اشتیاق شرکت‌های مختلف برای ساخت ربات‌های انسان‌ نما دیگر تنها به کمپانی‌های ژاپنی بر نمی‌گردد و نام‌های بزرگی از جمله تسلا نیز در حال کار بر روی پروژه‌های این چنین هستند. اما در چند روز گذشته، شرکت اتومبیل سازی بی ام و (BMW) از ربات انسان نمایی که به صورت چراغ خاموش روی آن کار می‌کرد رونمایی کرد.

رباتی که قرار است در آینده در کارخانه‌جات این شرکت به کار گرفته شود و دارای مشخصات و ظاهری جذابی است که در ادامه قرار است بیشتر در مورد آن بگوییم.

Figure 01، اولین ربات انسان‌نمای بی ام و

بی ام و در حال حاضر چیزی نزدیک به 11 هزار کارگر در کارخانه‌جات مختلف خود دارد که تنها به تولید ماشین‌های این برند مشغول هستند.‌ یکی از دلایل به وجود آمدن Figure 01 این است که قرار بر این شده تا از این ربات انسان نما در کارخانه‌های بی ام و استفاده شود و بعضی از امور به آن‌ها سپرده شود. هدفی که اگر چه کمی شبیه به فیلم‌های علمی تخیلی به نظر می‌آید اما بی ام و خیلی دور از آن نیست.

فارغ از ظاهر کاملا شبیه به انسان که درباره Figure 01 مشاهده می‌کنید، این محصول یک سری مشخصه‌های ابتدایی نیز دارد. قد آن نزدیک به 167 سانتی متر بوده، 60 کیلوگرم وزن دارد، امکان حمل تا 20 کیلوگرم بار را داشته و می‌تواند تا 4.3 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. همچنین با هر بار شارژ کامل، بدون اتصال به برق تا 5 ساعت کار خواهد کرد.

همچنین گفته می‌شود که این ربات امکان بالا و پایین رفتن از پله‌ها، باز کردن در، استفاده از بعضی ابزارها و جا به جا کردن جعبه‌ها را دارد و از هوش مصنوعی برای بعضی از عملکردهای آن استفاده شده است. بیشترین مورد استفاده از آن نیز در کارخانه‌جات، انبارها و بخش‌های لجستیک بوده اما به مرور قرار است به زندگی روزمره و فروشگاه‌ها نیز راه یابد.

البته تا رسیدن به این هدف، زمان زیادی نیاز است. در ابتدا بی ام و قصد دارد تا ربات‌های انسان‌ نمای خود را در کنار انسان‌ها به کارخانه اضافه کرده و پله پله آن‌ها را در جریان کار وارد کند. این کار ابتدا درکارخانه بی ام و در اسپارتانبورگ در کارولینای جنوبی آمریکا انجام خواهد شد. بی ام اگر بتواند، حتی بخشی از هدف‌های خود را نیز تا سال‌های آینده به انجام برساند، با استفاده از این ربات‌ها، تا حد زیادی صرفه‌جویی در پرداخت حقوق خواهد داشت و سود زیادی را به جیب سهامداران خود روانه می‌کند. فارغ از آن، با موفقیت Figure 01، امکان فروش این محصول نیز مهیا شده و بی ام و را وارد بازاری ناب می‌کند که تنها چند برند همچون تسلا در حال فعالیت در آن هستند.

البته باید در نظر گرفت که کارهایی که قرار است به Figure 01 واگذار شود، کارهایی است که انجام آن برای انسان‌ها خطرناک بوده یا باعث آسیب آن‌ها در دراز مدت می‌شود. هر چند در نهایت نمی‌توان از صرفه جویی مالی آن برای بی ام و گذشت. حتی هنوز آماری از تعداد ربات‌هایی که قرار است بی ام و در کارخانه‌جات خود به کار بگیرد نیز صحبتی نشده و باید دید در نهایت، ساخت آن به کجا می‌رسد و قابلیت‌ها آن به چه گونه‌ای خواهد بود.

هوش مصنوعی و ربات‌های انسان نما

در کنار اخبار مربوط به ساخت ربات‌های انسان نمای بی ام و و تسلا و بوستون داینامیک، شرکت‌های هوش مصنوعی نیز قصد ورود به این بازار را دارند. OpenAI که مدت‌هاست با هوش مصنوعی خود به نام ChatGPT در صدر اخبار دنیا قرار دارد، به شدت علاقه مند به ورود به دنیای ربات‌ها بوده و قصد دارد در این زمینه با دیگر شرکت‌ها همکاری کند. حالا بی ام و و OpenAI نیز یک قرار داد همکاری امضا کرده‌اند تا بتوانند از هوش مصنوعی در قالب ربات جدید این شرکت استفاده کنند. البته قرار نیست همه چیز در این ربات‌ها با استفاده از هوش مصنوعی انجام گیرد و این قرارداد در مرحله اول برای همکاری ربات‌ها در کنار انسان‌ها در کارخانه جات بوده و در ادامه گسترش می‌یابد.

یکی از نکات جالبی که همه را به بازار ربات‌های انسان نما امیدوار می‌کند، صحبت‌های مدیر پروژه Figure است. به گفته او، ساخت ربات‌های انسان نما حالا دیگر یک چالش مهندسی است و از مرحله چالش تحقیقاتی گذشته و به زودی شامل محصولات مختلفی در این زمینه خواهیم بود. در نهایت باید منتظر ماند و دید که آیا Figure و شرکت‌های هوش مصنوعی در کنار هم، می‌توانند یکی از آرزوهای فیلم‌های علمی تخیلی را به واقعیتی ملموس بدل کنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *