این روزها ابزارهای هوش مصنوعی زیادی می‌بینیم که به تولید عکس‌ها و طراحی‌های سه بعدی می‌‌پردازند. اگر چه در صنعت موسیقی ابزارهای خیلی زیادی ارائه نشده اما چندین مورد هستند که حتما ارزش امتحان کردن دارند. هوش مصنوعی در زمینه مسترینگ و یا افکت گذاری یا کارهایی از این دست مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر کنجکاوید که بدانید، در حال حاضر چه ابزارهای هوش مصنوعی در زمینه موسیقی ارائه شده که کاربرد خوبی داشته و ارزش امتحان کردن دارند، بهتر است در ادامه‌ی این مطلب همراه ما باشید.

جدا کننده صدای LALAL.AI

یکی از زمینه‌هایی که هوش مصنوعی در صنعت موسیقی می‌تواند خوش بدرخشد، جدا کردن صدای خواننده یا بخش‌های مختلف یک موزیک از کلیات آن است و LALAL.AI در این زمینه عالی ظاهر شده و می‌تواند، صداهای مختلف را از روی یک موزیک بردارد.

جدا کننده صدای LALAL.AI

LALAL.AI از یک شبکه عصبی به نام  Cassiopeia استفاده می‌کند که از رفتارهای تکرار شونده الگو برداری می کند و تنها بخشی از آن، 20 ترابیت اطلاعات تمرینی است. البته فارغ از تمام مسائل فنی استفاده از این ابزار بسیار ساده است و نیاز به هیچ گونه دانشی حتی در زمینه ساخت موسیقی ندارید تا بخواهید از آن استفاده کنید. این ابزار به صورت آنلاین منشتر شده و در نسخه آنلاین، امکان بارگذاری یک فایل تا 10 دقیقه را دارید و می‌توانید، صدای خواننده یا یکی از چند سازی که مشخص شده را از روی آن بردارید.

بر خلاف دیگر سایت‌های این چنینی، برای این سایت نسخه پولی در نظر گرفته نشده و برای هر فایل تا 300 دقیقه، باید مبلغی کوچک پرداخت کنید. این ابزار برای خیلی کارها از جمله ساخت آهنگ کارائوکه کاربرد دارد.

Jukebox AI

Jukebox AI اما ابزاری کاملا متفاوت است و شبکه عصبی خود را دارد که برای تولید موزیک با کیفیت بالا و کاملا اورجینال استفاده می‌شود که حتی صدای خواننده خود را هم دارد. این ابزار پیشرفته را OpenAI درست کرده، همان شرکتی که قبلا توانسته بود Dall-E 2 را خلق کند. ابزاری که تنها با استفاده از نوشته‌ای که به او می‌دهید، به تولید تصویری اورجینال می‌پردازد.

Jukebox AI

با استفاده ازJukebox AI، شما انتخاب می‌کنید که چه نوع استایل یا ژانری می‌خواهید و سپس بعد از طی کردن چند مرحله ساده، موسیقی شما تولید می‌شود. مثلا موسیقی جاز در استایل الا فیتزجرالد به دست می‌آورید که با هر چیزی که گوش کرده‌اید، متفاوت خواهد بود. البته Jukebox AI هنوز تا یک محصول بی‌عیب فاصله دارد اما تا همین‌جا هم یک ابزار جالب توجه و بی‌نظیر است که حتما ارزش امتحان کردن دارد.

LANDR AI Mastering

این نرم‌افزار برای مسترینگ استفاده شده و مجموعه‌ای از ابزهاری مختلف است که برای آن‌هایی که تجربه کافی در این زمینه ندارند اما می‌خواهند، کیفیت کار نهایی خود را بهبود ببخشند، کمک خواهد کرد. برای مسترینگ نیاز به داشتن مهارت در چند زمینه مختلف است و حتی خیلی از موزیسین‌ها نیز برای این بخش، کار خود را به فرد دیگری می‌سپارند.

LANDR AI Mastering

البته مسلما LANDR AI Mastering جای چنین افرادی را نمی‌گیرد اما اگر در این زمینه مهارت ندارید، می‌توانید با استفاده از این ابزار، تا حد زیادی مشکلات خود را حل کنید. برای استفاده از LANDR AI Mastering چند حالت مختلف در نظر گرفته شده و استفاده از آن نیز بسیار ساده است. اما در نسخه رایگان تنها یک پیش نمایش 20 ثانیه خروجی می‌گیرد وهزینه نسخه پولی آن نیز 20 دلار برای هر ماه است.

Focusrite FAST Verb

این پلاگین با آنالیز فایل صوتی شما چندین گزینه برای تغییر طنین صدا به شما می‌دهد و این کار را با سرعت بالا و به ساده‌ترین شکل ممکن انجام خواهد داد. عموما برای انجام این کار و البته در آوردن فایل با کیفیت مناسب، باید تنظیمات زیادی را دستکاری کنید تا به نتیجه برسید و  Focusrite FAST Verb تمام این مسیر را به تنها چند کلیک تقلیل دادهاست.

Focusrite FAST Verb

البته این ابزار هوش مصنوعی هم احتمالا برای کاربران حرفه‌ای، کاربرد زیادی نداشته باشد و بیشتر به درد افراد مبتدی بخورد و مشکل دوم آن نیز این است که هیچ نسخه آزمایشی نداشته و حتما باید آن را بخرید تا بتوانید، از آن بهره ببرید. برای خرید نیز دو گزینه پیش رو دارید که یا 89.85 دلار پرداخت کرده و برای همیشه در اختیارش داشته باشید یا برای هر ماه 5.99 دلار پرداخت کنید. بهتر است نمونه کارهایی که روی Soundcloud منتشر شده را قبل از این که بخواهید این هزینه را پرداخت کنید، گوش نمایید.

BandLab SongStarter

یکی دیگر از ابزارهای تولید موسیقی به وسیله هوش مصنوعی که این کار را یا به صورت شانسی برای شما انجام می‌دهد یا این که می‌توانید، نوشته‌ای را برای راهنمایی هوش مصنوعی وارد کنید.

BandLab SongStarter

از موسیقی‌هایی که به این وسیله تولید می‌شوند می‌توانید به صورت کاملا رایگان در کارهای مختلف استفاده کنید. چنین ابزارهای هوش مصنوعی با اینکه از ایده‌آل فاصله‌ی بسیاری دارند، اما برای پروژه‌های کوچک کاربرد فراوانی خواهند داشت. خود BandLab SongStarter نیز به صورت کاملا رایگان ارائه شده است.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *