در دنیای بی‌انتهای اینترنت، امروزه باید هوشمندانه عمل کرد. در صورتی که وب‌سایتی طراحی می‌کنیم و می‌خواهیم خدمات یا هنر خود را به کاربران نشان دهیم، قبل از هر چیز باید بدانیم کاربران ما چه کسانی هستند و چه فعالیتی خواهیم داشت. در صورتی که محتوای ما برای جهانیان نوشته می‌شود و اعتبار آن مهم است، لازم است آدرس سایت ما یعنی دامین آن هم جهانی باشد. پس باید از یک پسوند عمومی و مرتبط استفاده کرد. اما اگر کاربران ما فقط داخل کشور هستند و می‌خواهیم فعالیت کوچک یا ملی داشته باشیم، آدرس سایت ما هم می‌تواند ملی باشد. در این مقاله بیشتر در مورد دامنه‌ها و چگونگی ثبت آنها می‌خوانیم.

پسوند‌های دامنه ملی

در ابتدا باید بگوییم پسوند دامنه ملی ایران ir. است و به احتمال زیاد این را از قبل می‌دانستید. در توضیحی کلی‌تر، پسوند‌های دو حرفی به کشورها اختصاص دارد و ممکن است شما پسوند برخی از این کشورها را بشناسید. به عنوان مثال دامنه tr. به کشور ترکیه تعلق دارد و دامنه co. برای کشور کلمبیا است. به همچنین دیگر کشورها هم پسوندهای مربوط به خودشان را دارند.

معرفی انواع دامنه ملی ایران

همانطور که می‌دانیم، پسوند اصلی دامنه ایران ir. است. می‌توانیم برای قبل از آن چیزی اضافه کنیم تا مفاهیم مشخص‌تری بدهد. به عنوان مثال، دامنه co.ir را معمولا شرکت‌هایی ثبت می‌کنند که مدارک احراز هویت دارند و از پیشوند co در مخفف Company استفاده می‌کنند تا در قالب سهامی خاص، عام، مسئولیت محدود و تضامنی فعالیت کنند. دامنه  ac.ir، برای دامنه‌های کاملاً فارسی به کار می‌رود، گاهی با هر مرورگری باز نمی‌شود و دسترسی آن محدود است. برای مؤسسات آموزش عالی همچون دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است که مجوز رسمی دارند یا دامنه id.ir، دامنه‌ای پرسنلی است که ویژه دارندگان ملیت ایرانی است و پیش‌شرط ثبت آن، ارائه کد‌پستی ده‌رقمی و کارت ملی است. در واقع این دامنه فقط برای افراد حقیقی قابل ثبت است و پیشوند id که قبل از ir قرار می‌گیرد، مخفف کلمه identification به معنی هویت است. شما برای ثبت این نوع دامنه باید ابتدا یک حساب کاربری در سایت ایرنیک داشته باشید. بعد از آن قادر به ثبت نام و یا نام‌خانوادگی خودتان هستید. همچنین دامنه org.ir، برای شرکت‌ها و مؤسسه‌های خصوصی فراهم شده است. البته که با دامنه org. که مخفف organization است و در کل دنیا برای سازمان‌ها به کار می‌رود، تفاوت دارد و یک ir بیشتر دارد. دامنه sch.ir دامنه‌ای اختصاصی است که معمولا برای مراکز آموزشی مانند مدارس دارای مجوز رسمی از اداره آموزش‌ و پرورش استفاده می‌شود. علاوه بر این، دامنه gov.ir، دامنه دیگری است که فقط برای مراکز و سازمان‌های دولتی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار می‌رود و مدارک احراز هویت آن‌ها می‌تواند به نام عضو هیئت‌رئیسه یا نماینده شرکت باشد. در نهایت دامنه net.ir برای شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت رسمی در ایران قابل استفاده است.

خرید دامنه ir

قبل از ثبت دامنه، باید آن را به دقت انتخاب کنید. در این متن نکات مهمی را بابت انتخاب نام دامنه می‌گوییم تا دامین متناسب با وب سایت خود را آسان‌تر پیدا کنید.

ابتدا باید به نامی فکر کنید که خاص و یونیک باشد. یعنی کاملا مرتبط و مختص به کار باشد. بهتر است نام انتخابی مشابه هیچ برند معروفی نباشد. چون بعدا به هنگام سئو و بهینه‌سازی سایت ممکن است به‌ مشکل بخورید یا به خاطر مسائل برندینگ، از شما شکایت و دامنه شما توقیف شود. در حین انتخاب نام دامنه به یک اسم کوتاه اما به یاد ماندنی فکر کنید تا کاربران بتوانند به راحتی آن را به خاطر بسپارند. تا حد ممکن در دامنه خود از خط تیره یا دَش و اعداد استفاده نکنید مگر مجبور باشید و یا عدد موردنظر کاملا مرتبط با نام برند و فیلد کارتان باشد.

آموزش خرید و ثبت دامین

پس از اینکه دامین مورد نظرتان را انتخاب و در صفحه جست‌و‌جوی دامنه وارد کردید و پیام سبز رنگی به شما گفت که این دامنه موجود است، می‌توانید کارتان را برای خرید و ثبت دامنه مورد ادامه دهید. برای این کار به ترتیب پیش روید:

  • دامنه مورد نظر خود را داخل کادر بنویسید و دکمه بررسی را فشار دهید.
  • پس از اطمینان از موجود بودن نام دامنه بر روی دکمه خرید کلیک یا تاچ کنید.
  • به صفحه جدید منتقل می‌شوید تا خرید خود را نهایی کنید.
  • پس از پرداخت لازم است به ایمیل‌ها و پیام‌ها دقت کنید و برای ثبت دامنه اقدام کنید.
  • ثبت دامنه از سایت ایرنیک nic.ir انجام می‌شود.
  • فراموش نکنید که فرایند خرید را تکمیل کنید.

ثبت دامنه ir

طبق آمار رسمی ایرنیک  (IRNIC)، نزدیک به یک‌ میلیون و نیم دامنه فارسی ثبت شده است. تعداد دامنه‌های فعال فارسی همراه با پسوندها در سال ۱۴۰۱ در زیر قابل مشاهده است.

  • ir: ۱۴۸۰۴۷۳
  • co.ir: ۴۱۶۵
  • ac.ir: ۱۱۹۵
  • id.ir: ۶۶۸
  • org.ir: ۲۳۵
  • sch.ir: ۲۲۲
  • gov.ir: ۱۹۹
  • net.ir: ۲۷
  • مجموع: ۱۴۸۸۷۳۹

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *