اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

نحوه fetch کردن در سرچ کنسول جدید گوگل

fetch as google قابلیت بسیار مهمی است که شما با استفاده از آن می توانید صفحات وب سایت خود را به صورت دستی ایندکس کنید. چرا که گاهی صفحات وب سایت از دید خزنده های گوگل پنهان می مانند یا زمان ایندکس شدن آنها کمی طولانی می شود. در نتیجه با استفاده از این ابزار می توانید اقدام به ایندکس کردن URL های موردنظر خود نمایید. برای fetch کردن در سرچ کنسول جدید گوگل می توانید به شکل زیر پیش بروید.

ابتدا وارد سرچ کنسول خود شوید. در ستون سمت چپ صفحه روی گزینه URL inspection کلیک کنید.

زمانی که شما URL صفحه مورد نظر خود را در ابزار URL inspection گوگل سرچ کنسول وارد می کنید، با پیغام Retrieving data from Google index رو به رو می شوید.

در صورتی که لینک وارد شده پیش تر ایندکس نشده باشد، با پیغام URL is not on Google مواجه خواهید شد. در این صورت باید روی لینک REQUEST INDEXING کلیک کنید تا درخواست ایندکس شدن صفحه مورد نظر به گوگل ارسال شود.

پس از کلیک روی گزینه REQUEST INDEXING با پیغام زیر رو به رو خواهید شد.

گوگل ایندکس بعد از بررسی لینک قرار گرفته ممکن است یکی از پیغام‌های زیر را به شما نمایش دهد

  • Oops! Something went wrong: در صورت مواجه با چنین پیغامی باید دوباره اقدام به ایندکس کردن نمایید.
  • Indexing requested: اگر این پیغام به نمایش گذاشته شود یعنی درخواست ایندکس شدن URL وارد شده ارسال شد و به زودی محتوای شما در نتایج جستجو گوگل به نمایش گذاشته می شود.

گزارشات URL inspection بعد از ایندکس محتوا

زمانی که اقدام به ایندکس کردن یک URL مشخص توسط ابزار URL inspection می نمایید، گزارشاتی از وضعیت ایندکس صفحه مد نظر نمایش داده می شود.

کادر Presence on Google

پس از عملیات ایندکس در همین صفحه در کادری تحت عنوان Presence on Google می توانید متوجه شوید که URL مورد نظرتان می تواند در نتایج جستجو گوگل به نمایش گذاشته شده یا نه و به صورت کلی در چه وضعیتی قرار دارد. در توضیح امکان ایندکس شدن یا نشدن لینک مورد نظر، یکی از توضیحات زیر را مشاهده خواهید نمود:

  • URL is on Google

این اعلان به این معنا است که URL صفحه مورد نظر ایندکس شده است و می توان آن را در نتایج جستجو گوگل مشاهده کرد و مشکلی نیز در داده ساختار یافته، صفحات AMP لینک شده و موارد این چنینی وجود ندارد. در صورت مشاهده این پیغام نیازی به انجام هیچ کاری ندارید و می توانید جزییات اطلاعاتی که گوگل درباره این URL مشخص در اختیارتان قرار داده است را بررسی نمایید.

  • URL is on Google, but has issues

زمانی که با این پیغام مواجه شدید باید بدانید که URL مورد نظرتان ایندکس شده است و می توانید آن را در نتایج جستجو گوگل مشاهده نمایید. اما صفحه با مشکلاتی مواجه است که روی عملکرد آن تاثیر منفی گذاشته است. مشکلاتی در زمینه صفحه AMP یا داده های ساختار یافته غیر صحیح برای یک کلمه کلیدی پر سرچ در صفحه و موارد مشابه دیگر که روی عملکرد صفحه مورد نظر تاثیر می گذارد.

در صورت مواجه با این پیغام لازم است که اطلاعات قرار گرفته در بخش warnings یا errors را مطالعه نمایید و سعی کنید مشکل ایجاد شده را حل نمایید.

  • URL is not on google: Indexing errors

این هشدار زمانی به نمایش گذاشته می شود که حداقل یک مشکل اصلی در زمینه ایندکس شدن URL مورد نظر وجود دارد. به دلیل وجود همین مشکل نیز امکان به نمایش گذاشتن صفحه لینک مورد نظر در نتایج جستجو گوگل وجود نخواهد داشت. در صورت برخورد با این پیغام باید از طریق قسمت Coverage جزییات مربوط به مشکل موجود را مشاهده و درصدد رفع آن برآیید.

  • URL is not on google

مفهوم این پیغام این است که URL مورد نظر در نتایج جستجو گوگل به نمایش گذاشته نشده است. دلایل بسیاری برای مشاهده این هشدار وجود دارد که معمول ترین آنها درخواست پسورد برای مشاهده صفحه مورد نظر یا استفاده از متاتگ robots یا robots.txt برای عدم دسترسی خزنده های گوگل به لینک مورد نظر است. در چنین شرایطی شما باید جزییات قرار گرفته در بخش coverage را مطالعه نمایید تا دلیل مشکل ایجاد شده را پیدا نمایید. یکی از دلایل این اتفاق عبارت از:

تفاوت میان کانونیکال معرفی شده توسط شما و کانونیکال انتخابی گوگل. در این حالت URL تعدادی از صفحات وب سایت مشابه است و گوگل تصمیم به ایندکس کردن صفحه مشابه دیگری گرفته است. در این حالت شما باید تگ کانونیکال را حذف کرده یا دلیل استفاده از صفحات کانونیکال را برای گوگل مشخص نمایید. گاهی ممکن است به دلیل وجود یک متاتگ robots.txt گوگل امکان دسترسی به صفحه مورد نظر را نداشته باشد. در این حالت شما باید فایل robots.txt خود را ویرایش کرده و دسترسی لازم برای خزنده های گوگل را فراهم کنید.

این پیغام زمانی به نمایش گذاشته می شود که URL وارد شده یکی از ورژن های فرعی یک صفحه مشابه دیگر باشد. صفحاتی که با چنین پیغامی مواجه می شوند در واقع AMP یا کانونیکال مشابه ای را دارند یا نسخه دسکتاپ و موبایل آنها مشابه است. در این حالت شما باید کانونیکال انتخابی گوگل را بررسی کنید تا بتوانید جزییات مربوط به آن را مشاهده نمایید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *