در مقاله قبلی به بررسی چند مورد از مزایای داشتن یک سایت برای کسب‌وکارهای تجاری که به صورت سنتی مدیریت می‌شوند پرداختیم و در این مقاله به بررسی چند مورد دیگر از مزایای داشتن یک سایت برای کسب‌وکارها خواهیم پرداخت.

ایمیلی با نام دامین خود در اختیار خواهید داشت

یکی از مزایایی که کنترل‌پنل‌های هاست در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، قابلیت استفاده از ایمیل اختصاصی با نام دامین آنها است. به طور مثال اگر نام دامین شما site.ir باشد، می‌توانید به جای استفاده از سرویس‌دهنده‌هایی نظیر گوگل، یاهو و… از سرویس وب‌میل اختصاصی سایت خود استفاده کنید و آدرس ایمیل شما به صورت info@site.ir نمایش داده شود. این موضوع اگرچه ممکن است در نگاه اول حائز اهمیت نباشد، اما در کسب‌وکارهای اینترنتی اهمیت پیدا می‌کند و استفاده از چنین آدرس ایمیلی به جای آدرس‌هایی که در پایان منتهی به آدرس یک سرویس‌دهنده ایمیل نظیر Gmail.com می‌شود، کمک زیادی به اعتبار شما می‌کند.

همچنین جالب است بدانید در صورتی که هاستینگ شما تعداد ایمیل را محدود نکرده باشد، به راحتی می‌توانید برای بخش‌های مختلف سایت خود نظیر ارتباط با مشتریان، پشتیبانی و… ایمیل‌های مختلفی را ایجاد کنید که در این صورت کاربران به راحتی می‌توانند با بخش‌های مختلف سایت شما ارتباط برقرار کنند و سریع‌تر پاسخ مشکلات و سوالات خود را دریافت کنند.

وب‌میل یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کنترل پنل هاستی را تشکیل می‌دهد که وجود آن مزایای بسیار زیادی برای شما خواهد داشت. این بخش نه تنها بخش‌های اصلی نظیر ارسال و دریافت ایمیل از طرف کاربران را شامل می‌شود، بلکه به راحتی می‌توانید ایمیل‌های ارسالی را مدیریت کنید و برای ارسال ایمیل به گونه‌ای تنظیمات را انجام دهید که بر روی سرورهای شما فشار نیاید و ارسال پاسخ را تنظیم کنید تا خارج از زمان پشتیبانی کاربران که ممکن است به اعتبار شما لطمه بزند، نباشد.

اگر بخواهیم به ظاهر این قضیه نیز نگاهی بیندازیم، می‌توانیم بگوییم که استفاده از ایمیل که بر روی دامین سایت ایجاد شده است، راحت‌تر در ذهن کاربران شما باقی می‌ماند و در صورت نیاز به راحتی می‌تواند با دانستن آدرس سایت، ایمیل شما را نیز در خاطر خود نگه دارند تا در صورتی که بخواهند با شما یا بخش‌های مختلف سایت ارتباط برقرار کنند، دچار مشکل نشوند.

تجزیه و تحلیل کسب‌وکار خود با استفاده از ابزار تحلیل

یکی از مسائلی که فروشگاه‌های واقعی از آن برخودار نیستند، این است که نمی‌توانند مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنند! به طور مثال نمی‌توانید به صورت دقیق تعداد افرادی که وارد فروشگاه شما شده‌اند را اندازه بگیرید و بگویید چند درصد از مخاطبان شما به مشتری تبدیل شده‌اند! همچنین نمی‌توانید تعداد مشتریان دائم و بالقوه خود را تخمین بزنید و این یکی از مهم‌ترین مشکلات فروشگاه‌های واقعی است. در فروشگاه‌های آنلاین به راحتی تمامی این موارد قابل تجزیه و تحلیل است و می‌توانید میزان سودآوری خود را به طور کامل مشخص کنید. مثلا می‌توانید ببینید که چند کاربر روزانه از سایت شما بازدید کرده‌اند، کاربران شما بیشتر از چه کشور و شهرهایی بوده‌اند، کاربران از چه طریقی به سایت شما راه یافته‌اند، تبلیغات صورت گرفته چقدر موثر بوده است، نرخ تبدیل و فروش سایت شما چقدر بوده است و به تمامی سوالاتی که در این حوزه وجود دارد را پاسخ دهید.

بدست آوردن این اطلاعات کمک زیادی در تدوین استراتژی‌های شما می‌کند و سبب می‌شود تا سودآوری بیشتر را نصیب خود کنید؛ به طور مثال اگر کاربران شما اکثرا از شهر بزرگی مانند تهران باشند، اگر بخواهید یک همایش یا نمایشگاه برای معرفی محصولات خود راه‌اندازی کنید، راحت‌تر می‌توانید متوجه شوید که هزینه‌کردن در کدام شهر باعث سودآوری بیشتر می‌شود که این موارد از تحلیل ترافیک سایت و کاربران آن قابل دسترسی است. یکی دیگر از مواردی که اهمیت زیادی دارد، می‌توانید محصولات پرفروش و پربازدید خود را بررسی کنید و در صورت امکان محصولات مرتبط با آن را نیز در فروشگاه خود موجود کنید!

شاید فکر کنید که در فروشگاه‌های سنتی نیز امکان فهمیدن این موضوع که کدام محصول فروش بیشتری فراهم است، وجود دارد! باید بگوییم این موضوع کاملا صحیح است اما آیا می‌توانید متوجه شوید که کدام محصولات شما بازدید بیشتری داشته‌اند؟ در وبسایت این امکان وجود دارد که متوجه شوید کدام صفحات بازدید بیشتری را کسب کرده‌اند و نرخ تبدیل آن را مشاهده کنید تا در صورت کم بودن به دنبال مشکل و ارائه راه‌حل برای تبدیل کاربران به مشتریان محصولات فروشگاه اینترنتی خود کنید.

افزایش درآمد و کاهش ساعت کاری و خستگی کارمندان

یکی دیگر از مسائلی که در این زمینه وجود دارد، هزینه‌های مربوط به ارائه فاکتور به مشتریان و مصرف‌شدن کاغذهایی است که از قطع هزاران درخت بوجود می‌آیند! تمامی این موارد می‌توانند به صورت کاملا الکترونیکی در سایت شما ثبت شوند و نیازی به ارائه فاکتورهای مختلف از سفارش تا تحویل کالا نخواهید داشت. با داشتن یک سایت کاربران می‌توانند محصولات خود را ثبت کنند و فروشگاه شما به صورت کاملا خودکار زمان ثبت سفارش، اطلاعات مشتری و تمامی فرآیندهای دیگر را در اختیار شما و مشتریان قرار دهد. حتی می‌توان مزیت‌ این روش را در این دانست که تمامی جزییات سفارش محصولات با همراه داشتن گوشی‌ها و تبلت‌ها به راحتی در اختیار کاربران است و در هر زمانی نظیر قبل یا بعد از سفارش به راحتی می‌توانند جزییات محصولات خود را مشاهده کنند.

اما فرض کنید بخواهید به کاربران خود فاکتورهای مختلفی را ارائه کنید که باید بر روی کاغذهای استاندارد چاپ شوند و هزینه‌های ناشی از آن نیز بر عهده شما خواهد بود. از طرفی مشتریان شما گاهی به فاکتورها نیازی نخواهند داشت و پس از دریافت محصول آن را دور می‌اندازند و در این میان نه تنها هزینه‌های اضافی اعمال شده است، بلکه کاغذی که می‌تواند کاربردهای دیگری داشته باشد نیز کاملا بی‌استفاده بوده و از بین رفته است. در فرآیند سفارش برای کاربران می‌توانید این امکان را فراهم کنید که کاربر بتوانید نیاز داشتن به فاکتور را در اختیار داشته باشد یا خیر! اگر کاربر به فاکتور نیاز داشته باشد به راحتی می‌توانید در هنگام تحویل محصول به کاربر خود فاکتور را چاپ کنید و به همراه محصول برای آنها ارسال کنید.

در صورتی که کاربر فاکتوری نیاز نداشته باشد دیگر نیازی به چاپ فاکتور نخواهد بود و کاربران می‌توانند نسخه دیجیتال فاکتور خود را در فروشگاه اینترنتی شما مشاهده کنند. با رعایت این موارد نه تنها صرفه‌جویی در کسب‌وکار خود پرداخته‌اید، بلکه به حفظ محیط زیست خود نیز کمک زیادی کرده‌اید.

داشتن یک سایت برای برند تجاری یکی از مهم‌ترین مواردی است که صاحبان کسب‌وکارها از آن برای معرفی و افزایش محبوبیت برند تجاری خود در مقابل کاربران اینترنت استفاده می‌کنند. داشتن یک سایت از دیدگاه‌های مختلفی حائز اهمیت است که در این مقاله به بررسی چند مورد از مهم‌ترین آنها پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *