اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید که می‌خواهید با استفاده از بلاگ نویسی ارزشی برای کاربران ایجاد کنید و فروش خود را افزایش دهید، در مجموعه مقالات بلاگ نویسی و اهمیت آن برای کسب‌وکارها به بررسی آن می‌پردازیم. اگر بخش قبلی مقالات را نخوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً ابتدا آن‌ها را بخوانید سپس به سراغ این مقاله بیایید.

به عنوان مثال اگر ما قصد استفاده از سایت بلاگفا را داشته باشیم و بخواهیم که یک وبلاگ با دامنه اینترنتی mydomain بسازیم، آدرس اینترنتی وبلاگ ما به صورت www.mydomain.blogfa.com تغییر می‌کند. این سایت‌ها عمدتاً به صورت رایگان فعالیت می‌کنند و هزینه آنها با توجه به درآمدی که از طریق تبلیغات و سایر موارد به دست می‌آورند، جبران می‌شوند.

یکی دیگر از سیستم‌هایی که برای نوشتن محتوا و بارگذاری آن در وبلاگ استفاده می‌شود، پلتفرم‌های پولی هستند که توسط چند شرکت در اختیار کاربران و وبلاگ نویسان قرار می‌گیرند. این پلتفرم‌ها به صورت سایت‌ساز یا فروشگاه‌ساز هستند که وبلاگ مورد نظر را به صورت اشتراکی می‌سازند. برای استفاده از این پلتفرم، وبلاگ‌نویس باید هزینه استفاده از آن را به صورت سالانه و اشتراکی بپردازد. برای درک بهتر این شیوه از وبلاگ نویسی، اجازه دهید که با ذکر یک مثال روند کار آنها را توضیح دهیم. فرض بگیرید که شما قصد راه‌اندازی یک وبلاگ در زمینه آموزش آشپزی را دارید. اگر با نحوه انتخاب دامنه و انتخاب‌ هاست آشنایی داشته باشید، از روش‌های رایگان استفاده می‌کنید و نهایتاً با محدودیت‌های آنها کنار خواهید آمد.

اما در برخی موارد انتخاب دامنه و خرید هاست برای شما سخت است و حتی آموزش لازم برای کار بر روی قالب وبلاگ خود را ندیده‌اید. در این حالت به سراغ پلتفرم‌های پولی یا پلتفرم‌های اشتراکی می‌روید. این پلتفرم‌ها فضایی همانند فضای وردپرس یا جوملا یا حتی بلاگفا در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید محتوا و مطالب خود را در این سیستم بارگذاری کنید. همچنین این شرکت وظیفه انتخاب دامنه و وظیفه انتخاب‌ هاست برای وبلاگ شما را برعهده می‌گیرد. در این سیستم شما می‌توانید قالب مورد نظر خود را بر روی سایت قرار دهید یا از قالب‌های پیش فرض آنها استفاده کنید. همچنین این شرکت متعهد می‌شود که تمامی امور پشتیبانی سایت از جمله تغییر قالب و مشکلات احتمالی آن را برطرف کند.

  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.

در مقابل خدماتی که از سیستم و پلتفرم اشتراکی دریافت می‌کنید، هزینه سالانه برای شما در نظر گرفته می‌شود که ممکن است در طول فعالیت شامل تخفیف یا حتی افزایش قیمت به دلیل استفاده از فضای هاست بیشتر شوید. این روش به لحاظ اطمینان از کیفیت سایت و پشتیبانی آن، نسبت به روش‌های رایگان بهتر است و شما می‌دانید که یک گروه حرفه‌ای از محتوا و از وبلاگ شما حمایت می‌کند. با توجه به اینکه هزینه اشتراک این سیستم‌ها چندان بالا نیست، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و توجیه اقتصادی دارد.

نمونه‌های مختلفی از سرویس‌های وبلاگدهی ایرانی و خارجی موجود است که امکانات همه آنها تقریباً شبیه است و با یاد گرفتن اصول اولیه در یکی از آنها، می‌توان از همه این سرویس‌ها استفاده کرد. معروف‌ترین سرویس‌های وبلاگدهی خارجی شامل وردپرس و بلاگ اسکای هستند که نمونه‌های دیگری مشابه آنها نیز ساخته شده است و محبوبیت کمتری دارند. اما سرویس‌های وبلاگدهی ایرانی بسیار بیشتر هستند و دسترسی به آن‌ها آسان‌تر است. چند نمونه از این سرویس‌ها به صورت زیر هستند:

  • سرویس وبلاگ دهی بلاگفا = www.blogfa.com
  • سرویس وبلاگ دهی بیان بلاگ = www.blog.ir
  • سرویس وبلاگ دهی میهن بلاگ = www.mihanblog.com
  • سرویس وبلاگ دهی رز بلاگ = www.rozblog.com
  • سرویس وبلاگ دهی پرشین بلاگ = www.persianblog.ir
  • سرویس وبلاگ دهی پارسی بلاگ = www.parsiblog.com

مزایای استفاده از سرویس وبلاگ دهی

با توجه به مشخصاتی که برای سرویس وبلاگ دهی عنوان شد، شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که چرا برخی از افراد و وبلاگ‌نویسان ترجیح می‌دهند که از این سیستم‌ها برای وبلاگ نویسی خود استفاده کنند. برای این مورد، به برخی از مزایای سرویس وبلاگدهی اشاره می‌کنیم که احتمالاً شما را نیز قانع خواهد کرد:

  • استراتژی دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۰ – بخش اول
  • نیازی به ثبت دامنه و دردسرهای مربوط به آن نخواهید داشت؛
  • فضای هاستینگ مورد نیاز در اختیار شما قرار می‌گیرد و نیازی به پرداخت پول ندارید؛
  • نحوه کار با این سیستم‌ها بسیار ساده است و آموزش آنها در اینترنت و در وب سایت‌های مختلف وجود دارد؛
  • معمولاً در استفاده از سرویس وبلاگدهی محدودیت خاصی نیست و می‌توانید قالب‌های مختلفی بر روی آنها نصب کنید؛
  • در این سیستم‌ها پیشنهادات مختلفی برای انتخاب دامنه به عنوان پیش فرض در اختیار وبلاگ‌نویس قرار می‌گیرد؛

پشتیبانی این سیستم‌ها بسیار راحت است و شما نیازی به آموزش کدنویسی و برنامه نویسی نخواهید داشت.

سه) قالب وبلاگ خود را شخصی‌سازی کنید!

پس از انتخاب دامنه، هاست و سیستم CMS، باید ظاهر یا اصطلاحاً تِم وبلاگ خود را متناسب با محتوایی که قرار است منتشر کنید، طراحی کنید، ظاهر وبلاگ شما باید منحصر به فرد، شخصی‌سازی شده و متناسب با اهدافتان باشد تا بتواند محتوای کلام شما را به خوبی به مخاطب منتقل کند.

اگر مراحل قبل را انجام داده باشید، همانند ایجاد یک فروشگاه است که تجهیزات لازم برای راه اندازی آن را خریداری کرده‌اید، اما هنوز در مورد نحوه نصب و محل قرارگیری کالاهای مختلف برنامه‌ریزی نکرده‌اید. در اینجا باید به سراغ انتخاب قالب برای وبلاگ خود بروید. انتخاب قالب برای وبلاگ بسیار مهم است و به طور مستقیم بر جذابیت آن و جذب مخاطب برای محتوا تأثیر گذار است.

انتخاب قالب در وبلاگ نویسی به دو صورت انجام می‌گیرد که یک حالت آن استفاده از قالب‌های پیش‌فرض و حالت دوم آن استفاده از قالب‌های سفارشی است. قالب سفارشی توسط خود فرد و یا تیم‌های طراحی سایت، آماده‌سازی شده و در آن محل‌های مختلف برای قرار دادن محتوا به شکل منحصر‌به‌فرد در نظر گرفته می‌شود. استفاده از قالب‌های سفارشی برای وبلاگ‌نویس هزینه‌بر است و حتی ممکن است مجبور شود که در فواصل زمانی مختلف، تغییراتی در ساختار آن به وجود بیاورد. اما در هر صورت قالب‌های سفارشی از لحاظ زیبایی و جذابیت سطح بالاتری دارند و در جذب مخاطب موفق‌تر عمل می‌کند. در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *