طراحی یک سایت مانند هر امر دیگری هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت که این هزینه‌ها همگی به نوع کسب‌وکار، امکانات سایت، فضای میزبانی و… بستگی دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی تمامی این موارد بپردازیم تا اگر مدیریت یک کسب‌وکار را بر عهده دارید، راحت‌تر بتوانید به راه‌اندازی سایت و هزینه‌های آن فکر کنید.

طراحی یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی یا استفاده از CMS رایگان

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید بودجه خود را برای طراحی سایت در نظر بگیرید، بخش تهیه یا طراحی یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی است. طراحی سیستم‌های اختصاصی مزیت‌ها و معایب خود را دارد که از مزایای آن می‌توان به بهینه بودن آن سیستم برای کسب‌وکار شما اشاره کرد و از معایب آن می‌توان به هزینه‌های چندین میلیونی که گاهی تا چند ده میلیون نیز می‌رسد، اشاره کرد. استفاده از سیستم‌های مدیریت رایگان نیز مزایا و معایب خود را دارند اما امروزه این سیستم‌ها معمولی برای تمامی فعالیت‌ها بهینه‌تر شده‌اند و می‌توانید بدون هزینه اضافی برای نگه‌داری و توسعه آن، از آنها استفاده کنید.

وردپرس یکی از سیستم‌های مدیریت محتوای بسیار مناسب و سایت‌ساز شماره یک دنیا است که با استفاده از آن و پلاگین‌های موجود در مخزن وردپرس به راحتی می‌توانید انواع وبسایت را به بهترین شکل ممکن راه‌اندازی کنید. بنابراین باید ابتدا بودجه و سپس نیاز خود را بررسی کنید و از یک متخصص بخواهید به بررسی فعالیت شما بپردازد تا بتوانید مبنی بر طراحی یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی یا استفاده از CMS رایگان بهترین تصمیم ممکن را بگیرید و در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید. البته جالب است بدانید وردپرس در طی چندین سال فعالیت خود امروزه به شما امکان راه‌اندازی انوع سایت به بهینه‌ترین شکل ممکن را می‌دهد و قالب‌ها و افزونه‌های زیادی برای آن در دسترس کاربران است.

طراحی قالب اختصاصی یا استفاده از قالب‌های آماده

قالب یا پوسته یک سایت یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی سایت است. قالب سایت همان ظاهر سایت است که در دید کاربران سایت قرار می‌گیرد. قالب‌ها بستگی به نوع سایت شما دارند و تفاوت آنها بیشتر در بخش امکانات و قابلیت‌های سایت است. در واقع اگر بخواهیم قالب‌ها را بر اساس ویژگی‌ها دسته‌بندی کنیم، می‌توان ویژگی‌های عمومی و اختصاصی برای آنها در نظر گرفت! در بخش قابلیت‌های عمومی قالب می‌توان به ظاهر زیبا، واکنش‌گرایی قالب، بهینه‌ بودن آن و تمامی مواردی که در این حوزه قرار می‌گیرند اشاره کرد. همچنین در بخش ویژگی‌های اختصاصی قالب می‌توان به امکانات قالب که بستگی به نوع فعالیت سایت دارد، اشاره کرد. در بخش قبلی به استفاده از سیستم مدیریت محتوای آماده یا اختصاصی اشاره کردیم و این بخش نیز دقیقا به همان بخش مربوط می‌شود.

اگر شما از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده کرده باشید، باید قالب اختصاصی نیز برای آن طراحی شود که گاهی با استفاده از توابع یک CMS نیز می‌توان قالب‌های آماده را تبدیل به قالب سیستم خود کرد! یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، عدم پشتیبانی از برخی توابع قالب‌های آماده ممکن است این فرآیند را مشکل کند و نیاز به توسعه سیستم مدیریت محتوای خود دارید که در نهایت باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوید. حال اگر از یک سیستم مدیریت محتوای آماده نظیر وردپرس استفاده کرده باشید، می‌توانید یکی از هزاران قالب آمده را تهیه و آن را بر روی سایت خود پیاده‌سازی کنید. در این فرآیند شما با هزینه بین ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان به قالب‌ها و افزونه‌های متنوعی دسترسی خواهید داشت و مزیت آن این است که به راحتی می‌توانید قالب را با نتیجه نهایی مشاهده کنید. در این بخش نیز در صورت امکان با استفاده از وردپرس در هزینه‌های طراحی قالب سایت خود نیز صرفه‌جویی کنید و از بودجه خود برای طراحی سایت در بخش‌های دیگر نظیر تبلیغات بهینه‌تر استفاده کنید.

جالب است بدانید مارکت‌های ایرانی زیادی وجود دارند که در آنها می‌توانید به قالب‌های زیادی دسترسی داشته باشید و با استفاده از پلاگین‌های سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف می‌توانید امکانات و قابلیت‌های سایت خود را افزایش دهید. البته توجه داشته باشید استفاده از قالب‌های سنگین تاثیر منفی در کاربران و سئوی سایت شما خواهد داشت و استفاده بیهوده از پلاگین‌ها برای افزایش امکاناتی که به آنها نیازی ندارید، باعث می‌شود که سایت شما سنگین شود و در نهایت مشکلات زیادی را برای شما بوجود آورد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک قالب مناسب برای سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از یک قالب ساده، زیبا و منحصر به فرد
  • استفاده از یک قالب سبک و کم‌حجم برای افزایش سرعت بارگذاری سایت
  • استفاده از یک قالب ریسپانسیو و واکنش‌گرا
  • استفاده از یک قالب بهینه در زمینه سئو
  • استفاده از یک قالب استاندارد با داشتن عناصر و المان‌های اصلی نظیر سربرگ، پابرگ و سایدبار سایت

اگر یک قالب سایت چنین ویژگی‌هایی داشته باشد، به راحتی می‌توانید از آن در سایت خود استفاده کنید و بقیه موارد به سلیقه شما و ظاهر سایت بستگی خواهد داشت.

استفاده از المان‌های گرافیکی حرفه‌ای و متناسب با کسب‌وکار

ظاهر و محتویات بصری یک سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که نظر کاربران را بسیار به خود جلب می‌کند. اگر بخواهید خدمات و محصولات خود را در سایت معرفی کنید، باید از المان‌های گرافیکی بسیار حرفه‌ای استفاده کنید تا نظر آنها را جلب کنید و بتوانید کاربران خود را به مشتریان دائم خود تبدیل کنید. طراحی یک ظاهر بصری و گرافیکی از ابتدای مرحله طراحی قالب شروع می‌شود و پیش از کدنویسی قالب سایت لازم است تا طراح گرافیک شما آن را طراحی کند و به شما نشان دهد؛ در صورتی که بخواهید آن را تغییری دهید، مجری طرح باید آن را باتوجه به قرارداد اولیه شما تغییر دهد و مجدد آن را به شما نمایش دهد. طراحی صفحات یک سایت شامل صفحات اصلی، صفحه مطالب و سایر صفحاتی که متناسب با فعالیت شما نیاز دارد، است. همچنین در طراحی کاور محصولات و همچنین بنرهای تبلیغاتی خود نیز باید از طرح‌های مناسب استفاده کنید. البته طراحی مواردی غیر از قالب سایت در صورتی که در قرارداد شما با طراح گرافیک نباشد، وظیفه طراح قالب شما نیست و باید آن را به متخصص و طراح گرافیک خود بپردازید. بنابراین در طراحی ظاهر بصری سایت و محتوایات آن باید سعی کنید تا از یک طراح حرفه‌ای کمک بگیرید تا نظر کاربران خود را جلب کنید.

راه‌اندازی یک سایت برای کسب‌وکار تجاری شما یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای رقابت در بین رقبای خود نیازمند آن خواهید بود. بسیاری از برندهای تجاری امروزه با داشتن یک سایت می‌توانند خدمات و کسب‌وکار خود را معرفی کنند و کاربران به راحتی می‌توانند با برند تجاری شما آشنا شوند. همچنین استفاده از وبسایت مزیت‌های زیادی دارد که در چندین مقاله به بررسی آن پرداخته‌ایم. در این مقاله به بررسی چند مورد از نیازهای راه‌اندازی یک سایت و هزینه‌های ناشی از آن پرداختیم و در مقاله بعدی به بررسی بیشتر ابزار موردنیاز برای راه‌اندازی سایت خواهیم پرداخت.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *