یکی از مواردی که هنگام راه اندازی سایت به آن نیاز دارید، خرید هاست و دامنه است. ما در این مقاله به بررسی کامل خرید هاست و دامنه می پردازیم و نکاتی که لازم است بدانید را بررسی می کنیم. پس اگر قصد خرید هاست و دامنه را دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

هاست چیست و چه کاربردی دارد؟

هنگامی که شما قصد استفاده از یک کامپیوتر شخصی را دارید، حتماً باید سخت افزار مناسبی داشته باشید. این سخت افزار متناسب با نوع مصرف شما است و ممکن است نیاز به یک سخت افزار متوسط یا قوی داشته باشید! هاست هم فضایی مانند کیس کامپیوتر شما است که در محلی به نام دیتاسنتر میزبانی می شود. در واقع فایل های مربوط به سایت شما روی آن قرار می گیرد و از طریق اینترنت در دسترس کاربران است. سرویس میزبانی شما بر روی سرور قرار می گیرد و هر سرور مشخصات فیزیکی و سخت افزاری خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال یک سرور ممکن است رم 32 و سرور دیگری رم 128 داشته باشد. هاست های اشتراکی تنها بخشی از یک سرور اختصاصی هستند که به شما امکان قرار گرفتن فایل های سایت بر روی سرور اصلی را می دهد.

اگر قصد راه اندازی یک سایت اینترنتی را داشته باشید، حتماً باید یک هاست اشتراکی تهیه کنید تا بتوانید فایل های مربوط به هاست خود را بر روی آن میزبانی کنید. همچنین بخشی از هاست را بانک اطلاعاتی یا دیتابیس تشکیل می دهد که اطلاعات ارزشمندی شما بر روی آن قرار می گیرد. برای خرید هاست باید به چند نکته ضروری دقت کنید که در بخش بعدی به بررسی آن می پردازیم.

هنگام خرید هاست به چه نکاتی دقت کنیم؟

تا این جای مقاله با هاست و کاربرد آن آشنا شدیم اما برای راه اندازی یک سایت باید چه هاستی تهیه کنیم؟ گاهی اوقات کاربران بدون آن که در مورد نیاز خود اطلاعی داشته باشند، دست به خرید هاست می زنند که ممکن است تنها هزینه اضافی خرج کنند. پیش از آن که بخواهید هاست خریداری کنید، ابتدا باید بدانید که چه هاست و چه مشخصاتی نیاز دارید تا تنها متناسب با نیاز خود هزینه کنید. برای خرید هاست به 5 نکته ضروری دقت کنید:

به منابع مورد نیاز خود دقت کنید

اگر می خواهید هزینه اضافی پرداخت نکنید، پیش از آن که بخواهید برای خرید هاست اقدام کنید باید ببینید که چقدر منابع نیاز دارید. مثلاً اگر حجم فایل های شما کمتر از 10 گیگ است، فقط 10 گیگ هاست تهیه کنید. زیرا هر چقدر منابع تهیه شده بیشتر باشد، هزینه آن هم بیشتر است. از طرف دیگر، باید توجه کنید که پهنای باند هاست به میزان کافی باشد! در حال حاضر اکثر هاستینگ ها سرویس های میزبانی را با پهنای باند نامحدود ارائه می کنند اما باز هم بهتر است پیش از خرید هاست به این نکته دقت کنید؛ اگر پهنای باند هاستینگ شما محدود است، باید دقت کنید که به اندازه کافی پهنای باند داشته باشد! زیرا در صورت تمام شدن آن، باید مجدد هزینه کنید و پهنای باند بخرید. همچنین به منابع دیگر هاست هم باید توجه کنید تا در آینده با مشکل مواجه نشوید.

از آپتایم سرور مورد نظر مطلع شوید

آپ تایم سرور به معنای مدت زمانی است که سرور روشن است و از دسترس خارج نیست. اگر سرور شما روزی چندین بار از دسترس خارج شود، سایت شما هم از دسترس خارج می شود و این موضوع نه تنها برای کسب و کار شما خوب نیست، بلکه روی رتبه سایت شما در گوگل هم تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل بهتر است پیش از خرید هاست از هاستینگ مورد نظر، ابتدا میزان آپ تایم را بررسی کنید. در حال حاضر اکثر سرور ها از پایداری بسیار خوبی برخوردارند و به راحتی می توانند آپ تایم بالای 99 درصد را دریافت کنند.

تعداد دیتابیس و addon domain را در نظر بگیرید

برخی هاستینگ ها برای آن که بتوانند کیفیت بهتری به مشتریان خود ارائه کنند، تعداد دیتابیس خود را محدود می کنند. به عنوان مثال اگر تعداد دیتابیس سرویس میزبانی شما تنها 1 عدد باشد، در این صورت فقط می توانید یک سایت را میزبانی کنید. بنابراین اگر می خواهید چندین سایت را روی هاست خود میزبانی کنید، حتماً باید از هاستی استفاده کنید که چندین دیتابیس دارد. از طرف دیگر، ادان دامین هم دقیقاً به همین موضوع اشاره می کند! اگر ادان دامین هاست شما تنها به 1 عدد محدود باشد، فقط همان سایت اصلی را می توانید میزبانی کنید و امکان اضافه کردن دامنه دیگری وجود ندارد.

قیمت هاست را در نظر بگیرید

در حال حاضر اکثر هاستینگ ها سرویس های میزبانی خارج از ایران ارائه می کنند و این موضوع ارتباط مستقیم با قیمت ارز دارد. یکی از مسائلی که هنگام تهیه هاست باید در نظر بگیرید، قیمت هاست است. اگر قیمت هاست بیش از حد گران باشد، به معنای کیفیت بالا نیست و تضمینی برای آن وجود ندارد. گاهی اوقات هاستینگ ها به دلیل سابقه بالا قیمت های نجومی ارائه می کنند که تنها به ضرر کسب و کار های آنلاین است. همچنین قیمت بسیار پایین هم با توجه به قیمت فعلی ارز منطقی نیست و امکان از دسترس خارج شدن آن هاستینگ وجود دارد. بنابراین بهتر است از هاستینگی سرویس میزبانی تهیه کنید که علاوه بر پایداری و معتبر بودن، قیمت مناسبی هم داشته باشد تا بتوانید در هزینه های کسب و کارتان صرفه جویی کنید.

نوع کنترل پنل را در نظر بگیرید

اگر کمی با سرویس های میزبانی وب آشنا باشید، می دانید که چندین کنترل پنل هاست وجود دارد که هر یک از آن ها امکانات مختلفی در اختیار شما قرار می دهند. البته امکانات پایه و اصلی همه آن ها یکی است و با استفاده از آن ها می توانید سایت خود را میزبانی کنید؛ اما مسئله مهم این است که برخی کنترل پنل ها در میان کاربران محبوب تر هستند و البته برخی از آن ها، توسط شرکت های خارجی تحریم نیستند. به عنوان مثال سی پنل یکی از بهترین کنترل پنل های هاست بوده اما ایران را تحریم کرده است. از طرف دیگر، باید توجه داشته باشید که هاست شما لینوکس است یا ویندوز؛ زیرا برای میزبانی سایت های ASP باید از هاست ویندوز و برای میزبانی سایت های PHP باید از هاست لینوکس استفاده کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *