همانطور که در مقاله‌ قبلی درباره اینکه اندروید ۱۳ منتشر شد، خواندیم، امروز می‌خواهیم درباره ویژگی‌های اندروید جدید بیشتر بدانیم تا بتوانیم آن را همانگونه که می‌خواهیم شخصی‌سازی کنیم. در ادامه، مواردی که تغییر کرده را می‌شماریم:

طرح زمینه Material You

گزینه‌های طرح زمینه Material You برای کاربران بیشتر شده است. به‌روزرسانی سیستم‌عامل همچنین گزینه‌های تم رنگی موجود را با ارائه شش پالت جدید مربوط به سایه‌های خاص یا رنگ‌های مکمل گسترش می‌دهد. این تجربیات عبارتند از TONAL_SPOT که پیش‌فرض است، VIBRANT، EXPRESSIVE، SPRITZ، RAINBOW  و FRUIT SALAD  . در حالی که دو گزینه اول به طور قابل توجهی شبیه به هم هستند. EXPRESSIVE  و SPRITZ فاصله زیادی با سیستم تم اندروید 12 دارند. علاوه بر اینEXPRESSIVE به رنگ‌هایی تکیه می‌کند که مستقیماً از پالت تهیه نمی‌شوند، در حالی که SPRITZ انتخاب‌های خنثی‌تر در مقیاس خاکستری را انتخاب می‌کند.

نسخه‌های رنگی اندروید ۱۳

گوگل همچنین اعلام کرد که با استفاده از دستگاه‌های پیکسل مجهز به اندروید ۱۳، کاربران می‌توانند برنامه‌های خاصی را به صورت خودکار تم‌بندی کنند. تنظیمات نماد تم‌بندی خودکار که در بخش قبل توضیح داده شد شامل این ویژگی است. با روشن کردن آن، همه برنامه‌های پشتیبانی شده شما با رنگ‌های اصلی گوشی مطابقت داده می‌شوند.

تنظیم ساعت قفل صفحه نمایش جایگزین

اندروید 13 به کاربران این امکان را می‌دهد که بین دو سبک ساعت در صفحه قفل جابجا شوند. کاربران می‌توانند یک طرح‌بندی تک خطی یا دو خطی فعلی را انتخاب کنند. با رفتن به Settings > Display > Lock Screen می‌توانید به راحتی به این تنظیمات دسترسی داشته باشید.

ویجت در حال پخش به‌روزرسانی شد

پخش کننده رسانه‌ای در ناحیه اعلان شما ظاهر جدیدی پیدا می‌کند. اکنون آلبوم هنری کل پس‌زمینه ویجت را اشغال کرده و کنترل‌ها کمی جابه‌جا شده‌اند.

بهبود عملکرد اندروید ۱۳

اندروید ۱۲ چندین ابزار جدید از جمله پشتیبانی از اسکرول اسکرین شات، حالت یک دست، تنظیمات چرخش خودکار هوشمندتر و ویژگی AppSearch را معرفی کرد. این چیزی است که اندروید ۱۳ به ارمغان آورده است.

پشتیبانی بصری از اسکنر  QR

اسکن QR کد در اندروید کمی ناشیانه بود، اما اکنون این موضوع مربوط به گذشته است. اکنون یک تغییر سریع برای راه‌اندازی یک اسکنر QR ساده از اعلان شما وجود دارد. عملکرد ساده است، اما حداقل دیگر به یک برنامه جداگانه برای آن نیاز نخواهید داشت!

پشتیبانی بومی بلوتوث LE صوتی

صدای بی‌سیم در جدیدترین نسخه اندروید تقویت می‌شود. این دستگاه از بلوتوث LE Audio و ارتباطات کم پیچیدگی (LC3) پشتیبانی می‌کند که مبلغ مصرف انرژی کمتر و کیفیت صدای بهبود یافته در دستگاه‌های پشتیبانی شده است.

انتخابگر خروجی صدا بازسازی شده است

اندروید ۱۳ عمدتاً یک طراحی مجدد زیباشناختی برای انتخابگر خروجی صدا در نظر گرفته تا بهتر با طرح Material You مطابقت داشته باشد، اما تغییر به یک سیستم خروجی جدید آسان‌تر است.

ویژگی کلیپ بورد اصلاح شده

وقتی متنی را در اندروید ۱۳ برش می‌دهید یا کپی می‌کنید، یک کادر هشدار جدید را در گوشه پایین سمت چپ می‌بینید که نه تنها به شما نمایشی بصری از آنچه در کلیپ بورد خود دارید می‌دهد، بلکه می‌توانید به سرعت روی نماد مداد ضربه بزنید تا آن متن را ویرایش کنید. سپس، وقتی متن را جای‌گذاری کردید، جدیدترین نسخه را دریافت خواهید کرد. این یک تغییر کوچک است اما می‌تواند پیامدهای بزرگی بر قابلیت استفاده از متن در اندروید داشته باشد. بهتر است بدانید که سیستم‌عامل، کلیپ بورد هر موردی را که بیش از یک ساعت از عمر آن می‌گذرد را به طور خودکار پاک می‌کند. این موضوع تا حدی امنیتی است و حریم خصوصی را فراهم می‌کند.

کنترل خانه هوشمند در حالت قفل

اگر می‌خواهید جنبه‌ای از خانه هوشمند خود را کنترل کنید، باید قفل تلفن خود را باز کنید. حتی اگر یک کلید مستقیم روی صفحه قفل دارید. با این حال، در صورت انتخاب در اندروید ۱۳، می‌توانید این محدودیت را دور بزنید. کافیست به بخش Lock Screen تنظیمات Android بروید و کلید مربوطه را بچرخانید. برای حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربر، این به طور پیش‌فرض خاموش خواهد بود.

به روز رسانی حریم خصوصی و امنیتی

حریم خصوصی و امنیت همیشه برای گوگل مهم است. با هر نسخه جدید اندروید، این شرکت سیستم عامل را ایمن‌تر و خصوصی‌تر می‌کند و کاربر کنترل بیشتری روی چیزهایی دارد که بیشترین اهمیت را دارند. اندروید ۱۳ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

انتخابگر عکس خصوصی

وقتی سندی را با یک برنامه اندروید به اشتراک می‌گذارید، انتخابگر سندی که ظاهر می‌شود بسیار ایمن است. به برنامه اجازه نمی‌دهد به همه اسناد شما دسترسی داشته باشد، مگر فقط به اسنادی که شما انتخاب می‌کنید. با این حال، انتخابگر عکس اینقدر امن نبوده است. با این حال، در نسخه جدید اندروید، این مورد تغییر کرده است.

در ادامه، ویژگی‌های دیگر این سیستم عامل را خواهیم شمرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *