یکی از جذاب‌ترین مواردی که سبب شده تا کاربران زیادی در اینترنت به سمت دیجیتال مارکتینگ روی بیاورند به روز بودن آن است. چندین سال است که فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ روش‌های جدید و خلاقانه‌ای برای افزایش فروش کسب‌وکارها انجام می‌دهند. در این مقاله قصد داریم به بررسی ترندهای تاثیرگذار و جهانی دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۸ بپردازیم.

هوش مصنوعی، رتبه هشتم ترندهای دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حوزه آی‌تی است که در تمامی بخش‌های نرم‌افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حوزه بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی نیز هوش مصنوعی نقش بسیار پر رنگی پیدا کرده‌ کرده است و جایگاه هشتم از ترندهای دیجیتال مارکتینگ را دارا است. هوش مصنوعی به فعالان حوزه دیجیتال کمک کرده است تا بتوانند ربات‌های مختلفی ایجاد کنند و بسیاری از کارها به صورت کاملا خودکار صورت بگیرد؛ در واقع این کار به بازاریابان دیجیتال کمک کرده است تا بتوانند در زمان خود صرفه‌جویی کنند و زمانی که قرار است بر روی کارهایی که در حال حاضر ربات‌ها انجام می‌دهند، به کارهای دیگری اختصاص دهند. هوش مصنوعی و بازاریابی دیجیتال همکاری مشترکی را با کمک جمع آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل آن‌ها و در نهایت اعمال آن، که منجر به یادگیری و تبدیل به استراتژی دیجیتال می‌شود را با یکدیگر آغاز کرده‌اند و همانطور که پیش می‌رود، قابلیت استفاده از آن برای بهبود استراتژی های بازاریابی دیجیتال و دیدگاه مشتریان با ارزش برای شرکت ها نیز فراهم می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال کمک بسیاری به جذب کاربران کرده‌است و منجر به جهش بزرگی در این حوزه شده‌است. زمانی که شرکت IBM “واتسون” (اولین سیستم کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی که قادر به درک زبان مادری است) را معرفی کرد غول‌های تکنولوژی مانند گوگل و فیسبوک شروع به سرمایه‌گذاری بزرگی روی هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال خود کردند. این شرکت‌ها از هوش مصنوعی برای حذف کارهای تکراری و ارائه خدمات به مشتری استفاده می‌کنند.

مهمترین عامل موفقیت بازاریابی دیجیتال، تجربه مناسب مشتری از آن است است. هنگامی که محتوایی برای کاربران مناسب باشد، احتمال بیشتری برای تبدیل به مشتری‌های تکراری و ایجاد وفاداری به برند وجود دارد. هوش مصنوعی به طور قابل توجهی در جمع آوری داده‌ها کمک می‌کند و تصمیم بگیرد که کدام محتوا بر اساس رفتار گذشته مشتری مورد توجه واقع خواهد شد. مهم‌ترین دلیل استفاده کسب‌وکارها از هوش مصنوعی، قابلیت اعتمادسازی برای کاربران است که می‌تواند در افزایش مخاطبان کسب‌وکار شما کمک کند.

دلیل اعتماد کسب‌وکارها به استفاده از هوش مصنوعی چیست؟

کسب‌‍وکارهایی که درآمد بالایی دارند معمولا به دلایل مختلفی ریسک‌پذیر نیستند و نمی‌توان استفاده از هوش مصنوعی را به راحتی به چنین کسب‌وکارهایی نسبت داد. اما مزایایی که کسب‌وکارها می‌توانند از هوش مصنوعی داشته باشند، به راحتی می‌توانند با کمی تحقیق از برخی از موارد هوش مصنوعی استفاده کرد. مثلا استفاده از سیستم‌های پشتیبانی آنلاین نظیر ربات‌های مختلف می‌تواند به بیشتر سوالات و مشکلات کاربران پاسخ داد.

اگر تاکنون از سیستم‌های هاستینگ استفاده کرده باشید، قطعا می‌دانید که بخش مهمی از هاستینگ را بخش پشتیبانی تیکتی تشکیل می‌دهد که در هاستینگ‌های بزرگ تعداد آن بسیار زیادی است. در چنین هاستینگ‌هایی می‌توان برای هر موضوع پشتیبانی یک پیام ایجاد کرد و آن را برای کاربران در صورت ایجاد تیکت، به راحتی ارسال کرد؛ این کار از طریق سیستم به صورت خودکار ارسال می‌شود و نیازی به زمان گذاشتن برای ارسال پاسخ به تیکت نیست.

استفاده از هوش مصنوعی در بهبود خدمات‌دهی به مشتریان

ما در دنیایی پر از چت‌بات‌ها (Chatbot) زندگی می‌کنیم. چت‌بات‌هایی که به راحتی از طریق یک پلت فرم با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند و بر اساس مکالمات قبلی با کاربران، شروع به تولید ایده می‌کنند یا اطلاعات مرتبط با کاربران شما را جمع آوری و ارائه می‌دهند. این اطلاعات به برندها کمک می‌کند تا محصولات خاصی را بازاریابی کنند، دریابند که لازم است چه بخشی اصلاح شود یا چگونه می‌توان مخاطبان مورد نظر را بهتر هدف قرار داد. شرکت‌های تجارت الکترونیک از این تکنولوژی برای توصیه کردن کالاهای مناسب به مشتریان نیز استفاده می‌کنند. برای مثال وقتی کاربری عکسی را بارگذاری می‌کند، الگوریتم شناسایی عکس، محصولی شبیه آن عکس را پیشنهاد می‌دهد یا فیسبوک تلاش می‌کند تا مکالمه طولانی با کاربران ایجاد کند و “Uber” از هوش مصنوعی فیسبوک استفاده می‌کند تا به درخواست تاکسی کاربران رسیدگی کند. از این طریق، کاربران می‌توانند اطلاعات راننده را بدون ترک مسنجر فیسبوک دریافت می‌کنند. با افزایش شبکه‌های اجتماعی و کاربرانی که دائم درباره انتظارات و ترجیحاتشان از برندها مطلب پست می‌کنند، اینکه فردی بتواند تمام مطالب پست شده را دسته‌بندی کند غیر ممکن است.  بازاریابی درباره درنظر گرفتن مشتری و خود را به جای او فرض کردن است پس هنگامی که تعداد این گونه پست‌ها روزانه افزایش میابند، با استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال می‌توان نظرات مثبت، خنثی یا منفی را شناسایی کرد. از این طریق می‌توان پی برد که کاربران چه احساسی نسبت به برند شما دارند.

در سال‌های اخیر دیجیتال مارکتینگ رشد و توسعه زیادی داشته است و بسیاری از کسب‌وکارهای ترفندهای مختلف آن را برای افزایش فروش که منجر به افزایش درآمد می‌شود را استفاده می‌کنند!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *