در مقاله قبل به بررسی برخی نکات برای داشتن یک سایت تجاری خوب پرداختیم. اگر می خواهید نکات بیشتری یاد بگیرید، در این مقاله هم ما را همراهی کنید.

فعالیت مستمر در شبکه های اجتماعی

این روزها بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند و مخاطبان هدف شما هم در آن حضور دائمی دارند. کسب و کارهای تجاری موفق از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی و ارتباط نزدیک تر با کاربران استفاده می کنند. اگر می خواهید یک کسب و کار تجاری موفق باشید، بهتر است در شبکه های اجتماعی محبوب فعالیت کنید. به عنوان مثال اینستاگرام در حال حاضر برترین شبکه اجتماعی در میان کاربران است و مخاطبان هدف انواع کسب و کار ها در آن حضور دارند. توجه داشته باشید که تنها حضور در آن مهم نیست، بلکه فعالیت مستمر در آن اهمیت دارد.

واکنش گرا بودن سایت برای دستگاه های مختلف

این روزها بسیاری از کاربران با استفاده از موبایل و تبلت از سایت های مختلف بازدید می کنند و کارهای مهم خود را به کمک آن ها انجام می دهند. در واقع، بیش از نیمی از کاربران به جای کامپیوتر و لپ تاپ، از موبایل و تبلت استفاده می کنند؛ دلیل آن هم این است که دسترسی کاربران به این دستگاه ها راحت تر است. یکی از ویژگی های یک سایت تجاری خوب واکنش گرا بودن آن است تا برای همه کاربران در دسترس باشد. اگر سایت تجاری شما واکنش گرا نیست، بهتر است هر چه زود تر آن را به یک سایت ریسپانسیو تبدیل کنید.

مجوزهای لازم برای فعالیت

اگر به سایت های فروشگاهی دقت کرده باشید، نمادهایی در آن وجود دارد که این نمادها به معنای قابل اعتماد بودن آن کسب و کار برای کاربران است. البته این نماد فقط برای سایت های فروشگاه نیست و اگر یک سایت خدماتی دارید هم لازم است. زیرا همین نمادها باعث می شود تا کاربران به شما اعتماد بیشتری داشته باشند و بتوانند راحت تر از محصول یا خدمات شما استفاده کنند. اگر یک سایت تجاری دارید و می خواهید کاربران بیشتری به شما اعتماد کنند، نماد اعتماد الکترونیک را بگیرید و شاهد افزایش فروش سایت خود باشید.

بخش سوالات متداول کاربران

در هر کسب و کاری سوالاتی وجود دارند که توسط تعداد زیادی از کاربران پرسیده می شوند؛ به این سوالها، سوالات متداول کاربران گفته می شود و باید به آن ها پاسخ داده شود. حال فرض کنید یک سوال توسط هزاران نفر پرسیده شود که هر بار باید به صورت جداگانه پاسخ داده شود. جالب است بدانید که سوالات کاربران معمولاً مشابه هم هستند؛ پس اگر می خواهید تنها یک بار پاسخ بدهید، کافی است به کاربران بگویید که به بخش سوالات متداول مراجعه کنند. هر موقع که حس کردید یک سوال می تواند توسط چندین نفر پرسیده شود، آن را در بخش سوالات متداول سایت خود قرار دهید.

بخش وبلاگ و محتوای آموزشی برای کاربران

یکی از بخش های مهمی که یک سایت تجاری باید داشته باشد، بخش وبلاگ است. در بخش وبلاگ معمولاً مطالب آموزشی مرتبط با کسب و کار و اخبار شرکت قرار می گیرد! یکی از مهم ترین مزایای این بخش جذب ترافیک از طریق موتورهای جستجو است که اگر بازاریابی محتوای درستی انجام دهید، می توانید مشتریان را ترغیب به خرید محصولات خود کنید. همچنین کاربران در این بخش می توانند برای مقالات شما نظر درج کنند و به همین راحتی با شما تعامل برقرار کنند. هر چقدر محتوایی که در بخش وبلاگ قرار می دهید ارزشمند و کاربردی تر باشد، مشتریان زیادی هم جذب می شوند و به راحتی می توانید فروش خود را افزایش دهید.

وجود انواع محتوا در صفحات سایت

یکی دیگر از مواردی که یک سایت تجاری حتماً باید رعایت کند، استفاده از انواع محتوا در صفحات مختلف است. در حال حاضر کاربران به صفحاتی توجه می کنند که انواع محتوای متنی، تصویری، ویدیویی و پادکست در آن قرار گرفته باشد. اگر فکر می کنید تنها محتوای متنی می تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد و با همین محتوا محصولات یا خدمات شما را استفاده می کنند، اجازه دهید به آمار و ارقام نگاهی بیندازیم:

  • ۴۰ درصد از مردم به تصاویر بهتر نسبت به متن ساده پاسخ می دهند.
  • مردم فقط ۱۰٪ از متن ساده را حفظ می کنند، اما اگر با تصویر بصری همراه باقی بمانند ۶۵٪ است.

بنابراین استفاده از انواع محتوا (تصاویر و ویدیو ها) اهمیت زیادی برای یک سایت تجاری دارند.

چند زبانه بودن سایت

بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی ایده های خوبی برای جهانی شدن کسب و کارشان دارند. اولین چیزی که برای داشتن یک سایت جهانی نیاز است، چند زبانه بودن سایت است؛ به عنوان مثال اگر می خواهید تا 5 سال آینده کسب و کارتان در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد، از همین الان باید زبان انگلیسی را در سایت خود استفاده کنید. به عبارت دیگر، بخشی از سایت را به زبان انگلیسی قرار دهید که در آن خدمات و محتوای شما به صورت انگلیسی در اختیار کاربران جهان قرار بگیرد. در سیستم های مدیریت محتوای مختلف امکان چند زبانه کردن سایت با استفاده از پلاگین های مختلف وجود دارد.

شناخت درست و دقیق مخاطب

بسیاری از کسب و کارها برای آن که بتوانند رضایت کاربران را جلب کنند، فعالیت هایی انجام می دهند. این در حالی است که اگر آن کسب و کار مخاطبان و نیاز آن ها را به درستی نشناخته باشد، نمی تواند رضایت کاربران را جلب کند. اگر می خواهید یک سایت تجاری خوب داشته باشید، ابتدا باید ببینید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، علایق آن ها چیست و در نهایت، چه نیازی دارند که شما بتوانید آن را رفع کنید. این مورد نه تنها در افزایش رضایت کاربران تاثیر دارد، بلکه باعث می شود تا علایق و نیاز کاربران را بشناسید و محصولاتی متناسب با این ویژگی های ارائه کنید؛ این مورد در نهایت باعث افزایش بسیار زیاد فروش شما خواهد شد. بنابراین اگر می خواهید فروش خود را افزایش دهید و رضایت کاربران خود را با داشتن یک سایت تجاری خوب جلب کنید، ابتدا آن ها را به درستی بشناسید سپس دست به انجام کاری بزنید.

دریافت اطلاعات کاربران

یکی دیگر از مواردی که برای داشتن یک سایت تجاری خوب باید به آن توجه کنید، دریافت اطلاعات کاربران است. هر کسب و کاری اگر اطلاعات کاربران را در اختیار داشته باشد، به مرور زمان یک بانک اطلاعاتی بسیار جامع از کاربران به دست می آورد. این بانک اطلاعاتی می تواند مشتریان شما را افزایش دهید و فروش خوبی را حاصل کند. البته معمولاً این بانک اطلاعاتی مربوط به کاربرانی است که در سایت شما عضو شده اند یا خریدی انجام داده اند. هنگامی که شما یک محتوا، محصول یا خدمات جدیدی در سایت خود ارائه می کنید، می توانید با استفاده از اطلاعات کاربران برای آن ها پیامک یا اس ام اس ارسال کنید؛ معمولاً کاربران قدیمی بیشتر خرید می کنند و می توانید فروش خود را به همین سادگی افزایش دهید.

وجود صفحه راهنمای سایت

بخش راهنمای سایت یکی از بخش های ضروری است که برخی کاربران برای سفارش محصولات یا خدمات به آن نیاز دارند. شاید پیش خودتان بگویید که تجربه کاربری اکثر سایت ها مانند هم است و کاربران نحوه سفارش محصولات یا خدمات را می دانند. اما مسئله اصلی این است که برخی کاربران واقعاً این موضوع را نمی دانند و نیاز به راهنمایی دارند! فرض کنید تنها 1 درصد از کاربران ندانند که چگونه باید از سایت استفاده کنند؛ در این صورت از هر 1000 نفر مشتری، 10 نفر را از دست می دهید که اگر یک محصول ارزشمند داشته باشید، ضرر میلیونی خواهید داشت.

سرعت بهینه و بالای سایت

سرعت سایت یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که کاربران با استفاده از آن تصمیم می گیرند که این سایت مناسب است یا خیر! اگر سرعت بارگذاری سایت شما کم باشد، کاربر پیش از آن که محتوای شما به صورت کامل بارگذاری شود، سایت شما را ترک می کند. بنابراین بسیار مهم است که سایت شما سرعت بالایی داشته باشد و در کمتر از چند ثانیه بارگذاری شود. اگر سرعت سایت شما پایین است و می خواهید یک سایت تجاری عالی داشته باشید، همین الان با یک متخصص صحبت کنید و سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید. سرعت بارگذاری به فاکتور های مختلفی بستگی دارد که باید همه آن ها بررسی شود.

اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *