یکی از استراتژی هایی که باید در نظر بگیرید، این است که هنگام تخصصی کار کردن تنها باید به فکر جلب رضایت مشتریان باشید! یکی از اشتباهاتی که کسب و کارها انجام می دهند، این است که فکر می کنند از همان ابتدا باید مانند دیجی کالا باید صدها هزار نوع محصول موجود داشته باشند! در حالی که این دسته از افراد فراموش کرده اند دیجی کالا هم در ابتدا فقط کالاهای دیجیتال می فروخت و به مرور زمان دسته بندی های دیگر را به این بازار اینترنتی اضافه کرد. بنابراین در ابتدای کار تنها رضایت مشتری را جلب کنید، سپس به فکر توسعه کسب و کارتان باشید.

دو) سئو و بهینه سازی سایت را فراموش نکنید!

با راه انداری فروشگاه اینترنتی کار شما به پایان نرسیده و تازه ابتدای مسیر است! اولین کار پس از راه اندازی، رقابت برای رسیدن به نتایج اول صفحه جستجو گوگل است. کسی که قصد خرید اینترنتی داشته باشد ابتدا کالای خود را در گوگل جستجو می کند. سئو به موارد مختلفی بستگی دارد که برای رسیدن به صفحه اول، باید همه موارد آن رعایت شود! به خصوص باید به بحث تولید محتوا اهمیت زیادی بدهید. شما باید هر روز یا حداقل هر هفته یک مطلب جدید را در سایت خود منتشر کنید. البته محتوا همان محصول نیست، بلکه منظورمان محتوایی است که در کنار محصولات به درد کاربران بخورد! مثلاً اگر سایت شما در حوزه املاک فعالیت می کند، می توانید مطالبی در خصوص نکات خرید خانه به کاربران ارائه کنید! زمان متوسط برای بدست آوردن صفحه نخست گوگل از دو ماه تا چند سال است زیرا گوگل باید مطمئن شود شما در حال کار روی وب سایت خود هستید و سایت شما یک سایت معتبر است. بنابراین کمی صبور باشید و بعد از انجام کارهای صحیح و دریافت مشاوره های سئو منتظر نتیجه بمانید.

سه) تبلیغات اینترنتی را فراموش نکنید!

بعد از انجام مراحل بالا و پس از آنکه مطمئن شدید سایت شما مزایای رقابتی دارد، تبلیغات خود را شروع کنید. برای شروع تبلیغات عجله نکنید. شما حتی می توانید از گوگل ادوردز هم استفاده کنید. جالب است بدانید تبلیغات گوگل دقیقاً مانند صدر نتایج صفحه جستجو عمل می کند! به عبارت ساده تر سایت فروشگاهی شما را در لیست اولین نتایج جستجو قرار داده و به ازای هر کلیکی که کاربر روی سایت شما می کند هزینه آن را از شما می گیرد. البته برخی افراد معتقد هستند که این کار می تواند به صورت مستقیم در بهبود سئو سایت کمک کند؛ این باور کاملاً غلط است. تنها افزایش بازدید و رفتار کاربران می تواند روی رتبه سایت اثرگذار باشد! بنابراین در ابتدا روی تبلیغات کم هزینه تمرکز کنید. با دیگر وب سایت های پر بازدید وارد مذاکره شوید و از آنها بخواهید تبلیغ سایت شما را در وب سایت خود قرار دهند. یکی از راه های درآمد وب سایت های پربازدید مثل وب سایت های خبری همین است. همچنین در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید اما فراموش نکنید شبکه های اجتماعی تنها برای بیشتر دیده شدن استفاده می شوند و نباید به جای وبسایت روی آن تمرکز کرد.

چهار) به دنبال افزایش رضایت مشتریان باشید

حجم سفارش ها در فروشگاه اینترنتی گاهی بسیار زیاد است و همین مسئله باعث می شود تا کالا دیر به دست مشتری برسد. همچنین به علت همین حجم بالای مشتری توان پاسخگویی به همه ی مشتریان را نداشته و همین مسئله باعث نارضایتی آن ها می شود. شما می توانید تا زمان مطرح شدن سایت خود، این ضعف ها را شناسایی کنید و حتی در تبلیغات به نقاط قوت خود در خصوص ارسال در موعد مقرر و خدمات پشتیبانی بی نظیر استفاده کنید.

پنج) بهینه بودن سایت از نظر رابط کاربری و تجربه کاربری

یادتان باشد حضور موفق در میدان رقابت فروشگاه های اینترنتی، سایت فروشگاهی شما باید از نظر زیبایی و امکاناتی که به کاربران ارائه می کنید، بهینه باشد. امکاناتی نظیر جستجوی پیشرفته، مقایسه محصولات، شیوه های ارسال، پیشنهادات شگفت انگیز و… همگی جزء موارد ضروری فروشگاه های اینترنتی است. همچنین فروشگاه اینترنتی شما باید بهینه سازی شده و سرعت مناسبی داشته باشد. وب سایت را برای کاربران طراحی کنید و همواره خود را به جای مشتری قرار دهید. بررسی کنید اگر مشتری به سایت شما مراجعه کرد آیا به راحتی کالای خود را پیدا خواهد کرد؟ آیا اطلاعات کامل و مفیدی از کالا و محصولات را بدست خواهد آورد؟ آیا می تواند کالا را به لیست علاقمندی های خود اضافه کنید تا بعدا که قصد خرید داشت نیاز به جستجوی مجدد نداشته باشد و محصول را از لیست علاقمندی های خود بخرد؟ با پرسیدن این سوالات از خودتان می توانید به داشتن یک سایت بهینه و حرفه ای کمک کنید.

شش) نماد اعتماد الکترونیک را فراموش نکنید!

نماد اعتماد الکترونیکی ابزاری است به منظور ایجاد اعتماد درکاربران هنگام مراجعه به سایت ها و فروشگاه های اینترنتی کمک زیادی می کند! این ابزار را مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وظیفه اعطای نماد اعتماد الکترونیکی ارائه می کند و دریافت آن نیازمند ارائه کامل مشخصات و مدارک لازمه و تائید شرایط لازم است. دریافت نماد اعتماد الکترونیکی فرآیند ساده ای است و حدودا یک هفته زمان می برد اما تاثیر بسیار زیادی روی اعتماد کاربران دارد! بنابراین گرفتن این نماد را فراموش نکنید.

هفت) قرارداد با پست یا شرکت های حمل و نقل

بسیاری از افراد نگران ارسال کالاهای خریداری شده به مشتریانشان هستند. جالب است بدانید شرکت پست و شرکت های حمل و نقل قراردادهای مناسبی در اختیار شما قرار می دهند که علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، به ارسال کالا هم سرعت می بخشید.

نتیجه گیری

در چند مقاله سعی کردیم به بررسی کامل موضوعاتی که در رقابت با دیجی کالا به شما کمک می کنند، بپردازیم. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *