در این مقاله قصد داریم به بررسی تمامی این موارد بپردازیم تا اگر مدیریت یک کسب‌وکار را بر عهده دارید، راحت‌تر بتوانید به راه‌اندازی سایت و هزینه‌های آن فکر کنید. در ادامه با ما و مقاله هزینه‌های طراحی یک سایت همراه باشید.

تامین امنیت سایت برای جلوگیری از بروز مشکلات امنیتی

امنیت یک سایت یکی از مهم‌ترین مواردی است که مدیریت یک سایت به عنوان پشتیبان سایت باید آن را تامین کند. اگر یک سایت از امنیت کافی برخوردار نباشد، امکان نفوذ هکران و افرادی که می‌خواهند به سایت و اطلاعات سایت شما دسترسی داشته باشند، تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و باعث ایجاد نگرانی در از دست رفتن اطلاعات سایت می‌شوند. دسترسی به اطلاعات سایت ناشی از ضعیف بودن پشت صحنه یک سایت است که اصطلاحا به آن Back-end می‌گویند.

معمولا نفود به سیستم‌های مدیریت محتوا از طریق باگ‌های CMS صورت می‌گیرد و نفوذ به سایت از طریق سرور نیز بسیار رایج است. همچنین گاهی هکران به جای نفوذ به سایت اقدام به ارسال ترافیک بسیار بالا به سایت شما می‌کنند که به آن Attack گفته می‌شود و در صورتی که سرور میزبانی شما نتواند آن را تحمل کند، ممکن است سبب ایجاد مشکل در هارد و پردازنده سرور در دیتاسنتر شود که در اینصورت اگر از سایت خود نسخه پشتیبان  تهیه نکرده باشید، بخش اعظمی از اطلاعات سایت شما از دست می‌رود و قادر به بازگردانی آن نخواهید بود.

یکی از راه‌هایی که بسیاری از افراد فعال در حوزه وب پیشنهاد می‌کنند، تهیه نسخه پشتیبان از سایت است که با استفاده از آن می‌توانید در صورت بروز مشکل آن نسخه پشتیبان را بر روی سایت خود بازگردانی کنید. در صورت بروز مشکل می‌توانید لاگ‌های هاست و سرور را مشاهده کنید و فایلی که سبب بروز مشکل امنیتی برای سایت شما شده است را بررسی و اقدام به ایمن‌سازی آن کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم نسخه پشتیبان بسته به بازه‌های زمانی بروزرسانی سایت به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه تهیه شود و نسخه پشتیبان جدید جایگزین نسخه قبلی آن شود. از طرفی بدلیل اتفاقاتی که ممکن است سبب از بین رفتن اطلاعات سرور شما می‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم نسخه پشتیبان سایت خود را بر روی یک سرور دیگر یا حتی بر روی کامپیوتر شخصی خود ذخیره کنید تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی آن را بازگردانی کنید و سایت خود را به حالت اولیه درآورید.

اگر از کاربران وردپرس هستید باید بدانید که افزونه‌های امنیتی زیادی برای ایمن‌سازی وردپرس وجود دارند که باید با بررسی آنها، یکی از بهترین‌های آنها را در سایت وردپرسی خود نصب و آن را تنظیم کنید. یکی از افزونه‌هایی که طرفداران زیادی دارد و کمک زیادی به افزایش امنیت سایت وردپرسی شما می‌کند، افزونه Wordfence Security است که با استفاده از آن می‌توانید میزان نفوذپذیری سایت وردپرسی خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

افزونه Wordfence Security

افزونه Wordfence Security یک افزونه حرفه‌ای و کاربردی برای وردپرس است که با استفاده از آن قادر به افزایش ضریب امنیتی سایت وردپرسی خود خواهید بود. این افزونه توانسته است از میان +۲,۰۰۰,۰۰۰ نصب خود امتیاز ۴/۸ از ۵ را به خود اختصاص دهد که نشان از رضایت کاربران و همچنین کاربردی بودن افزونه است.

برخی از ویژگی‌های افزونه Wordfence Security

  • قابلیت بررسی موارد امنیتی سایت
  • قابلیت آنالیز امنیت سایت
  • قابلیت تشخیص حفره‌های امنیتی
  • قابلیت اسکن فایل‌های موجود بر روی وردپرس
  • قابلیت مشاهده زنده صفحات ۴۰۴ در هنگام مواجه شدن کاربران با آن
  • قابلیت بررسی فعالیت‌ها، ورود و خروج کاربران
  • قابلیت بررسی لینک‌های ورودی و خروجی
  • قابلیت بررسی کاربران مشکوک
  • قابلیت بلاک کردن کاربران مشکوک سایت
  • امکان مسدودسازی شبکه‌های مخرب سایت
  • امکان تعمیر و بازسازی فایل‌های مخرب امنیت
  • قابلیت مرور امن نظرات و بازتاپ‌های دریافتی سایت

برای استفاده از این افزونه ابتدا از طریق بخش افزودن افزونه در پیشخوان وردپرس و یا مخزن وردپرس اقدام به نصب و فعال‌سازی افزونه کنید. در سیستم‌های اختصاصی نیز می‌توان با هزینه‌های بسیار کم امنیت سایت را تامین کرد و جلوی از دست رفتن اطلاعات یا سرقت آنها توسط نفوذگران وب را گرفت. همچنین برای سیستم‌های مدیریت محتوای آماده دیگر نظیر جوملا و دروپال نیز ماژول‌های امنیتی زیادی وجود دارند که می‌توانید با کمی بررسی و جستجو برترین آنها را پیدا کنید و آن را در سایت خود فعال کنید. همچنین کانفیگ و تنظیم صحیح افزونه‌های امنیتی بسیار مهم است و می‌توانید با کانفیگ صحیح آنها در سایت خود، امنیت و ایمنی سایت خود را تا حد بسیار زیادی تامین کنید. هزینه تنظیمات امنیتی معمولا از ۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و بستگی به نوع سایت ممکن است تا چند چند میلیون تومان نیز بودجه نیاز داشته باشد.

هزینه‌های پشتیبانی از سایت توسط متخصص

یکی از مهم‌ترین مسائل مدیریت یک سایت پشتیبانی سایت به صورت روزانه و بررسی برخی از موارد در سایت است. یکی از مهم‌ترین مواردی که برای پشتیبانی از سایت حائز اهمیت زیادی است، بررسی آپ‌تایم و آنلاین بودن سرورهای سایت است و فرد پشتیبان باید با استفاده از سرویس‌های مانیتورینگ آنلاین بودن آن را بررسی کند. همچنین وجود سرویس‌دهنده‌های مانیتورینگ خودکار به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به راحتی هرگاه سایت شما خاموش شد یا به عبارتی سایت Down شد، به بررسی منشأ مشکل بپردازد و آن را رفع کند.

از دیگر وظایف پشتیبان‌های سایت می‌توان به مسئله پشتیبان‌گیری و تهیه نسخه پشتیبان از سایت در بازه‌های زمانی مشخص اشاره کرد. بازه زمانی پشتیبان‌گیری هر سایت به میزبان بروزرسانی سایت و فعالیت کاربران آن سایت بستگی دارد. به طور مثال سایت‌هایی که هفته‌ای یکبار بروز می‌شوند، بکاپ‌گیری روزانه ممکن است زمان زیادی را از شما بگیرد در صورتی که به آن نیازی نخواهید داشت و زمان خود را تلف کرده‌اید. بهترین راه‌کار برای سایت‌هایی که تنها هفته‌ای یک‌بار بروز می‌شوند، بکاپ‌گیری به صورت هفتگی و ماهانه است که بهترین راه‌حل برای شما خواهد بود.

همچنین برخی از سایت‌ها روزانه چندین مطلب در سایت خود قرار می‌دهند و کاربران زیادی در آن فعالیت می‌کنند! در چنین سایت‌هایی بهترین راه‌کار بکاپ‌گیری به صورت روزانه است که برخی از این سایت‌ها روزانه دو یا چند بار از سایت خود نسخه پشتیبان کامل تهیه می‌کنند تا در صورت بروز مشکل در سایت بتوانند نسخه سالم سایت خود را بازگردانی کنند.نکته مهم در تهیه نسخه پشتیبان این است که نسخه پشتیبان خود را در زمانی از روز تهیه کنید که می‌دانید سایت شما پس از آن ساعت تا فردای آن روز دیگر بروز نخواهد شد.

معمولا پایان روز هیچ مدیریت سایتی مطلبی را بر روی سایت منتشر نمی‌کند و بهترین زمان برای تهیه نسخه پشتیبان از سایت آخر هر شب است که بازهم برای سایت‌هایی که به صورت روزانه مطالبی را منتشر می‌کنند مناسب است. پشتیبانی سایت هزینه‌هایی را به همراه دارد که بسته به نوع سایت و میزان فعالیت‌هایی که فرد متخصص باید انجام دهد متفاوت است؛ هزینه‌های نگه‌داری سایت معمولی از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شوند تا ۲ میلیون تومان در ماه نیز ممکن است برای شما هزینه داشته باشند.

اگر از کاربرانی هستید که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید در هزینه‌های خود تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید. در سیستم مدیریت محتوای وردپرس افزونه‌‌های زیادی وجود دارند که به صورت خودکار نقش پشتیبان سایت را ایفا می‌کنند و گاهی نیاز به استخدام یک پشتیبان سایت نخواهید داشت. حتی اگر نیاز به آن داشته باشید، می‌توانید با فعال‌سازی برخی از افزونه‌ها در هزینه‌های پشتیبانی سایت وردپرسی خود صرفه‌جویی کنید و تنها برخی از کارها را به آنها بسپارید. یکی از مواردی که در سیستم مدیریت محتوای وردپرس وجود دارد، افزونه‌های بکاپ‌گیری خودکار از سایت‌های وردپرسی است که با استفاده از آن می‌توانید به صورت خودکار و بدون هیچ مداخله‌ای، از سایت خود در بازه‌های زمانی دلخواه خود بکاپ‌ تهیه کنید و در صورت نیاز آن را بازگردانی کنید. یکی از مفیدترین افزونه‌های تهیه بکاپ‌ به صورت خودکار در وردپرس افزونه Updraftplus است که به معرفی آن می‌پردازیم.

در این مقاله به بررسی چند مورد از نیازهای راه‌اندازی یک سایت و هزینه‌های ناشی از آن پرداختیم و در مقاله بعدی به بررسی بیشتر ابزار موردنیاز برای راه‌اندازی سایت خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *