آنها مرتبط به ارائه مقاله نیست و تنها باید خدماتی را در سایت ارائه کنند، نیازی به تولید مقالات یا مطالب در سایت ندارند. این تصور کاملا اشتباه است و در بسیاری از سایت‌های بزرگ علاوه بر ارائه خدمات، اقدام به ارائه مقالات آموزشی در زمینه تخصصی سایت می‌کنند. این امر از نظر گوگل نیز بسیار مفید است و به شما در زمینه جذب بازدید‌کننده، افزایش رتبه گوگل و… کمک زیادی می‌کند. همچنین می‌توانید از بخشی به نام blog در سایت خود به عنوان معرفی محصولات، لینک‌سازی و رتبه گرفتن از گوگل به خود کمک کنید؛ بسیاری از کاربران ممکن است حتی نیازی به محصولات شما نداشته باشند اما با دیدن مقالات آموزشی مجذوب شوند و اقدام به خرید محصولات موجود در سایت شما نمایند.

البته باید این موضوع را بازگو کنیم که گوگل تنها به مطالب با ارزش، اختصاصی و بهینه رتبه‌های خوبی ارائه می‌کند و اگر قرار است در سایت خود مطالب کپی یا نامنظم منتشر کنید بهتر است اصلا چنین بخشی را در سایت خود ایجاد نکنید! زیرا در اینصورت بجای تاثیر مثبت می‌تواند سبب کاهش رتبه سایت شما شود و در اینصورت اشتباه خود را گردن فاکتور سئو بیندازید! در صورتیکه اشتباه از خود شما بوده است. سعی کنید برای این بخش از سایت برنامه منظمی جهت انتشار مطالب داشته باشید تا بتوانید رتبه خوبی را از طریق موتور جستجو کسب کنند و با اینکار رضایت بازدیدکنندگان سایت خود را نیز جلب کنید.

استفاده از صفحاتی نظیر تماس با ما و درباره ما

یکی از بخش‌های بسیار مهم و پرکاربرد در سایت استفاده از صفحه تماس با ما است که با استفاده از آن کاربران بتوانند با مدیران سایت‌ها ارتباط برقرار کنند. ایجاد یک راه‌ ارتباطی برای ایجاد امکان برقراری ارتباط کاربران سایت با شما بسیار مهم است که صفحه تماس دقیقا چنین نقشی را ایفا می‌کند. جالب است بدانید گوگل با تشخیص چنین صفحات به شما لبخند رضایت نشان می‌دهد و این مورد نیز در رتبه سایت شما تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت. سعی کنید در این صفحه از گوگل مپ برای نمایش آدرس دفتر یا شرکت خود نیز استفاده کنید؛ همچنین در کنار آن اقدام به نمایش ایمیل جهت ارتباط اضطراری، شماره تماس، بخش پشتیبانی و… را درج کنید تا در صورت نیاز کاربران به چنین صفحاتی بتوانند بدون ارتباط مجدد با شما، مستقیما به این صفحات دسترسی پیدا کنند.می توانید با استفاده از سرویس رایگان Google Forms برای سایت خود فرم تماس با ما بسازید.

طراحی صفحه درباره ما نیز در این تاثیر مثبت گوگل بی‌اهمیت نیست و تاثیر نسبتا خوبی خواهد داشت. از طرفی با طراحی این صفحه می‌توانید به خودتان را به کاربران سایت بشناسید و افتخارات خود را در این صفحه نمایش دهید تا به اعتمادسازی میان شما و کاربران نیز کمک کرده باشید. همچنین می‌توانید نماد اعتماد یا لوگوی ساماندهی را در این صفحات درج کنید تا اعتماد کاربران نسبت به شما بیشتر از قبل جلب شود.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه فاکتورهای اساسی سئو می پردازیم که امیدواریم با رعایت آنها بتوانید لینک‌های اول گوگل را به خود اختصاص دهید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *